Harold Linnartz nieuwe opleidingsdirecteur Leidse Sterrewacht
Een logische volgende stap en een nieuwe uitdaging: Harold Linnartz is klaar voor zijn nieuwe functie als Opleidingsdirecteur (OD) van de Leidse Sterrewacht. Per 1 oktober volgt hij huidig OD Paul van der Werf op. ‘De opleiding is ontzettend gegroeid. Dat wordt een logistieke tour de force.’
Onderzoek en onderwijs
Linnartz is hoofd van het Sackler Laboratorium voor Astrofysica en leidt een onderzoeksgroep die zich richt op het nabootsen van chemische processen in de ruimte. Als onderzoeker geeft hij les aan studenten en begeleidt hij de bachelor research projecten bij de Sterrewacht. ‘Research oriented teaching vormt de basis van ons onderwijs,’ vertelt Linnartz. ‘Studenten worden vanaf dag één van hun bachelor betrokken bij het onderzoeksfront en onze eigen onderzoeksgroepen. Mijn eigen onderzoekservaring kan ik dus goed gebruiken om ervoor te zorgen dat we onze studenten opleiden tot zelfstandige onderzoekers.’
Buiten onderzoekservaring heeft Linnartz ook ervaring als studieadviseur en voorzitter van de onderwijscommissie. ‘In beide posities zie je veel; je leert wat er leeft onder studenten en krijgt een goed overzicht van wat er allemaal op onderwijsgebied gaande is.’ En dat is belangrijk, omdat de OD goed onderwijs moet waarborgen. ‘Dat is makkelijker gezegd dat gedaan. Er zitten veel en erg verschillende aspecten aan de organisatie van goed onderwijs. Gelukkig is onder leiding van mijn voorganger, Paul van der Werf, een prima functionerend Onderwijsbureau Sterrenkunde ontstaan. Dat neemt veel van die aspecten onder zijn hoede; van PR en outreach tot dagelijkse coördinatie en studentenbegeleiding.’
Uitdagende stap
Linnartz ziet zijn nieuwe functie als logische volgende stap in zijn carrière. ‘Een stap die me in de positie brengt bij te dragen aan het onderwijs en daarmee aan het onderzoek bij de Leidse Sterrewacht. Ik zie het ook als een uitdaging: Life starts where your comfort zone ends.’ De grootste uitdaging komt voort uit de forse groei die de opleiding de afgelopen jaren doormaakte: van 40 eerstejaars in 2005, naar 150 dit studiejaar. ‘Dat wordt een logistieke tour de force’, voorspelt Linnartz. Verder wil hij inzetten op de communicatie tussen de opleiding en de studenten en kijkt hij uit naar de komst van SRON Netherlands Institute for Space Research naar Zuid-Holland. ‘Dat biedt unieke mogelijkheden voor het sterrenkundig onderwijs.’
Maar: ‘Zover is het nog niet; 1 oktober a.s. neem ik het stokje over van Paul van der Werf. De opleiding sterrenkunde heeft zeer veel baat gehad bij zijn OD-schap.’
Druk maar tevreden
Van der Werf kijkt tevreden terug op een drukke periode. ‘OD zijn legt een behoorlijke druk op je tijd. Maar wat me inspireert is het grote aantal mensen binnen de hele universiteit met hetzelfde doel: een zo goed mogelijke opleiding neerzetten. Daar wil ik altijd tijd aan besteden.’ Het meest trots is hij op de omvorming van de opleiding Sterrenkunde naar een veelzijdig programma, met meer keuzemogelijkheden in zowel de bachelor als de master. ‘De opleiding is niet meer enkel gericht op een academisch vervolgtraject. Het is nu een allround opleiding, met prachtige beroepsmogelijkheden in de maatschappij in het verschiet.’ Ook is Van der Werf blij dat de ondersteuning van de opleiding geprofessionaliseerd is: ‘Door de vorming van het Onderwijsbureau Sterrenkunde, met op iedere stoel de ideale persoon, allemaal supergemotiveerd!’
Een laatste advies voor zijn kersverse opvolger? ‘Het belangrijkste vind ik dat een student blijvend blij moet zijn de opleiding te hebben gekozen. Hoe je dat tot stand brengt, is iets waar ieder zelf zijn eigen keuzes in moet maken. Zelf heb ik altijd goed geluisterd naar de mensen om me heen (met name het Education Office), maar wel altijd mijn eigen keuzes gemaakt. Ik denk dat dat een goede manier is om het te doen.’