Szilvia Biro
Universitair docent
- Naam
- Dr. S. Biro
- Telefoon
- +31 71 527 4815
- sbiro@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-2955-247x
Szilvia Biro werkt als universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Ze promoveerde in 2002 aan de Universiteit van Cambridge met onderzoek naar executieve en cognitieve stoornissen bij kinderen met autisme.
Meer informatie over Szilvia Biro
Szilvia Biro in de media
Leiden Pedagogiek Blog
Kort CV
Biro onderzoekt hoe baby's betekenis geven aan de complexe sociale en fysieke wereld. Ze doet onderzoek naar het vermogen van baby's om de acties van anderen te interpreteren in termen van doelen. In een grote internationale samenwerking onderzoekt ze de oorsprong van "Theory of mind". Haar huidige projecten onderzoeken ook hoe specialisatie in het brein van baby's zich ontwikkelt voor het verwerken van sociale informatie en ze probeert individuele verschillen in neurale en cognitieve mechanismen bloot te leggen die ten grondslag liggen aan de evaluatie van prosociaal gedrag.
Szilvia Biro heeft de FSW-locatie van het Leidse Babylab opgezet, die een verscheidenheid aan experimentele methoden mogelijk maakt om baby’s te bestuderen, waaronder kijkparadigma's, eye-tracking en NIRS (nabij-infraroodspectroscopie). Recentelijk implementeerde ze het gebruik van het “Lookit” online platform van het MIT voor ontwikkelingsonderzoek aan de Universiteit Leiden.
Onderzoek
- Sociaal-cognitieve ontwikkeling in baby’s
- Baby’s hun begrip van gedrag en handelingen
- Theory of mind
- Neurale verwerking van sociale informatie
- Velige hechting
- Object representatie en individuatie
- Autisme
Methoden
- Kijktijdparadigma's
- Oogbewegingen
- Elektrofysiologische metingen (EEG)
- Optische beeldvorming (NIRS, Nabij-infrarood spectroscopie)
- Gedrags- en observatiemetingen
Academische carrière
- Universitair docent, Opvoeding en ontwikkeling, Universiteit Leiden, 2011-heden
- Universitair docent, Sectie Cognitieve Psychologie, Instituut voor Psychologie, Universiteit Leiden, 2005-2011 (vaste termijn)
- Postdoctoraal onderzoeker, Center of Cognitive Science and Department of Psychology, Rutgers University, NJ, USA, 2001-2003
- PhD, Department of Experimental Psychology, University of Cambridge, Cambridge, UK, 2002
- PhD, University of Eotvos Lorand, Budapest, Hungary, Ph.D. Degree awarded in 1999 in Cognitive Psychology
- Young Research Fellow. Instituut voor Psychologie van de Hongaarse Academie van Wetenschappen, Boedapest, Hongarije, 1997-1998.
- MPhil, Department of Experimental Psychology, University of Cambridge, Cambridge, UK, 1996
- Young Research Fellow, Instituut voor Psychologie van de Hongaarse Academie van Wetenschappen, Boedapest, Hongarije, 1993-1996
- Msc en BA, Afdeling Ontwikkelings- en Cognitieve Psychologie, Universiteit van Eotvos Lorand, Boedapest, Hongarije, 1987-1993
Beurzen
- 2020 “Implementatie van een online testmethode voor het kijkgedrag van baby's” Instituutsbeurs voor COVID-gerelateerd onderzoek
- 2013 "Prenatale tabaksblootstelling en sociale cognitie van baby's: een onderzoek met Near-Infrared Spectroscopy" LUF/Gratama-subsidie PI in samenwerking met Stephan Huijbregts en Claartje Levelt.
- 2011 “Roots of Social Cognition”, Interdisciplinaire Start-up beurs: ‘‘Brain function and dysfunction over the lifespan”. PI in samenwerking met Lenneke Alink, M. van IJzendoorn en R. Vermieren.
- 2011 “Prenatal Tobacco Exposure and Infant Cognition: A Study with Near-Infrared Spectroscopy”, Interdisciplinaire startsubsidie: ‘‘Brain function and dysfunction over the lifespan”. Mede-onderzoeker in samenwerking met Stephan Huijbregts (PI) en Claartje Levelt.
- 2006-2010 “The development of infant's perception of goal-directed actions” NWO Open MaGW Programma, NL. Subsidie voor het inhuren van Ph.D. leerling voor 4 jaar. PI in samenwerking met Bernhard Hommel.
Onderwijsactiviteiten
- Hechting, opvoeding en ontwikkeling: onderzoek en klinische implicaties (MA, RMA)
- Praktijk in empirisch onderzoek (MA, RMA)
- Methoden en instrumenten in cognitieve en affectieve neurowetenschappen (MA, RMA)
- Cursus SPSS (BA)
- Oefenonderzoek (BA)
- Master scriptie en BA scriptie projectbegeleiding
Professionele activiteiten
- Szilvia Biro is de wetenschappelijk coördinator van het BabyLab: www.babylab-leiden.nl
- Lid van LIBC (Leiden Instituut voor Hersenen en Cognitie) en LIBC junior: www.libc-leiden.nl
- Gecertificeerd codeur van Ainsworth's Infant Strange Situation Procedure
- Basis Kwalificatie Onderwijs, Universiteit Leiden, 2013
- Lid Instituutsraad Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden: 2019 (2e semester)
- Lid van Society for Research in Child Development (SRCD)
- Lid van Ph.D. proefschriften beoordelings- en promotiecommissie, 2007-
- Reviewer voor internationale wetenschappelijke tijdschriften
- Grant reviewer (Fulbright scholar program, USA; SSHRC Canada; MRC, UK.)
Promovendi
- Stephan Verschoor (2014) "Development of action perception and action control"
Academische prijzen
- National Research Service Award, USA (post-doc fellowship)
- Geselecteerd voor uitstekende PhD proefschriften (Hongarije), 2001
- 2e prijs voor "Onderzoek van jonge wetenschappers" aan het Instituut voor Psychologie van de Hongaarse Academie van Wetenschappen, 2000
- Benefactor’s Scholarship, St John’s College, Cambridge, UK and ORS (Overseas Research Scheme) Award, UK
- MTA-RSYLEFF Scholarship, Hongarije-Japan
- Cambridge Overseas Trust, Unilever Cambridge Scholarship, UK
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Opvoeding en Ontwikkeling