Driekwart leerlingen alsnog over dankzij Zomerschool

Deze zomervakantie hebben leerlingen van elf middelbare scholen in de Leidse regio de ‘zomerschool’ gevolgd. Leerlingen uit zowel de onder- als bovenbouw van vmbo, havo en vwo konden hun achterstanden inlopen, zodat ze niet hoefden te doubleren. Driekwart van hen is na de zomerschooleindtoets alsnog bevorderd naar het volgende leerjaar.

Individueel en intensief

Maximaal vijftien leerlingen per groep werkten twee weken lang aan individuele leertrajecten. ‘Ons belangrijkste doel is dat de leerlingen het volgend jaar beter doen,’ aldus projectleider Pascalle van Eerden. ‘Aan bod komen studievaardigheden, algemene ontwikkeling, zelfvertrouwen en vakinhoud. Deze Zomerschool gaat veel verder dan enkel bijles.'

Een team van eerstegraadsleraren, studenten van de lerarenopleiding en studiecoaches stond de hele dag klaar voor de leerlingen. Er werd naast de vakinhoudelijke gebreken ook gewerkt aan motivatie- en planningsproblemen. ‘De leerlingen krijgen twee weken intensief les van gemotiveerde docenten,' zegt Eline Mens, zomerschoolcoördinator van het Andreas College Pieter Groen, ‘verder is de begeleiding ook buiten de vakken om erg goed.’

Daarnaast bood de zomerschool ook leuke en leerzame activiteiten aan. Zo maakten de leerlingen van de zomerschool Engels een wandeling langs de Engelstalige muurgedichten in Leiden. Economie bezocht het Belastingmuseum, en wiskunde speelde een escape room. Nederlands bezocht het lokale radiostation Sleutelstad FM. Hier leerden zij over taal en journalistiek en maakten zij een tijdschrift.

Jaar overdoen vaak niet nodig

Het is niet de bedoeling dat de zomerschool in de plaats komt van zittenblijven; voor een bepaalde groep leerlingen blijft een schooljaar overdoen de beste optie. Maar zittenblijven is niet de beste oplossing voor élke leerling, zo luidt de gemeenschappelijke visie van de samenwerkende scholen. Daarom willen zij samen werk maken van het terugdringen van zittenblijven. ‘De zomerschool geeft leerlingen een unieke kans om geen vertraging op te lopen, daarom doen wij mee’, aldus rector Conny Bruggeman van Het Vlietland College.

Over de Regionale Zomerschool

In dit project werken het Aansluitingsprogramma vwo-wo samen met de eerstegraads lerarenopleiding (beide van het ICLON/Universiteit Leiden) en elf middelbare scholen. De Regionale Zomerschool Leiden 2016 was het tweede jaar van de pilot. De bedoeling is om de zomerschool in 2017 voort te zetten en uit te breiden.