
AI in de werkgroep: ‘Als ik studenten een opdracht geef, surfen ze gelijk naar ChatGPT’
AI
In de rubriek ‘Onderwijsheden’ delen Psychologiedocenten hun belangrijkste inzichten over college geven. Deze maand: Ambra Brizi gebruikt AI om studenten te laten reflecteren en kritischer te leren denken. ‘Wat zijn de beperkingen en wat is de kracht van deze technologie?’

Een fikse ruzie is de vonk die Ambra Brizi’s inspiratie vorig jaar aanwakkert. Een groepje studenten uit haar cursus Organisational Management ligt met elkaar in de clinch in de voorbereiding van een gezamenlijke opdracht. ‘Hij doet zijn werk niet,’ beklaagt één van de studenten zich tegen Brizi over een studiegenoot. ‘Hij gebruikt alleen maar ChatGPT om modellen te ontwerpen.’ Ze vraagt de studenten om verheldering. ‘Het klopt,’ zegt de jongen gelijk. ‘Ik gebruik ChatGPT voor deze opdracht, maar ik ben lang niet de enige. Iedereen gebruikt het.’ Het akkefietje zet Brizi aan het denken. ‘We hebben geen duidelijke regulering binnen de universiteit voor het gebruik van AI. Je kunt het verbieden, of toestaan onder bepaalde voorwaarden, maar hoe ziet dat er precies uit? Het leek me een goed moment om te reflecteren op hoe we AI gebruiken in onze vakken. Wat zijn de beperkingen, en wat is de kracht van de technologie? Hoe kunnen we het op een positieve, constructieve manier gebruiken?’
AI als spiegel
Brizi schrijft een plan voor een onderwijsinterventie waarmee ze onderzoekt welke rol AI in de klas kan spelen: ‘AI chatbot als spiegel’. Daarvoor ontvangt ze een Grassshoots-subsidie. Met behulp van programmeerprogramma Python ontwerpt ze een AI-extensie waarin ze papers kan invoeren die de studenten voor een werkgroep moeten lezen. ‘Vervolgens kun je de AI vragen stellen die hij, op basis van de papers, beantwoordt. Je kunt ook de opdracht geven om enkele opdrachten te maken op basis van de artikelen. Of je vraagt AI om een bepaald organisatieprobleem op te lossen op basis van de literatuur.’ Het volledige antwoord geeft ze dan aan studenten, zonder ze van tevoren in te lichten dat het antwoord door AI is gegenereerd. ‘Ik wil kijken of studenten dan een alternatieve oplossing kunnen bedenken. En hun antwoord vergelijken met die van AI.’ Vanaf november 2025 gaat ze de interventie voor het eerst toepassen in een deel van haar werkgroepen. Daarvoor organiseert ze focusgroepen waarin studenten vrijuit vertellen welke rol AI in hun studie speelt. En zet ze aan het begin en eind van volgend academisch jaar een vragenlijst uit. Zo kan ze aan het einde kijken wat de impact van de interventie was.
AI becijferen
De tijd dat studenten ChatGPT nog enkel in het geniep openden, als niemand keek en met het scherm op donker, is voorbij, ziet Brizi. ‘Als ik studenten een opdracht geef in een werkgroep, zie ik ze gelijk naar ChatGPT surfen. Ze gebruiken het om van alles mee op te zoeken.’ Ze krijgt het ook regelmatig onder haar neus geschoven. ‘Dan is de opdracht om een advertentie te ontwerpen, en zie ik ze hoe ze in aan handomdraai kleurschema’s en teksten genereren.’ Juist daarom vindt ze het zo belangrijk stil te staan bij de impact, en rol, van AI in het studieproces. ‘Bij becijfering weten we niet op welk deel we de student beoordelen, en waar we AI beoordelen. Het is niet de bedoeling dat we AI gaan lopen becijferen.’ Met haar interventie hoopt ze duidelijker te hebben voor welke opdrachten AI geschikt is, en voor welke menselijk denkvermogen onmisbaar blijft.
Start project
Vanaf november 2025 gaat ze de interventie voor het eerst toepassen in een deel van haar werkgroepen. Daarvoor organiseert ze focusgroepen waarin studenten vrijuit vertellen welke rol AI in hun studie speelt. En zet ze aan het begin en eind van volgend academisch jaar een vragenlijst uit. Zo kan ze aan het einde kijken wat de impact van de interventie was.
Jouw onderwijsheid delen?
Ben je docent bij het Instituut Psychologie en wil je graag vertellen over hoe jij lesgeeft? Of wil je een inspirerende collega nomineren voor de volgende rubriek? Mail dan naar news.psy@fsw.leidenuniv.nl met onderwerp ‘Onderwijsheid’
Stuur bericht