Tweede EU Talks?! sessie: paneldiscussie over duurzame landbouw

Op 21 juni 2024 organiseerde het studenteninitiatief EU Talks?! met veel plezier zijn tweede sessie in de vorm van een paneldiscussie met de thema ‘Duurzame ambitie vs. landbouwoverwegingen’.

De sprekers waren Ernst Boutkan (voormalig Nederlands parlementariër en beleidsmedewerker bij Volt), Christian Holzleitner (Europese Commissie, DG CLIMA, afdelingshoofd) en Dr. Vincent Delhomme (universitair docent, Universiteit Leiden). Het panel werd gemodereerd door Dr. Pieter Zwaan (Senior Research Fellow, Instituut Clingendael).

De panelleden bespraken een aantal onderwerpen verbonden aan de duurzame transformatie van het voedsel- en landbouwsysteem van de EU. De huidige tekortkomingen van het Gemeenschappelijk landbouwbeleid (GLB) kwamen aan bod, evenals oplossingen die de groene transitie van de landbouw en boeren zouden kunnen vergemakkelijken. Een aantal politieke overwegingen in verband met de recente Europese en nationale verkiezingen, de opkomst van het populisme en de prioriteiten van de Europese Commissie werden ook besproken.

EU Talks?! is een initiatief georganiseerd door studenten met ondersteuning van de Europe Hub en het Europa Instituut. Interesse om een komende sessie bij te wonen? Voor meer informatie, ga naar onze sociale media-kanalen (LinkedIn, Instagram): EU Talks?!