Feestelijke opening nieuwe masterspecialisatie toegepaste statistiek
Op donderdag 20 augustus vindt in de Burumazaal van het Onderwijsgebouw van het LUMC de feestelijke bijeenkomst Vision on Statistical Science and Information on the Masters Programme plaats. Dit is de openingsbijeenkomst van de bijzondere masterspecialisatie Statistical Science for the Life and Behavioral Sciences die snel daarna, in september, van start gaat. Elke belangstellende is welkom. Zie onderaan deze pagina het programma van de middag.
Samenwerking
De tweejarige, interdisciplinaire specialisatie, georganiseerd vanuit de opleiding wiskunde, is het resultaat van samenwerking tussen het Mathematisch Instituut en de Faculteit der Sociale wetenschappen van de Universiteit Leiden, de afdeling Medische statistiek en bio-informatica van het LUMC, het departement Wiskunde van de Vrije Universiteit in Amsterdam, de afdeling Biostatistiek van het Erasmus MC en de afdeling Biometrie/Toegepaste Statistiek van de Landbouwuniversiteit Wageningen.
Binnen de specialisatie kunnen studenten nog weer kiezen tussen twee richtingen: life sciences en gedragswetenschappen. De opleiding mikt op Leidse studenten maar ook studenten van de andere deelnemende universiteiten.
Biostatistiek
De toegepaste statistiek met betrekking tot de life sciences valt vrijwel samen met biostatistiek. Deze omvat kwantitatieve modelling en methodes voor data-analyse binnen het klinisch en epidemiologisch onderzoek; de laatste decennia is dit type medisch onderzoek niet meer weg te denken. Ook methodes voor genetisch onderzoek en genomics vallen eronder. Het onderzoeksveld omvat zowel mensen als planten en dieren.
Lange traditie
Het sociale en gedragswetenschappelijk domein kent al een lange statistische traditie in het onderwijskundige en psychologisch testen van mensen (psychometrics), alsook in omgevingsonderzoek, marketingonderzoek en kwantitatief demografisch onderzoek (sociometrics). Meer recent zijn daar bijgekomen: de kwantitatieve bestudering van de ontwikkeling van wetenschap en technologie (scientometrics en bibliometrics), van stilistische vormen en patronen in het taalgebruik (stylometrics), van smaak en geur (sensometrics) en van geschiedenis (cliometrics), en de empirische benadering van wetten (jurimetrics).
Godfathers
Veel vraag
De docenten geven voornamelijk college in Leiden. Gill prijst zich gelukkig dat voor het geven van onderwijs specialisten op diverse gebieden gestrikt konden worden. Bovendien biedt de samenwerking met de andere partners makkelijke ingangen naar allerlei soorten van stages.
Afgestudeerden kunnen in allerlei sectoren aan de slag: in academische ziekenhuizen, de industrie (de farmaceutische, landbouw- voedsel- en olie-industrie), onderzoeksinstituten, financiële instellingen, rekenbureaus van de overheid, onderwijskundige diensten en marketingbureaus. Er is veel vraag naar toegepast statistici.
Meer informatie over de opleiding
Our Vision of Statistical Science, and Information on the new Masters
Donderdag 20 augustus, 14.00-17.00
gevolgd door een borrel
Buruma Hall, Onderwijsgebouw (Gebouw 3), LUMC, Hippocratespad
Aanmelden via email: statscience@math.leidenuniv.nl
Programma
14.00 | Opening door Jacqueline Meulman (Wiskunde, Leiden); welkomstwoord door Jan Anthonie Bruijn, voorzitter van het directoraat Onderwijs & Opleidiingen van het LUMC | |
14.10 | Richard Gill (Wiskunde, Leiden): Vision of Statistical Science | |
14.20 | Jacqueline Meulman (Wiskunde, Leiden): Plans and Programme | |
14.40 | Willem Heiser (Psychologie, Leiden): Statistics Meets Psychology: The Inspiration of John van de Geer | |
14.55 | Saskia le Cessie (LUMC, Leiden): Working as a statistician in a hospital | |
15.10 | Ralph Rippe (Psychologie, Leiden): Improving SNP genotyping by model-based data calibration | |
15.30 | Pauze | |
16.00 | Harald van Mil (Centre de Recherches Interdisciplinaires, Paris Descartes): R, and teaching statistics to future statisticians (a vision for the future) | |
16.20 | Niels Keiding (Kopenhagen): Biostatistics: the Danish Experience | |
17.00 | Borrel |