Nieuwe reeks Pre-University Classes voor Midden-Oostenstudies van start

Op vrijdag 2 februari ging de Pre-University Class Midden-Oostenstudies van start. Dit extracurriculaire honoursonderwijs is bedoeld voor gemotiveerde en getalenteerde middelbare VWO-scholieren die zichzelf verder willen ontwikkelen naast hun reguliere studieprogramma en die meer kennis op willen doen over het Midden-Oosten.

Veelzijdig en dynamisch

Voor het programma zijn 12 leerlingen van verschillende middelbare scholen uit Leiden en omstreken geselecteerd. Zij volgen een programma in Leiden dat loopt van begin februari tot eind maart, en dat bestaat uit een reeks van vijf wekelijkse colleges en twee excursies.

In het programma krijgen de deelnemers de kans om inzichten op te doen in de belangrijkste onderwerpen die aan bod komen bij het bestuderen van het Midden-Oosten. Zo komen thema’s uit de actualiteit aan bod, zoals migratie en de positie van islam in het Nederlandse publieke debat. De colleges gaan ook dieper in op de geschiedenis, talen, religies en culturen die het Midden-Oosten rijk is, en de manieren waarop onderzoekers zich hierin verdiepen. Twee excursies binnen Leiden, naar het Islamitisch Centrum Imam Malik en het Textile Research Centre, geven de deelnemers de gelegenheid om in direct contact te komen met verschillende uitingen van islam en de Midden-Oosterse culturen.

Het programma wordt afgesloten met een centraal eindevenement op 26 april. In de Pieterskerk presenteren de deelnemers van alle Pre-University Classes wat zij geleerd hebben. Ook zullen de scholieren hun certificaat in ontvangst mogen nemen.

Deze reeks Pre-University Classes geeft gemotiveerde middelbare scholieren meer mogelijkheden om te leren over de boeiende geschiedenis en de veelzijdigheid van het Midden-Oosten. Op deze manier wil LUCIS middelbare scholieren ondersteunen bij het maken van de moeilijke keuze die bij veel middelbare scholieren voor de deur staat: wat wil ik later studeren?

In het programma staat het dynamische karakter van het Midden-Oosten centraal. Voor meer informatie kunt u hier terecht.