‘Verkiezingen VS lijken op format van John de Mol’
Amerika kiest pas op 8 november een nieuwe president. Toch loopt de verkiezingskoorts al flink op. Universitair docent en politiek commentator Kees Boonman verklaart het fenomeen, en laat zien wat Nederlandse politici daarvan kunnen leren.
Boonman is docent bij de opleiding Journalistiek en Nieuwe Media. Daarnaast is hij politiek commentator bij EenVandaag en presentator van het radioprogramma Kamerbreed. Op 14 april vertelt hij over de Amerikaanse verkiezingen tijdens het Leidschrift Symposium (zie kader).
Permanente finale
Zijn boodschap: Nederlandse politici kunnen heel wat leren van hun Amerikaanse collega’s. ‘De verkiezingen in de Verenigde Staten lijken soms wel een permanente finale. Er zit een fascinerend wedstrijdelement in, met een duidelijke winnaar en verliezer. Het format had bij wijze van spreken door John de Mol bedacht kunnen zijn.’
Gezicht van de democratie
Volgens Boonman doen Amerikaanse politici er alles aan om zo goed mogelijk in contact te treden met de kiezers. ‘Ze analyseren het electoraat en hele wijken worden gescand op voor- en tegenstanders. En politieke partijen investeren flink in talloze debatten en reclamespotjes. Het kan niemand ontgaan dat er verkiezingen zijn, ook niet in de uithoeken van het land. Dat is voor mij het gezicht van een echte democratie.’
‘Knullig en amateuristisch’
Vergeleken met de geoliede machine aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, gaan de Nederlandse verkiezingscampagnes er een stuk rustiger aan toe. Boonman noemt de verkiezingsstrijd ‘nogal knullig en amateuristisch’. Dat zit volgens hem vooral in de manier waarop Nederlandse politici de kiezers denken te bereiken. ‘De budgetten zijn minimaal, de professionaliteit gering. Politici brengen wat sjaals, folders en ballonnen mee, en dat is het wel. Het is bijna aandoenlijk.’
Betrokkenheid aanwakkeren
Boonman denkt dat de Nederlandse politiek gebaat is bij het overnemen van wat Amerikaanse elementen. ‘Dat betekent niet dat we – net als in de Verenigde Staten – honderden miljoenen euro’s moeten besteden aan campagnevoeren. En ook niet dat we persoonlijke aanvallen en andere perverse technieken moeten overnemen. Maar politici moeten wel beter worden in het bereiken van de kiezers. Het kan een stuk professioneler.
Kom luisteren op 14 april
Kees Boonman is één van de sprekers op het Leidschrift Symposium op 14 april, dat volledig in het teken staat van de Amerikaanse verkiezingen. Deelname is gratis. Leidschrift is een onafhankelijk historisch tijdschrift, gemaakt door studenten en een docent van het Instituut voor Geschiedenis.