Opnieuw recordaantal aanmeldingen promovendi voor cursus microscopie
‘Microscopen zijn veruit het minst begrepen, meest inefficiënt gebruikt en het meest mishandeld van alle laboratoriuminstrumenten,’ luidt de quote op de kantoormuur van microscoopondersteuners Joost Willemse en Gerda Lamers. Het omschrijft precies waarom zij de cursus microscopie voor beginnende promovendi ontwikkelden.
Willemse en Lamers organiseren de cursus voor de vijfde maal. Niet alleen voor promovendi en post-docs van het Instituut Biologie Leiden (IBL), maar ook voor die van andere instituten – zoals het LACDR, LIC en het LION. En opnieuw kregen ze een recordaantal aanmeldingen. Waar in het eerste jaar 30 personen zich inschreven, waren dit er ditmaal 66. Om de cursus echter op een coronaverantwoorde manier te organiseren, namen ditmaal 40 personen deel.
Van het ontstaan van licht tot elektronenmicroscoop
‘We hebben een breed wagenpark aan microscopen in onze unit. Wij willen dat mensen snappen wat de verschillende microscopen kunnen en welke het meest geschikt is voor hun onderzoek,’ vertelt Willemse over het doel van de cursus. ‘Daarvoor moeten ze weten hoe elke microscoop in elkaar zit, wat je er allemaal mee kan en hoe je de microscoop goed instelt. Zo kunnen ze efficiënt de best mogelijke plaatjes maken en ook de meest nuttige voor je eigen onderzoek.’
Tijdens de cursusweek komen daarom alle beschikbare lichtmicroscopen in een sneltreinvaart voorbij. Willemse en Lamers starten met het ontstaan van licht en hoe microscopen licht gebruiken, en bespreken vervolgens stap voor stap de voor- en nadelen van verschillende microscopen. Daarnaast behandelen ze de preparatie van monsters en contrasttechnieken die onderzoek doen uiteindelijk vergemakkelijkt en verbeterd.
Handvatten voor gerichter onderzoek
Lamers ziet dat de cursus een grote meerwaarde heeft voor de promovendi. ‘Soms weten nieuwe onderzoekers niet waar te beginnen met microscopie, terwijl zo’n 80 procent bij ons IBL het in hun onderzoek nodig heeft. Na de cursus merken we dat de onderzoekers nog steeds wel vragen aan ons stellen – en dat is ook heel goed – maar de vragen zijn veel gerichter. Onze cursus geeft handvatten om microscopen optimaal te gebruiken en te leren waarvoor je ieder type microscoop het best kan gebruiken. Daardoor houden ze meer tijd voor andere experimenten.’
Willemse vult aan: ‘Of er zijn juist technieken waarvan ze niet wisten dat ze er waren, maar die veel betere resultaten opleveren. Alleen al om te leren over de mogelijkheden die microscopie biedt, is deze cursus goed.’
Wat vinden de promovendi
Een drietal promovendi van LACDR begint aan hun PhD. Gebogen over hun microscoop om te controleren of iedereen hetzelfde aantal stipjes telt, vertellen ze dat ze tijdens hun eerdere opleidingen niet veel geleerd hebben over microscopie. ‘We gaan nu heel diep in op microscopen die echt interessant zijn en de ons de verschillende mogelijkheden leren. Dat kan ik tijdens mijn onderzoek goed gebruiken,’ aldus een van hen. Ook Maarten Lubbers, beginnende promovendus bij het IBL is enthousiast over de cursus: ‘Het leert je heel veel nieuwe vaardigheden. Alleen al met deze lichtmicroscoop weet ik nu eindelijk waar alle knopjes voor zijn. Naast dat het dus heel interessant is, denk ik echt dat het mijn onderzoek later zal helpen.’