Tamara Platteel
Lerarenopleider
- Naam
- Dr. T.L. Platteel
- Telefoon
- +31 71 527 6498
- tplatteel@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-8102-2943
Tamara Platteel verzorgt bij de lerarenopleiding pedagogisch-didactisch handelen en begeleiding (vakdidactisch) onderzoek. Zij is coördinator samen opleiden en professionaliseren.
Meer informatie over Tamara Platteel
Vanaf haar eerste baan bij Stichting Krant in de Klas (september 2000) is Tamara bezig met het leren en professionaliseren van mensen. Tijdens haar promotietraject bij de Universiteit Leiden maakte zij kennis met actie-onderzoek en curriculuminnovatie in het onderwijs. De verandering in houding bij de deelnemers en de inspirerende verbeteringen die ze daardoor zag, maakte haar enthousiast voor docentprofessionalisering en actieonderzoek in het bijzonder.
In de jaren daarna deed ze ervaring op met professionaliseringstrajecten en coaching in verschillende sectoren zoals zorg, onderwijs en de financiële dienstverlening. Als adviseur, docent en coördinator samen opleiden en professionaliseren (nascholing) kan zij haar kennis van onderzoek, professionaliseren en leren, breed inzetten.
Onderzoek
Hoe kan je het leren van docenten ondersteunen? Dat was de vraag in haar proefschrift. Door samen met docenten anderhalf jaar onderwijs te ontwerpen en actieonderzoek te doen kreeg Tamara inzicht in de processen die een rol spelen bij het leren en professionaliseren van mensen. Het aangaan van een eerlijk en kritische dialoog met docenten onderling en met leerlingen bleek van groot belang voor het leren van docenten. Het ontwikkelen van een onderzoekende, kritische houding is daarbij van groot belang voor het ontwikkelen van een professionele houding en voor een professionele en lerende organisatie.
Onderwijsactiviteiten
Tamara Platteel verzorgt bij de lerarenopleiding pedagogisch didactisch handelen en begeleiding (vakdidactisch) onderzoek. Zij is cöoordinator samen opleiden en professionaliseren.
Lerarenopleider
- ICLON
- Opleiden
- Mearns T. & Platteel T. (2020), Exploring teacher support for a content and language integrated modern languages curriculum, Language, Culture and Curriculum : .
- Frencken H.M.J., Rijst R.M. van der & Platteel T.L. (2015), A Critical Evaluation of an International Professional Development Trajectory: Changing Beliefs and Practices of Kazakh Academics. European Conference on Educational Research (ECER).
- Platteel T.L., Hulshof H., Ponte P., Driel J.H. van & Verloop N. (2010), Forming a collaborative action research partnership, Educational Action Research 18(4): 429 — 451.
- Platteel T.L., Hulshof H. & Driel J.H. van (2008), Teachers of mother-tongue education in action, L1 Educational Studies in Language and Literature 8(4): 85-105.