Leiden door de ogen van… ALGANT-studenten

Meer dan twintig studenten kregen op 18 juli een diploma van ALGANT, een prestigieuze tweejarige masteropleiding wiskunde van acht samenwerkende universiteiten. Op de diploma-uitreiking in het Italiaanse Padua blikten vijf studenten terug op hun tweede jaar dat ze in Leiden hadden doorgebracht.

Diepgaande academische ervaring

Tijdens de bijeenkomst vertelde Sean Howe (VS) over zijn studie in Leiden. Hij had genoten van de open en vriendelijke sfeer bij het Mathematisch Instituut in Leiden. Het studieprogramma omschreef hij als een ‘diepgaande academische ervaring.’ Daarmee bedoelde hij niet alleen het studeren in Leiden, maar de studie-ervaring als geheel, met inbegrip van het voorrecht om conferenties, workshops en summerschools in heel Europa te bezoeken. Howe voelde zich ook zeer bevoorrecht dat hij aanwezig mocht zijn bij de gezamenlijke promoties in Padua, twee dagen vóór de diploma-uitreiking.

Informele en open sfeer

Mata Lucchini (Italië) was het eens met de opmerkingen van Sean. Zij had Leiden ervaren als een ‘heel gastvrije stad waar het leven relaxed is.’ Bij het Mathematisch Instituut was ook zij verrast door de informele en open sfeer. ‘Mijn docenten gingen met hun studenten om alsof ze collega’s waren.’

Ontmoetingen

Zijn ontmoetingen met andere internationale studenten vormden voor Valentin Zakharevich (VS) een van de hoogtepunten van studeren in Leiden. Ook het hoge academische niveau van de Leidse universiteit en haar studenten maakte indruk.

Problemen oplossen

Volgens Dino Festi (Italië) kleven er ook wel nadelen aan het prachtige leven in Leiden: het eten en het weer. Als wiskundestudent die gewend is aan probleemoplossing vond hij gelukkig een doeltreffende remedie voor zijn “voedselprobleem”. Tijdens zijn studie in Leiden nam hij een bijbaantje in een Italiaans restaurant. Zo konden zijn huisgenoten laat op de avond genieten van maaltijden die hij meenam van zijn werk. Lachend: ‘Een oplossing voor mijn doorgaans stille Nederlandse medestudenten had ik ook gauw gevonden.’ ‘Gooi er een biertje in om te ontspannen en ze beginnen te praten.’

Een aantal ALGANT-studenten die in Padua zijn afgestudeerd, komen in september 2013 voor het eerst naar Leiden, om te werken of om te promoveren. Het Mathematisch Instituut ontvangt meerdere PhD-studenten voor een gezamenlijk promotieprogramma binnen ALGANT. Jacopo Griggio was al in Leiden, wat hem goed beviel. Zo goed dat hij na de zomer terugkomt uit Italië om werk in Nederland te zoeken.

Foto: (vlnr) Dino Festi, Valentin Zakharevich, Sean Howe, Jacopo Griggio and Marta Lucchini

Zie ook

ALGANT