Twintig jaar internationale wiskundemaster in Leiden

Wiskundigen uit Bordeaux, Leiden en Padua werken al 20 jaar samen. In 2004 startten ze een tweejarige wiskundemaster in Algebra, Getaltheorie en Meetkunde (Algant). De twintigste verjaardag van dit consortium vierden ze tijdens de Algant diploma-uitreiking in Leiden.

Op 12 juli bruiste het Groot Auditorium van het Academiegebouw van opwinding. Vierentwintig studenten kregen hun masterdiploma uitgereikt tijdens een feestelijke afstudeerceremonie. Ze ontvingen hun masterdiploma’s uit handen van stafleden van de acht universiteiten waar het consortium nu uit bestaat.

Het merendeel van de afgestudeerde ALGANT-studenten en hun begeleiders.

Het driedaagse afstudeerprogramma in Leiden was voor de studenten het einde van twee jaar studie aan twee verschillende Algant-universiteiten. Twee dagen hadden hun masterpresentaties geduurd, en ze waren afgesloten met een dinner cruise voor studenten en staf door de grachten en de meren in en rondom Leiden.

Martin Bright (links) met afgestudeerde ALGANT-student Luca dal Forno. Op de achtergrond: Peter Stevenhagen.

Jongere Algant-stafleden uit Paris, Essen en Leiden deelden tijdens de ceremonie hun Algant-indrukken. Kevin Destagnol haalde herinneringen op aan zijn eigen studententijd in Parijs, waar Algant-studenten uit China en Italië door hun wiskunde-kennis indruk maakten op de lokale Franse studenten. Jan Vonk, sinds 2021 in Leiden en in Algant, vertelde een sprookje om uit te leggen hoe voor hem het consortium erin slaagde om de fijnste aritmetische en geometrische ingrediënten uit vijf verschillende Algant-landen te bundelen in een smakelijke soep, waar hij nu in Leiden van kon genieten. Johannes Sprang schetste de impact van de talrijke internationale studenten op de sociale en culinaire gewoontes van de Algant-instituten.

Haowen Zhang (rechts) met afgestudeerde ALGANT-student Veronica Licchelli.

Consortium-president en founding father Peter Stevenhagen beschreef de vroege dagen van het consortium. In die tijd kwamen de vele honderden aanmeldingen op papier, en er waren genereuze Brusselse beurzen speciaal voor niet-Europese studenten. Een tweede en een derde Erasmus Mundus-beurs in 2009 leidden tot uitbreiding van het consortium, en tot een programma voor promoties in cotutelle. Meer dan dertig Algant-proefschriften werden tussen 2013 en 2020 op het Rapenburg verdedigd.

Peter Stevenhagen: 'Academische beurzen en initiatieven hebben typisch een looptijd van vijf of misschien tien jaar. Dat een academisch programma zoals Algant vrolijk doorstoomt na zijn twintigste verjaardag is heel speciaal.'

Algant heeft inmiddels meer dan 450 alumni, die een eigen netwerk hebben opgericht dat nu zelf congressen organiseert. Het werd gepresenteerd door voormalige Algant-student Francesco Campagna, die inmiddels verbonden is aan de universiteit van Clermont Auvergne. Daarvoor was hij postdoc in Hannover bij een aritmetisch meetkundige die tien jaar eerder zelf in Algant was gepromoveerd. Zo zie je maar, Algant is wijd verspreid.

Martin Bright (rechts) met afgestudeerde ALGANT-student Lorenzo Paveri.

Het consortium heeft zowel covid als een decennium zonder financiële steun uit Brussel overleefd, en is nu klaar voor zijn derde decennium. Padova heeft aangegeven vanaf 2025 graag het Algant-hoofdkwartier over te nemen.

De hele afstudeerceremonie kan online bekeken worden op de ALGANT-website.

Een van de mooie vergezichten tijdens de dinner cruise.

Foto’s met dank aan Nicola Mazzara en Cinzia Clemente.

Meer over ALGANT

In 20 jaar is het ALGANT consortium gegroeid tot een consortium van 7 Europese universiteiten:

• Bordeaux (Frankrijk)
  • Duisburg-Essen (Duitsland)
  • Leiden (Nederland)
  • Milaan (Italië)
  • Padua (Italië)
  • Parijs-Saclay (Frankrijk)
  • Regensburg (Duitsland)

en een Canadese universiteit: Concordia in Montréal. Het hoofdkwartier werd gevestigd in Bordeaux in 2004 en verhuisde in 2014 naar Leiden. De online aanmeldingen worden verwerkt in Essen. Lees meer over ALGANT.