Leids publieksevenement bekroond door Astronomische Unie

Het online zomerprogramma Space in Your Living Room van de Sterrewacht Leiden heeft de prijs voor Meest Innovative Evenement gewonnen bij de Astronomy@Home Awards van de Internationale Astronomische Unie. In juli en augustus 2020 konden deelnemers onder andere praten met echte astronauten en fantaseren over buitenaards leven. De awards zetten publieksevenementen op gebied van astronomie in de spotlights.

De corona-pandemie legde begin 2020 plots alle fysieke activiteiten plat. Gelukkig vonden veel wetenschappelijke events alsnog online plaats. Mensen van alle leeftijden en uit verschillende landen vermaakten zich thuis vanachter hun laptop, tablet of telefoon.

wetenschap als licht in donkere tijden

Space in Your Living Room was één van deze events. En samen met negen andere projecten kreeg het speciale erkenning van de Internationale Astronomische Unie (IAU) tijdens de Astronomy@Home Awards. ‘Een manier om astronomen over de hele wereld te stimuleren om op creatieve manieren hun publieksactiviteiten draaiende te houden tijdens de pandemie,’ zegt Lina Canas, directeur van het Office for Astronomy Outreacht van de IAU. ‘Een manier om astronomen over de hele wereld te stimuleren om op creatieve manieren hun publieksactiviteiten draaiende te houden tijdens de pandemie,’ zegt Lina Canas, directeur van het Office for Astronomy Outreacht van de IAU. Astronomy@Home koos twee winnaars in vijf categorieën, gekozen uit 400 evenementen in 31 landen wereldwijd.

Astronauten ontmoeten en spelletjes spelen

Het project Space in Your Living Room vond plaats van juli tot en met augustus 2020. Het doel: kinderen, gezinnen en ruimtevaartdeskundigen met elkaar in contact brengen en tegelijkertijd de rol van vrouwen en minderheden in de ruimtevaartwetenschappen in de schijnwerpers zetten.

Deelnemers konden meedoen met workshops via social media en samen met astronauten en kunstenaars in gesprek gaan over de relatie tussen kunst en ruimtereizen. Het programma omvatten ook allerlei spelletjes en online workshop waarbij kinderen professionals uit de ruimtevaartsector konden ontmoeten.

In een speciale wedstrijd konden kinderen creatieve vragen bedenken voor astronauten Muhammed Ahmed Fares, Dirk Frimout en Claudie Haigneré. De winnaar ontving een gesigneerde telescoop, gesponsord door Stars Shine For Everyone (SSVI).

Hoe organiseer je een echt inclusief evenement?

‘Om een evenement echt inclusief te maken, is diversiteit essentieel,’ aldus Suzana Filipecki Martins, projectmanager van SpaceEU. ‘Diversiteit in soorten activiteiten, sprekers en talen. Daarom was het belangrijk evenementen te organiseren in het Arabisch, Nederlands, Engels en Frans en om onze Europese partners zoveel mogelijk te betrekken.’
Lina Calas: ‘Door initiatieven als Space in Your Living Room te bekronen, zetten we een prachtig initiatief in het schijnwerpers, dat door zijn gevarieerde programma allerlei verschillende doelgroepen aansprak. Space in Your Living Room is een inspirerend voorbeeld van hoe we via de wetenschap met elkaar in contact kunnen blijven.’

Over Space in Your Living Room

Space in Your Living Room is geïnitieerd door de Astronomy & Society Group van de Sterrewacht Leiden en was onderdeel van spaceEU, een ruimtevaarteducatie- en publieksproject van december 2018 tot november 2020. SpaceEU is gefinancieerd door het Horizon 2020-programma van de Europese Commissie en werd gecoördineerd door Pedro Russo (Sterrewacht Leiden / Afdeling Science Communication & Society). Het project kwam tot stand met hulp van Suzana Filipecki, Jorge Rivero, Mahbobah Ahmadi en Michelle Willebrands.