Remke Kruk wint tweede prijs British-Kuwait Friendship Society Book Prize

Sinds ruim vijftien jaar wordt er door de British-Kuwait Friendship Society jaarlijks een prijs uitgereikt voor een in het voorafgaande jaar verschenen studie over het Midden-Oosten. Remke Kruk, emiritus hoogleraar Arabisch, won de tweede prijs.

Arabische volksepiek

De prijswinnaars, v.l.n.r.: Asma Afsaruddin, Remke Kruk en Mona Harb

Kruk's boek The Warrior Women of Islam: Female Empowerment in Arabic Popular Literature behandelt aan de hand van een specifiek thema (vrouwelijke strijders) een bij de meeste mensen nauwelijks bekend genre van de Arabische literatuur, namelijk de Arabische volksepiek. De lange avonturenverhalen waaruit dat genre bestaat, gaan deels terug tot de twaalfde eeuw en werden door beroepsvertellers in dagelijkse afleveringen voorgedragen.

Gedeelde prijzen

Vaak wordt de prijs over meerdere auteurs verdeeld. De eerste prijs ging dit jaar naar twee Libanese onderzoekers - Lara Deeb & Mona Harb (American University of Beirut) - voor hun boek Leisurely Islam: Negotiating Geography and Morality in Shi'ite South Beirut, een fascinerende studie naar de manier waarop jonge Shi'itische moslims in Beirut vroomheid en gezellig uitgaansleven met elkaar proberen te rijmen.

Kruk deelde de tweede prijs met Asma Afsaruddin (University of Indiana) voor haar boek Striving in the Path of God: Jihad and Martyrdom in Islamic Thought, een studie naar de manier waarop het concept jihâd - heilige oorlog - zich door de geschiedenis heen heeft otnwikkeld.

De prijsuitreiking vond plaats op 30 oktober j.l. op de Koeweitse ambassade in Londen.