Szilvia Biro
Universitair docent
- Naam
- Dr. S. Biro
- Telefoon
- +31 71 527 4815
- sbiro@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-2955-247x
Szilvia Biro werkt als universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Ze promoveerde in 2002 aan de Universiteit van Cambridge met onderzoek naar executieve en cognitieve stoornissen bij kinderen met autisme.
Meer informatie over Szilvia Biro
Szilvia Biro in de media
Leiden Pedagogiek Blog
Kort CV
Biro onderzoekt hoe baby's betekenis geven aan de complexe sociale en fysieke wereld. Ze doet onderzoek naar het vermogen van baby's om de acties van anderen te interpreteren in termen van doelen. In een grote internationale samenwerking onderzoekt ze de oorsprong van "Theory of mind". Haar huidige projecten onderzoeken ook hoe specialisatie in het brein van baby's zich ontwikkelt voor het verwerken van sociale informatie en ze probeert individuele verschillen in neurale en cognitieve mechanismen bloot te leggen die ten grondslag liggen aan de evaluatie van prosociaal gedrag.
Szilvia Biro heeft de FSW-locatie van het Leidse Babylab opgezet, die een verscheidenheid aan experimentele methoden mogelijk maakt om baby’s te bestuderen, waaronder kijkparadigma's, eye-tracking en NIRS (nabij-infraroodspectroscopie). Recentelijk implementeerde ze het gebruik van het “Lookit” online platform van het MIT voor ontwikkelingsonderzoek aan de Universiteit Leiden.
Onderzoek
- Sociaal-cognitieve ontwikkeling in baby’s
- Baby’s hun begrip van gedrag en handelingen
- Theory of mind
- Neurale verwerking van sociale informatie
- Velige hechting
- Object representatie en individuatie
- Autisme
Methoden
- Kijktijdparadigma's
- Oogbewegingen
- Elektrofysiologische metingen (EEG)
- Optische beeldvorming (NIRS, Nabij-infrarood spectroscopie)
- Gedrags- en observatiemetingen
Academische carrière
- Universitair docent, Opvoeding en ontwikkeling, Universiteit Leiden, 2011-heden
- Universitair docent, Sectie Cognitieve Psychologie, Instituut voor Psychologie, Universiteit Leiden, 2005-2011 (vaste termijn)
- Postdoctoraal onderzoeker, Center of Cognitive Science and Department of Psychology, Rutgers University, NJ, USA, 2001-2003
- PhD, Department of Experimental Psychology, University of Cambridge, Cambridge, UK, 2002
- PhD, University of Eotvos Lorand, Budapest, Hungary, Ph.D. Degree awarded in 1999 in Cognitive Psychology
- Young Research Fellow. Instituut voor Psychologie van de Hongaarse Academie van Wetenschappen, Boedapest, Hongarije, 1997-1998.
- MPhil, Department of Experimental Psychology, University of Cambridge, Cambridge, UK, 1996
- Young Research Fellow, Instituut voor Psychologie van de Hongaarse Academie van Wetenschappen, Boedapest, Hongarije, 1993-1996
- Msc en BA, Afdeling Ontwikkelings- en Cognitieve Psychologie, Universiteit van Eotvos Lorand, Boedapest, Hongarije, 1987-1993
Beurzen
- 2020 “Implementatie van een online testmethode voor het kijkgedrag van baby's” Instituutsbeurs voor COVID-gerelateerd onderzoek
- 2013 "Prenatale tabaksblootstelling en sociale cognitie van baby's: een onderzoek met Near-Infrared Spectroscopy" LUF/Gratama-subsidie PI in samenwerking met Stephan Huijbregts en Claartje Levelt.
- 2011 “Roots of Social Cognition”, Interdisciplinaire Start-up beurs: ‘‘Brain function and dysfunction over the lifespan”. PI in samenwerking met Lenneke Alink, M. van IJzendoorn en R. Vermieren.
- 2011 “Prenatal Tobacco Exposure and Infant Cognition: A Study with Near-Infrared Spectroscopy”, Interdisciplinaire startsubsidie: ‘‘Brain function and dysfunction over the lifespan”. Mede-onderzoeker in samenwerking met Stephan Huijbregts (PI) en Claartje Levelt.
- 2006-2010 “The development of infant's perception of goal-directed actions” NWO Open MaGW Programma, NL. Subsidie voor het inhuren van Ph.D. leerling voor 4 jaar. PI in samenwerking met Bernhard Hommel.
Onderwijsactiviteiten
- Hechting, opvoeding en ontwikkeling: onderzoek en klinische implicaties (MA, RMA)
- Praktijk in empirisch onderzoek (MA, RMA)
- Methoden en instrumenten in cognitieve en affectieve neurowetenschappen (MA, RMA)
- Cursus SPSS (BA)
- Oefenonderzoek (BA)
- Master scriptie en BA scriptie projectbegeleiding
Professionele activiteiten
- Szilvia Biro is de wetenschappelijk coördinator van het BabyLab: www.babylab-leiden.nl
- Lid van LIBC (Leiden Instituut voor Hersenen en Cognitie) en LIBC junior: www.libc-leiden.nl
- Gecertificeerd codeur van Ainsworth's Infant Strange Situation Procedure
- Basis Kwalificatie Onderwijs, Universiteit Leiden, 2013
- Lid Instituutsraad Pedagogische Wetenschappen, Universiteit Leiden: 2019 (2e semester)
- Lid van Society for Research in Child Development (SRCD)
- Lid van Ph.D. proefschriften beoordelings- en promotiecommissie, 2007-
- Reviewer voor internationale wetenschappelijke tijdschriften
- Grant reviewer (Fulbright scholar program, USA; SSHRC Canada; MRC, UK.)
