UNAWE ontvangt subsidie voor educatief project in Rotterdam
EU-UNAWE heeft een subsidie ontvangen van twintigduizend euro van Stichting Gratama en het Leids Universiteits Fonds om het Duostageproject in Rotterdam te implementeren. Tijdens dit project zullen sterrenkundestudenten van de Universiteit Leiden samenwerken met studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs (PABO) uit Rotterdam.
Duostages
Begrijpelijk genoeg ligt de focus van basisscholen vooral op het leren van de basisvakken zoals rekenen en taal, maar ook wetenschap. Vaak zien leraren over het hoofd dat sterrenkunde een goede manier is om deze vakken te introduceren. Sterrenkunde is namelijk overal om ons heen en daarom gemakkelijk te implenteren in de klas. Daarnaast spreekt sterrenkunde tot de verbeelding van jonge kinderen en kan het nieuwsgierigheid voor wetenschap en technologie opwekken, iets wat aanblijft gedurende hun gehele schoolcarrière. Leraren weten echter vaak niet zo goed hoe je sterrenkunde kunt gebruiken in de klas. En dat is precies waar EU Universe Awareness bij kan helpen met het nieuwe project ‘Duostages’!
Wetenschap in de klas
Dit team van aanstormende ambitieuze sterrenkundigen en leraren gaan onderwijsmateriaal en activiteiten over sterrenkunde ontwikkelen en deze in de klas gebruiken van geselecteerde basisscholen in Rotterdam. Deze innovatieve benadering zal de leraren-in-opleiding leren om op een moderne en laagdrempelige wijze wetenschap te gebruiken in de klas. Daarmee kunnen zij de jongste leerlingen, vooral degenen met een kansarme achtergrond, motiveren voor wetenschap en technologie. Daarnaast geeft sterrenkunde kinderen een gevoel van wereldburgerschap. De sterrenkundestudenten hebben direct contact met docenten en kinderen van de lokale scholen, wat hun communicatieve vaardigheden versterkt. De combinatie van een sterrenkundestudent met een PABO-student garandeert een wetenschappelijk en pedagogisch hoge kwaliteit aan materialen.
Dit educatieve project wordt uitgevoerd in samenwerking met de gemeente Rotterdam en een Rotterdamse PABO-opleiding. Het is de opvolger van een vergelijkbaar project van UNAWE uit 2009; lees hier meer daarover.