Academie voor Zelfstandigheid: van beperkingen naar capaciteiten
Wanneer mensen met een verstandelijke beperking een training op maat krijgen, draagt dat bij aan hun zelfmanagement in het dagelijks leven. Ook hebben zij minder behoefte aan ondersteuning. Dat blijkt uit het onderzoek van neuropsycholoog Janice Sandjojo. Promotie op 9 april.
Mensen met een verstandelijke beperking hebben doorgaans de wens zelfstandiger te worden, maar ze worden belemmerd door verschillende zaken. Bijvoorbeeld dat hun begeleiders niet genoeg tijd voor ze hebben, of dat familieleden taken overnemen en zo overbeschermend optreden. Neuropsycholoog en promovenda Janice Sandjojo onderzocht hoe de zelfstandigheid van mensen met een verstandelijke beperking bevorderd kan worden. Daartoe richtte ze een 'levend lab' in: de Academie voor Zelfstandigheid.
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofZelfgekozen leerdoelen
Door de onderzoeksdeelnemers te laten werken aan zelfgekozen leerdoelen, zoals de was doen, koken of omgaan met geld, verminderde hun behoefte aan ondersteuning. ‘Met een eenduidige, stapsgewijze en geïndividualiseerde aanpak kunnen mensen met een verstandelijke beperking heel veel leren’, vertelt neuropsycholoog Sandjojo. ‘Het is wel heel belangrijk dat iedereen in de omgeving van de cliënt op één lijn zit, anders is het verwarrend of werken mensen elkaar zelfs tegen. De zelfmanagementdoelen en ieders rol in het proces naar meer zelfmanagement moet duidelijk zijn. Goede communicatie is daarom cruciaal.’
Meer aandacht nodig
Met dit onderzoek wil Sandjojo onderstrepen dat er zowel in de wetenschap, de zorg als de politiek aandacht nodig is voor het bevorderen van zelfmanagement bij mensen met een verstandelijke beperking. ‘Het leuke aan mijn onderzoek is dat het een toegepast onderzoek is, uitgevoerd samen met Raamwerk, een zorginstelling voor mensen met een beperking,’ zegt Sandjojo. ‘Mijn wetenschappelijke onderzoek heeft directe waarde voor de deelnemers, zij leren allemaal nieuwe vaardigheden. En hopelijk kan ik met mijn onderzoek andere zorginstellingen inspireren.’