Honours Academy experimenteert met Virtual Reality
De Honours Academy houdt zich sinds kort bezig met de nieuwe visuele techniek Virtual Reality (VR). 'Het is belangrijk om over grenzen heen te kijken en te blijven experimenteren. Het kan altijd mislukken, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.'
In het najaar start Robin de Lange (PhD-student Media Technology) met de Honours Class 'Learning through Virtual Reality'. Ook zijn samen met het Online Learning Lab / New Media Lab (Centre for Innovation) afgelopen tijd onder andere het Zweetkamertje en koepels van de Sterrenwacht in virtual reality vastgelegd. Door op deze nieuwe techniek te focussen, wil de Honours Academy de mogelijkheden een kans geven en daarmee bijdragen aan onderwijsvernieuwing.
Afgelopen najaar gaf Robin de Lange al een keuzevak 'Virtual Reality for Science & Education' en in februari was er een bijeenkomst voor medewerkers van de universiteit over de toepassing van Virtual Reality. 'Er is nog maar heel weinig goede VR-content beschikbaar voor het onderwijs, maar het maken ervan is makkelijker dan je zou denken', legt De Lange uit. 'Om verder te komen zullen we daarom alle krachten binnen de universiteit moeten bundelen.'
'In de nieuwe Honours Class "Learning through Virtual Reality" gaan studenten experimenteren met de toepasbaarheid van VR voor hun eigen vakgebied', vertelt Chris de Kruif, onderwijsdirecteur van de Honours Academy. 'Wij vinden het belangrijk om deze nieuwe techniek een kans te bieden.' De Lange gaat de nieuwe Honours Class geven en ziet het als een mooie kans om VR verder te ontwikkelen: 'In dit keuzevak kun je zien hoe docenten en studenten de techniek ervaren. Zo'n nieuw medium vraagt om een andere technische aanpak, waarmee breed geëxperimenteerd moet worden.'
Het eerste experiment van de Hounours Academy heeft inmiddels plaatsgevonden. In samenwerking met het Online Learning Lab / New Media Lab werden vier opnamen gemaakt op bijzondere universiteitslocaties. Bij het aantreden van Ton van Haaften als dean van de Honours Academy op 6 april kregen de aanwezigen een speciale bril cadeau. Hiermee konden ze de filmpjes bekijken. Van Haaften benadrukte daarbij het belang van onderwijsvernieuwing. 'Het is belangrijk om over grenzen heen te kijken en te blijven experimenteren. Het kan altijd mislukken, maar dan heb je het in ieder geval geprobeerd.'
Voor het Online Learning Lab / New Media Lab was het maken van de films een mooie kans om de nieuwe techniek concreet toe te passen. 'Virtual Reality heeft veel potentie voor het onderwijs, maar er moet nog veel worden doorontwikkeld. Daarom is de samenwerking met bijvoorbeeld de Honours Academy erg interessant', verklaart Thomas Hurkxkens, regisseur van het Online Learning Lab. 'De Academy biedt ons een concrete casus voor de toepassing van VR. Op die manier kunnen wij onze kennis van nieuwe ontwikkelingen op mediagebied delen met de universiteit en deze ervaringen vervolgens gebruiken om door te gaan met de verdere ontwikkeling ervan.'
Nu dit eerste experiment achter de rug is, wil Chris de Kruif het nieuwe Student at your Desk-project – waarin student-assistenten worden aangesteld om docenten te helpen met vernieuwing – inzetten om te zorgen dat VR daadwerkelijk toegepast wordt in het onderwijs. 'Door die studenten te leren hoe het werkt en welke mogelijkheden er zijn, kunnen zij er op hun beurt voor zorgen dat het ook daadwerkelijk op de werkvloer terecht gaat komen', sluit De Kruif hoopvol af.
Het onderzoek van Rob de Lange was mede mogelijk dankzij een subsidie van het Leids Universiteits Fonds en de Gratama Stichting.