Vernieuwend onderwijs bij EU Policymaking and Implementation
Met gevoel voor nostalgie vertelt hoogleraar bestuurskunde Bernard Steunenberg hoe hij jaren geleden weleens een tv-uitzending van Zembla liet zien aan zijn studenten. Hoe hij een videoband uit een grote doos haalde en in een al even grote videorecorder stopte. Nu bekijkt een student uit Maastricht in de trein naar Leiden korte filmpjes (‘kennisclips’) op zijn telefoon, waarop Steunenberg een onderwerp behandelt. Dit is deel 3 uit een serie verhalen van docenten over onderwijsvernieuwing.
Toonbeeld
Korte kennisclips, literatuur, verdiepende video’s, wekelijks drie uur een bespreking over de stof, zelf een onderzoek bedenken, data verzamelen en begrijpen, een verslag maken, digitale toetsen. Het vak EU Policymaking & Implementation is een toonbeeld van onderwijsvernieuwing.
Tijd en energie
De hoogleraar ziet veel voordelen aan de nieuwe opzet. Je kunt als docent beter inspelen op de actualiteit en onderwerpen beter uitleggen. Studenten gaan actief aan de slag met de stof en er is meer gelegenheid om erover met elkaar in gesprek te gaan. Het lastige is dat de voorbereiding veel tijd en energie kost. En dan had Steunenberg nog het ‘geluk’ dat hij veel materiaal kon gebruiken van zijn succesvolle online MOOC EU Policymaking and Implementation.
Skype
Luchtkwaliteit is dit collegejaar het onderwerp van het vernieuwde vak. Het hele proces wordt behandeld, van de besluitvorming in Brussel tot wijzigingen die burgers willen. Via Skype interviewde Steunenberg betrokkenen uit andere lidstaten. ‘Dan zie je goed de verschillende manieren van kijken, maar ook de verschillende problemen. In Oostenrijk heb je bijvoorbeeld heel andere problemen omdat mensen er tussen hoge bergen in dalen wonen. Het gevolg is dat verontreiniging soms langer in zo’n dal blijft hangen bij windstil weer.’
Concreet
De studenten onderzoeken zelf hoe een Nederlandse gemeente omgaat met de richtlijnen van de EU. Is er een probleem, hoe wordt het aangepakt en wat is het effect? Speelt geld een rol, of de samenstelling van de gemeenteraad? En wat gebeurt er als inwoners een andere oplossing willen? Steunenberg: ’Op deze manier wordt het heel concreet. Als we het hebben over dualisme, waarbij de gemeenteraad op strategie moet sturen bij de aanpak van luchtkwaliteitsproblemen, dan denken veel studenten: wat is dat dan. Begrippen blijven geen lege hulsels, maar krijgen door deze opzet betekenis, want je ziet hoe het in de praktijk werkt.’
Tip
‘Doe het alleen wanneer je er hartstikke veel zin in hebt en het leuk vindt. Als je het doet om tijd te besparen dan denk ik niet dat het wat wordt.’