Gouverneur Sint Maarten zoekt samenwerking

Drs. Eugene Holiday, gouverneur van Sint Maarten, bracht op 30 maart een bezoek aan de Universiteit Leiden. Hij sprak met onderzoekers en studenten.

Onderwijs en onderzoek

Voor de gouverneur was een middagprogramma georganiseerd waarin zowel onderwijs als onderzoek aan bod kwam. Marcel Vooijs van Academische Zaken hield een uiteenzetting over de decentrale selectie die sommige opleidingen hanteren. De hoogleraren Gert Oostindie (geschiedenis) en Corinne Hofman (archeologie) doen allebei onderzoek in het Caribisch gebied. Hofman is ook betrokken bij het Sint Maarten Archaeological Center (SIMARC). Beide wetenschappers presenteerden wat ze precies doen in de Cariben.  Vervolgens kwamen juristen van Ondernemingrsrecht en bestuurskundigen aan het woord. De gouverneur zei op onderzoeksgebied graag tot samenwerking te willen komen.

Een enerverend onderdeel van het programma was de meet & greet met acht studenten van Sint Maarten. Ze waren erg openhartig. Volgens de studenten hebben ze, net als andere studenten met een buitenlandse achtergrond, in Nederland moeite snel een stageplaats te vinden. Holiday maande hen om na hun studie terug te keren naar het land om dat verder te ontwikkelen. Maar de studenten zeiden dat degenen die na hun studie teruggegaan zijn naar Sint Maarten, daar niet makkelijk aan de slag komen.

Gouverneur Eugene Holiday in gesprek met historicus Gert Oostindie.
Aan het eind van de middag leidde Willem Otterspeer, hoogleraar Universitaire geschiedenis, de gouverneur en de studenten rond in het Academiegebouw.