Leerlingen interesseren voor de wetenschap: een mysterie

Leerlingen inspireren en interesseren voor de wetenschap aan de hand van mysteries: verschijnselen, gebeurtenissen of verhalen die spanning en verwondering oproepen. Dit stond centraal tijdens een internationaal congres dat plaatsvond van 15 tot 17 april 2016 in Leiden, georganiseerd door het Europese wetenschappelijk onderwijsproject Teaching Enquiry with Mysteries Incorporated (TEMI) in nauwe samenwerking met Universiteit Leiden.

200 internationale onderwijzers

Tijdens het congres werden aan 200 internationale onderwijzers nieuwe manieren gepresenteerd om mysteries te maken voor verschillende onderwerpen. Daarnaast ontdekten leerkrachten hoe ze deze kunnen toepassen in het klaslokaal. Bijvoorbeeld hoe goocheltrucs kunnen worden gebruikt om wiskunde te leren, of hoe je bubbelthee kan gebruiken om te onderwijzen in scheikunde.

Mysteries in de klas

Maar hoe presenteer je deze mysteries in de klas? Tussen de rol van leraar en die van een acteur kunnen veel analogieën worden getrokken. Daarom waren goochelaars Tilman Andris, Kristine Hjulstad en Quintus van Amstel uitgenodigd om technieken te tonen, die zij gebruiken om goocheltrucs te presenteren.

Methodes delen

Het congres gaf leraren uit heel Europa de uitzonderlijke kans te laten zien wat ze hebben geleerd tijdens de TEMI lerarentrainingen, en hun methoden te delen. ‘In de afgelopen drie jaren hebben we vanuit Universiteit Leiden lerarentrainingen geboden voor onderwijzers uit Nederland en België. Bij deze conferentie hadden ze de kans te etaleren op welke verschillende manieren zij de TEMI methodologie hebben toegepast in hun eigen klas. We waren blij om al hun prachtige voorbeelden te zien,’ aldus Iris Nijman, project manager van het TEMI project in Nederland, bij de Leidse Sterrewacht van Universiteit Leiden.

Het congres werd geopend op 15 april in het Academiegebouw door de burgemeester van Leiden Henri Lenferink, Peter McOwan (Vice Principal Public Engagement of Queen Mary University of London) en Judi Mesman (wetenschappelijk directeur van het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden), die benadrukte hoe belangrijk initiatieven voor wetenschappelijk onderwijs zijn voor de maatschappij.