Vijf Leidse historici winnen NWO-subsidie

NWO Geesteswetenschappen heeft aan twaalf onderzoeksteams financiering toegekend vanuit de Vrije competitie geesteswetenschappen.

Via dit instrument is financiering beschikbaar voor de beste geesteswetenschappelijke onderzoeksvoorstellen, zonder thematische randvoorwaarden.Onder de twaalf gehonoreerde onderzoeksprojecten bevinden zich er vier waaraan historici van het Instituut voor Geschiedenis van de Universiteit Leiden verbonden zijn.

Veerkrachtige diversiteit: de regulering van raciale en religieuze diversiteit in het Nederlandse wereldrijk, 1600-1800

Prof. dr. Cátia Antunes (UL), prof. dr. Ulbe Bosma (IISG), dr. Karwan Fatah-Black (UL) en dr. Matthias van Rossum (IISG) - Resilient diversity: The governance of racial and religious plurality in the Dutch empire, 1600-1800
Het vroegmoderne Nederlandse wereldrijk kenmerkte zich door ongekende diversiteit. Dit project onderzoekt hoe de enorme verschillen in koloniale samenlevingen werden gereguleerd, en hoe het kwam dat de daarbij gebruikte oplossingen nog eeuwenlang impact hadden. De digitalisering en ontsluiting van unieke gerechtelijke archieven van koloniale vestigingen maakt het mogelijk tot nieuwe antwoorden te komen.

Monarchieën in beroering!

Prof. dr. Jeroen Duindam (UL) en prof. dr. Ida Nijenhuis (RU/Huygens ING) - Monarchy in Turmoil: Rulers, Courts and Politics in the Netherlands and Germany, c.1780 – c.1820
Tussen 1780 en 1820 stond de wereld op zijn kop. Koningen werden weggestuurd door het volk, maar andere vorsten namen spoedig hun plaats in. Hoe kreeg in deze woelingen het vorstelijk hof gestalte tussen oude en nieuwe voorbeelden? Hoe verschoof de positie van Nederlandse en Duitse heersers in de besluitvorming?

De alledaagse ervaring met kolonialisme, Sri Lanka 1700-1800

Dr. Alicia Schrikker (UL) - Colonialism Inside Out: Everyday Experience and Plural Practice in Dutch Institutions in Sri Lanka (c. 1700-1800)
Hoe functioneerden Nederlandse koloniale instituties zoals rechtbank en kerk in de achttiende-eeuwse Sri Lankaanse samenleving? Dit project onderzoekt dit door de levensverhalen te reconstrueren van Sri Lankanen die gebruik maakten van deze instituties. Hiermee ontwikkelt het project een nieuwe kritische visie op de koloniale geschiedenis.

Politiek vigilantisme in Indonesië in de jaren 1943-1955

Prof. dr. Henk Schulte Nordholt (KITLV), Prof. dr. Nanci Adler (NIOD) en prof. dr. Gert Oostindie (KITLV/UL) - Violence Strikes Root: Why vigilantism became central to Indonesian politics, 1943-1955
Dit voorstel onderzoekt de opkomst van paramilitaire strijdgroepen in Indonesië, voor, tijdens en na de revolutie en verklaart waarom zij zich in een symbiose met de staat een permanente plek in de Indonesische politiek hebben verworven.