Studenten terug de schoolbanken in met Haags Mentorprogramma
Een groep Leidse studenten mag wekelijks weer even terug de schoolbanken in. Op het Johan de Witt-college nemen ze deel aan het Haags Mentorprogramma, waarin ze scholieren coachen en samen naar de toekomst kijken. Mentrix Els Willems: ‘Deze individuele aandacht is een luxe die eigenlijk elke leerling zou moeten krijgen.’
In het programma krijgen scholieren van het Johan de Witt ondersteuning van studenten, die op hun beurt leren coachen en omgaan met een specifieke doelgroep. Deze vorm van onderwijs is geïnspireerd op het mentorprogramma in Rotterdam-Zuid (Mentoren op Zuid), waar inmiddels duizenden scholieren aan het programma deelnemen. ‘Daar bleek dat scholieren en studenten het beste konden worden gematcht op basis van hun interesses en niet op basis van kennisbehoefte’, legt Sanne Bosker van het ICLON uit. ‘Daarom hebben we daar in Den Haag ook voor gekozen.’
Pas net in Nederland
Dat lijkt een goede keuze geweest, gezien de gezelligheid in de klas. Elke student heeft een scholier onder z’n hoede en bij binnenkomst gaat het al snel over het afgelopen weekend. Bosker: ‘Doordat ze op basis van gelijkwaardige interesses een band opbouwen, kunnen ze uiteindelijk goed aan specifieke leerdoelen gaan werken.’ Hoewel mentrix Els ook met de scholieren aan die doelen zou kunnen werken, ziet ze een belangrijk verschil. ‘De studenten staan veel dichter bij de scholieren dan ik, bijvoorbeeld omdat ze geen cijfers hoeven te geven.’
Net als bij andere klassen die aan een dergelijk mentorprogramma deelnemen, heeft ook deze klas een specifieke uitdaging. Bosker: ‘Het zijn allemaal jongeren die pas kort in Nederland zijn en de taal dus nog niet altijd meester zijn.’ En dus wordt er naast de planning voor de komende proefwerkweek, ook veel Nederlands geoefend. ‘Ik merk echt hoe snel hij beter wordt in het spreken’, vertelt Iona (International Studies & Humanities Lab) enthousiast over de Poolse Damian. ‘En ik weet nu beter waar ik later kan gaan werken als ik mijn diploma heb’, reageert de havist.
Herinneringen aan vroeger
Maar niet alleen de scholieren hebben er wat aan. In dit vak, waaraan studenten van het ICLON, het Honours College en verschillende studies van Universiteit Leiden deelnemen, leren de studenten de fijne kneepjes van het onderwijs en coaching. Dat gebeurt vooral in het uur nadat de scholieren alweer in hun volgende les zitten en de studenten samen terugkijken op de bijeenkomst. ‘In welke rol zit jij als je contact hebt met de leerling?’, vraagt Bosker de studenten nadat ze hen de Roos van Leary heeft laten zien. Met het recente contact met de leerlingen nog in het achterhoofd, lukt het al snel om hier goed op te reflecteren.
Het programma van de Haagse Hogeschool en de Universiteit Leiden blijkt een succes hopelijk kan er een vervolg gegeven worden aan deze pilot. Moussa (Midden-Oostenstudies & individueel honourstraject): ‘Bij mij riep het herinneringen op aan mijn eigen schooltijd, waarin zulke ondersteuning zeker welkom was geweest.’ Het programma heeft hem nu laten zien hoe graag hij met jongeren werkt en dat hij daar later graag mee door gaat. ‘Het heeft me bijvoorbeeld veel over het leven in Syrië geleerd, waar mijn leerling vandaan komt. Hem coachen vind ik erg leuk.’
Meer weten over het Haags Mentor programma?
Bezoek de website: www.haagsmentorprogramma.nl