Universiteit Leiden

nl en

Vernieuwend onderwijs bij Geschiedenis

Docent geschiedenis Giles Scott-Smith is enthousiast over het nieuwe pitch-to-peerprogramma (P2P), waarvoor studenten een originele, creatieve opdracht maken en elkaars werk beoordelen. Dit is deel 5 uit een serie verhalen van docenten over onderwijsvernieuwing.

Geen paper maar een poster of een video

Zijn studenten kijken eerst naar een film of documentaire. Ze krijgen daar vragen over en verwerken de antwoorden in een creatieve vorm naar keuze. Een blog bijvoorbeeld, of een boek, een poster, een videoverslag. Ze posten het resultaat in een online leeromgeving en bespreken elkaars werk in de klas.

Blog

In het begin kozen de studenten vaak voor een blog - dat het meest lijkt op de vertrouwde paper of powerpointpresentatie - maar het is verplicht om voor elke opdracht een andere vorm te gebruiken. Scott-Smith gebruikte het nieuwe online systeem voor het vak Global Cold War voor bachelorstudenten International Studies en voor The Rise and Decline of American Empire, een vak voor studenten van de Master North American Studies.

Verfrisssend

De feedback is goed. Studenten waarderen de vrijheid, de flexibiliteit, de uitdaging en de interactie. Scott-Smith noemt als voordelen dat studenten leren om elkaars resultaten goed te beoordelen en dat een groot beroep wordt gedaan op hun creativiteit. ‘Ze ontwikkelen echt iets. Contact via het online platform leidt tot het wisselen van nieuwe ideeën en tot verfrissend commentaar. Ze gaan op een nieuwe manier met elkaar om, ook na de opdracht.’

Ondersteuning

Collega-docenten raadt hij zeker aan om P2P te gebruiken, ook als zij heel tevreden zijn over hun huidige manier van lesgeven. ‘Het neemt niets weg van wat je nu doet. Het verbetert alleen maar wat je al doet.’ Het online programma kun je op je eigen manier invullen. Het is gebruiksvriendelijk en er is binnen de universiteit goede ondersteuning. ‘Je neemt wel een risico, maar het is het waard om risico’s te nemen. Ik denk dat studenten het waarderen om op een andere manier uitgedaagd te worden.’ Zelf houdt hij daar ook van. ‘Ik vind het niet inspirerend om jaren achter elkaar hetzelfde te doen.’ Het lastigste was om de beoordeling transparant te maken. Aan welke eisen moet een poster voldoen? ‘Ik heb een schaal voor de beoordeling ontwikkeld, zodat studenten precies weten wat ze moeten doen.’

Tip

‘Maak gebruik van nieuwe technieken. Daar heeft iedereen voordeel bij.’

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.