Beter lezen door een e-boek

Uit het onderzoek "Digitale leeskilometers in groep 3" van dr. Marga Sikkema-de Jong verbonden aan het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden, blijkt dat het oefenen met e-boeken een belangrijke stimulans is voor de ontwikkeling van de leesvaardigheid van kinderen in groep 3. Met name helpt 'het oplichten van tekst' zwakke lezers extra leeskilometers te maken waardoor ze beter gaan lezen.

"Leerkrachten hebben te maken met grote verschillen in leesvaardigheid bij kinderen in groep 3. Er moet daarom gezocht worden naar methoden en middelen die helpen onderwijs op maat te geven, zodat alle kinderen profiteren zonder verzwaring van de werkdruk van de leerkrachten", aldus Marga Sikkema-de Jong.

Onderzoeksresultaten

Digitale boeken zijn een veelbelovend middel om die doelen te bereiken en geven ook zwakke lezers de mogelijkheid succeservaring op te doen met verhaaltjes lezen. Deze video presenteert de onderzoeksresultaten.

Onderzoeksproject Digitale leeskilometers in groep 3

Wat is het effect van digitale leeskilometers op de leesvaardigheid van beginnende lezers in groep 3?  Dit praktijkonderzoek vond plaats in het schooljaar 2015-2016. Lees het volledige onderzoeksproject ››