Vidi-beurs voor Alwin Kloekhorst

Alwin Kloekhorst, werkzaam aan het Leiden University Centre for Linguistics, heeft een Vidi-beurs gekregen voor zijn onderzoek naar het uiteenvallen van de Indo-Europese moedertaal.

Taalkundig stamboomonderzoek

Alle talen van Europa tot India stammen af van één moedertaal, die duizenden jaren geleden gesproken werden. In dit onderzoeksproject zal Kloekhorst door middel van taalkundig stamboomonderzoek achterhalen hoe de allereerste opsplitsing van die Indo-Europese moedertaal precies gegaan is.

In 2008 mocht Kloekhorst van het NWO ook al een Veni-beurs in ontvangst nemen voor zijn onderzoek naar het Hettitisch (een taal verwant aan het Lydisch). Samen met taalkundige Alexander Lubotsky deed hij afgelopen zomer een grote ontdekking. Ze ontcijferden enkele tientallen inscripties op potscherven gevonden in Daskyleion (Noord-West Turkije) als Frygisch en Lydisch en bewezen daarmee de aanwezigheid van de Frygiërs en Lydiërs in dat gebied.

Vidi-beurs

Vidi is gericht op excellente onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek verricht hebben. De wetenschappers behoren tot de beste tien à twintig procent van hun vakgebied. Met een Vidi kunnen ze vijf jaar lang onderzoek doen. Het NWO selecteert de Vidi-laureaten onder andere op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatieve karakter van het onderzoek en de verwachte wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel.