LLP'ers onderzoeken organisatie operatiekamers: 'Kijkje achter de schermen gekregen'
Was de introductie van een nieuwe functie op de operatiekamers van het Spaarne Gasthuis succesvol? Vier studenten van het Leiden Leadership Programme zochten het uit: ‘Ze wisten in korte tijd de vinger op de zere plek te leggen.’
Het Spaarne Gasthuis heeft operatiekamers op drie verschillende locaties in de regio Haarlem, met vier leidinggevenden en een grote groep medewerkers. In 2018 werd een nieuwe functie in het leven geroepen, die de afstand tussen leidinggevenden en medewerkers moest overbruggen: de seniormedewerker. ‘Die kreeg geen leidinggevende, maar coördinerende functie, om de communicatie tussen beide partijen te verbeteren’, vertelt Tessa Luesink, HR-businesspartner van het ziekenhuis.
Over dit artikel
Dit nieuwsbericht maakt onderdeel uit van een zomerserie over de samenwerking met onze partnerorganisaties, waarbij we enkele praktijkopdrachten van het LLP in het zonnetje zetten. De reeks is te vinden onder het kopje 'zie ook' naast dit artikel en op de nieuwspagina van de Honours Academy.
Twee jaar na de invoering ervan wilde het ziekenhuis graag weten of de seniorfunctie haar doel bereikt heeft. Daarom klopte Luesink aan bij het Leiden Leadership Programme (LLP), een honoursprogramma waarin masterstudenten de talenten van henzelf en anderen leren kennen én toepassen in een praktijkopdracht bij een organisatie. LLP’ers Lisanne, Kevin, Jorieke en Laura kwamen via Luesinks verzoek bij het Spaarne Gasthuis terecht.
Op de operatiekamer
Daar wachtte hen geen gemakkelijke opgave. ‘Het evalueren van een hele organisatie-eenheid was nogal wat werk’, blikt Lisanne terug. De studenten deelden de opdracht daarom op in literatuuronderzoek naar organisatiestructuren en in interviews met betrokkenen. ‘We hebben 36 interviews afgenomen, met medewerkers, afdelingshoofden en HR-medewerkers.’ Het gros daarvan konden ze op locatie houden. ‘We kregen pasjes om zelfstandig de operatiekamer op te gaan’, vertelt Kevin. ‘Dat was erg leuk. We hebben een kijkje achter de schermen gekregen, dat je niet elke dag krijgt.’
Optimistisch over knelpunten
Eind juni presenteerde het groepje zijn bevindingen aan het ziekenhuis. Er bleek nog een aantal knelpunten, vooral qua communicatie, transparantie en uniformiteit tussen de verschillende locaties. Die problemen hadden de senioren juist moeten oplossen, zegt Lisanne: ‘Maar dat is niet gelukt, omdat ze geen leidinggevende bevoegdheden hebben en het voor medewerkers onduidelijk is wat hun taken precies zijn.’
"Medewerkers waren blij dat hun gevoelens nu op papier stonden"
Het advies van de LLP’ers luidde daarom om seniormedewerkers meer bevoegdheden te geven en het takenpakket transparanter te maken. Dat lokte verschillende reacties uit. ‘Medewerkers waren blij dat hun gevoelens nu op papier stonden’, licht Jorieke toe. ‘Maar voor de senioren was het heftig, omdat het over hun positie ging. En de aanwezige leidinggevende vroeg zich af of de medewerkers wel realistische verwachtingen hadden.’
Desondanks waren de studenten optimistisch na hun presentatie. ‘Het management heeft aangegeven dat ze ons advies zullen gebruiken om nieuwe aanpassingen te onderbouwen’, vertelt Laura. Tessa Luesink van Spaarne Gasthuis bevestigt dat. De HR-manager is enthousiast over de samenwerking met de studenten: ‘Ze kregen het voor elkaar om in korte tijd de vinger op de zere plek te leggen.’ Al met al lijkt het viertal te mogen spreken van een geslaagde operatie.
Tekst: Tirza Pulleman
Foto: studenten
Mail de redactie