
Nederlands Vlaamse Interacademiale Leerproblemen 2019
Hoe effectief is zittenblijven en kan de computer kinderen met dyslexie ondersteunen bij het lezen? Dit waren twee voorbeelden van de thema’s die aan bod kwamen tijdens de Nederlands Vlaamse Interacademiale Leerproblemen die op 24 mei 2019 in het Academiegebouw van Leiden plaatsvond.
Iedereen die geïnteresseerd was in state-of-the-art onderzoek naar leerproblemen was van harte welkom. Deze uitnodiging gold uiteraard ook voor studenten.
Hieronder een fotoverslag van een succesvolle en inspirerende dag.
-
Dagvoorzitter dr. Marga Sikkema-de Jong is bezig met de laatste voorbereidingen -
De ingang van het Academiegebouw van de Universiteit Leiden -
'Praesidium academia lugduno batava libertatis' luidt het universitaire devies -
In het Klein Auditorium is tegenwoordig het schilderij van Johan Bernard Wittkamp uit 1848 te bezichtigen waarop burgemeester van de Werff tijdens het beleg van Leiden zijn arm aan de uitgehongerde Leidenaars aanbiedt (bron: Wikipedia) -
Opening door prof. dr. Chris Espin en dagvoorzitter dr. Marga Sikkema-de Jong -
Prof. dr. Wim van den Broeck (Vrije Universiteit Brussel) over ‘De effecten van zittenblijven bij kinderen met leermoeilijkheden in het basisonderwijs’ -
Carolien Knoop–van Campen, MSc. (Radboud Universiteit Nijmegen) over Multimedia leren en dyslexie: Een eye tracking studie naar het redundantie effect’ -
onclusie van Carolien Knoop-van Kampen: “Audio-ondersteuning voor verwerken van leerstof? Ja, efficiënter voor dyslectici. Nee, tenzij dat... lager transferkennis & langzamer evt. voor feitenkennis. -
Drs. Elke Baten (Universiteit Gent) over “Doet instructiestijl en moeilijkheidsgraad van de wiskundetaak ertoe? Een quasi-experimentele vignetstudie” -
Een rek- en strekmoment voordat dr. Elsje van Bergen begint aan haar lezing over leesvaardigheid -
Door dr. Elsje van Bergen (Vrije Universiteit Amsterdam) over ‘Studying causality between reading ability and print exposure’ -
Pauze: lunchen en nabespreken in de Leidse Hortus Botanicus -
Dr. Arnout Koorneef (Universiteit Leiden) over ‘Met digitale applicaties geef je kleur aan het lezen’ -
Slide uit de lezing van dr. Arnout Koornneef: “Lange leve de digitale tekst! Want digitale teksten geven (soms) kleur aan het lezen!” -
Prof. dr. Chris Espin (Universiteit Leiden) over ‘data-based decision-making for students with learning problems: Why is it so difficult?’ -
Dr. Kiran van Binst (Katholieke Universiteit Leuven) over “Voorlopers van lezen en rekenen: Is er overlap?” -
Vragen na afloop van de lezing van dr. Kiran van Binst -
In het trappenhuis en in het zweetkamertje van het Academiegebouw in Leiden zijn diverse tekeningen aangebracht. De meeste daarvan zijn van de hand van Victor de Stuers, die ze in 1865 schetste. -
Thee in de Faculty Club van het Academiegebouw in Leiden -
Een doorkijkje naar de zonovergoten Hortus botanicus Leiden -
Zicht over het Rapenburg in Leiden bij het Academiegebouw Universiteit Leiden. -
Dagvoorzitter dr. Marga Sikkema-de Jong kondigt de volgende spreker aan -
Prof. dr. Elma Blom (Universiteit Utrecht) over “Inzichten over de relatie tussen meertaligheid en taalontwikkelingsstoornissen” -
De laatste spreker van een inspirerende dag: dr. Madelon van den Boer (Universiteit van Amsterdam) over “Effectiviteit van een interventie voor zwakke rekenaars op school”