Simona Demková spreekt op 2024 Computers, Privacy and Data Protection (CPDP) Conference

Op de 2024 Computers, Privacy and Data Protection (CPDP) conferentie die tussen 22 en 24 mei in Brussel plaatsvond, was een presentatie te zien van Simona Demková van het Europa Instituut van de Universiteit Leiden.

Dr Demokvá nam deel aan een paneldiscussie over de ingewikkelde balans tussen innovatie en grondrechten op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI). Haar presentatie was toegespitst op de procedurele aspecten van het digitale beleid van de EU, waarbij ze specifiek inging op de relatie tussen procedurele waarborgen voor geautomatiseerde besluitvorming onder de AI-wet van de EU en de gevestigde rechten op effectief bestuur en rechtsbescherming onder het EU-recht. Dit onderzoek maakt deel uit van haar lopende project dat wordt gefinancierd door een startsubsidie van de Universiteit Leiden, getiteld 'The EU's human-centred digital transformation'.