Profielwerkstuk centraal bij de Academic Challenge
Het schrijven van het profielwerkstuk is voor de meeste leerlingen op de middelbare school een grondige kennismaking met het doen van onderzoek. Maar hoe pak je dit nu aan? En vooral als je dit ook nog in het Engels moet doen omdat je tweetalig onderwijs volgt of een extended essay maakt voor je International School?
Engelstalig wetenschapscongres voor scholieren
Op dinsdag 4 juni 2019 vond de eerste editie plaats van het Engelstalige wetenschapscongres: de Leiden University’s Academic Challenge. Leerlingen uit het tweetalig onderwijs en International Schools kwamen naar de campus in De Haag om zich voor te bereiden op het schrijven van hun Engelstalige profielwerkstuk of extended essay. Dit evenement is de Engelstalige variant van het Wetenschapscongres voor vwo dat de Universiteit Leiden organiseert sinds 2007. Hiermee wordt ingespeeld op het groeiend aantal leerlingen dat Engels- of tweetalig voortgezet onderwijs volgt.
Keynote door David Erhardt
De Leiden University’s Academic Challenge is een tweeledig evenement en bestaat uit een competitie- en een congreselement, waarvoor leerlingen uit 4/5 vwo en uit year 10/11 zich konden aanmelden. De dag begon met een keynote speech van dr. David Erhardt. Erhardt is verbonden aan het Leiden University College en is gespecialiseerd in internationale ontwikkeling, waarbij hij zijn onderzoek voornamelijk richt op stedelijk Nigeria. In zijn keynote gaf Erhardt de leerlingen een indruk hoe het is om een college bij te wonen bij een Engelstalige opleiding.
Workshops
Daarna konden de leerlingen in twee workshopsrondes een workshop naar keuze volgen over verschillende onderwerpen die met het profielwerkstuk te maken hebben. Zo waren er workshops waarin zij leerden een goede onderzoeksvraag te formuleren of juist te refereren aan bronnen om plagiaat te voorkomen. Ook schrijven in academisch Engels en de onderzoekscyclus kwamen aan bod.
Profielwerkstukkenwedstrijd
Na de middagpauze was het tijd voor de profielwerkstukkenwedstrijd. Iedere leerling uit 6 vwo of year 12 die zijn profielwerkstuk in het Engels heeft geschreven, mocht zich hiervoor opgeven. Uit de aanmeldingen waren vier profielwerkstukken geselecteerd. De genomineerde leerlingen mochten gedurende tien minuten hun onderzoeksresultaten presenteren. Alle genomineerden kregen lovende kritieken van de juryvoorzitter prof.dr. Ingrid Tieken-Boon van Ostade.
Winnaars
In de categorie Combined humanities and social sciences won Lois Zonnenberg van het CSG Calvijn Zuidergymnasium te Rotterdam met haar profielwerkstuk genaamd The Theatre of the Absurd. Met haar enthousiasme, unieke onderwerpskeuze en het feit dat ze haar eigen toneelstuk heeft geschreven, had zij het publiek meteen in haar grip.
De winnaar in de categorie Science is Mare van der Hoeven van de International School of Hilversum met haar extended essay getiteld The Effect of Varying Naturally-Occuring Dosages of Tetracycline on Germination Success; An Investigation on 270 Ocimum basilicum seeds. Tijdens haar presentatie toonde zij haar talent gecompliceerde onderwerpen dusdanig te kunnen simplificeren dat haar voordracht door ieder te volgen was. Beide winnaars nemen de wisselbeker mee naar hun scholen, waar deze een jaar lang in de prijzenkast mogen prijken.
Foto: de genomineerde leerlingen: Alara Sumerler (International School of The Hague), Mare van der Hoeven (International School of Hilversum), Lois Zonnenberg (CSG Calvijn Zuidergymnasium) en Luk Sullock Enzlin (Zuider Gymnasium Rotterdam).
(Fotografie: Stefanie Uit den Boogaard)