Promovendi
- Stephan Verschoor (2014) "Development of action perception and action control"
Academische prijzen
- National Research Service Award, USA (post-doc fellowship)
- Geselecteerd voor uitstekende PhD proefschriften (Hongarije), 2001
- 2e prijs voor "Onderzoek van jonge wetenschappers" aan het Instituut voor Psychologie van de Hongaarse Academie van Wetenschappen, 2000
- Benefactor’s Scholarship, St John’s College, Cambridge, UK and ORS (Overseas Research Scheme) Award, UK
- MTA-RSYLEFF Scholarship, Hongarije-Japan
- Cambridge Overseas Trust, Unilever Cambridge Scholarship, UK
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Opvoeding en Ontwikkeling
- Biro S (2023), Twelve months old infants' evaluation of observed comforting behavior using a choice paradigm: the role of animacy cues and self‐distress, Infancy 27: 809-820.
- Bródy G., Oláh K., Király I. & Biro S. (2022), Individuation of agents based on psychological properties in 10 month-old infants, Infancy : .
- Biro S., Peltola M.J., Huffmeijer R., Alink L.R.A., Bakermans M.J. & IJzendoorn M.H. van (2021), Frontal EEG asymmetry in infants observing separation and comforting events: the role of infants’ attachment relationship, Developmental Cognitive Neuroscience 48: 100941.
- Biro S., Peltola M., Huffmeijer R., Alink L.R.A., Bakermans-Kranenburg M.J. van & IJzendoorn M.H. (2019), Does infants’ attachment relationship bias their neural processing of animated parent-child interactions. SRCD Biennial Meeting 2019, Baltimore. Paper presented at SRCD Biennial Meeting 2019 21 maart 2019 - 23 maart 2019. Baltimore: Society for Research in Child Development (SRCD).
- Van der Kant A., Biro S., Levelt C. & Huijbregts S.C.J. (2018), Negative affect is related to reduced differential neural responses to social and non-social stimuli in 5-to-8-month-old infants: A functional Near-Infrared Spectroscopy-study, Developmental Cognitive Neuroscience 30: 23-30.
- Biro S., Alink L.R.A., Huffmeijer R., Bakermans M.J. & Van IJzendoorn M.H. (2017), Attachment quality is related to the synchrony of mother and infant monitoring patterns, Attachment & Human Development 19(3): 243-258.
- Biro S., Alink L.R.A., Huffmeijer R., Bakermans-Kranenburg M.J. & Van IJzendoorn M.H. (2017), Disorganized attachment disrupts synchrony of mother and infant monitoring patterns. Biennial meeting of SRCD, Austin. Biennial meeting of SRCD, Austin. 6 april 2017 - 8 april 2017. [conferentie poster].
- Biro S., Alink L.R.A., Huffmeijer R., Bakermans-Kranenburg M.J. & Van IJzendoorn M.H. (2017), Attachment quality is related to the synchrony of mother and infant monitoring patterns. International Convention for Psychological Science (ICPS), Vienna. 23 maart 2017 - 25 maart 2017. [conferentie poster].
- Kant A. van der, Huijbregts S.C.J., Levelt C.C. & Biro S. (2017), Negative affect is related to reduced differential neural responses to social and non-social stimuli in 5-to-8-month-old infants: A functional near-infrared spectroscopy-study, Developmental Cognitive Neuroscience 30: 23-30.
- Biro S. (21 april 2016), Babylab zoekt voor onderzoek: Moeders die rookten tijdens de zwangerschap. 24Baby Blog: 24Baby.nl. [blog].
- Peltola M.J., Leppänen J., Forssman L., Yrttiaho S., Puura K., Biro S., Huffmeijer R., Alink L.R.A., Bakermans-Kranenburg M.J. & Van IJzendoorn M. (2016), Kiintymyssuhde ja kasvonilmeiden havaitseminen vauvaiässä. Psykologia 2016 24 augustus 2016 - 26 augustus 2016.
- Verschoor S.A., Paulus M., Spapé M., Biro S. & Hommel B. (2015), The developing cognitive substrate of sequential action control in 9- to 12 month-olds: Evidence for concurrent activation models, Cognition 138: 64-78.
- Bakermans-Kranenburg M.J., Alink L.R.A., Biro S., Voorthuis A. & Van IJzendoorn M.H. (2015), The Leiden Infant Simulator Sensitivity Assessment (LISSA): Parenting an infant simulator as your own baby, Infant and Child Development 24(3): 220-227.
- Biro S., Alink L.R.A., Huffmeijer R., Bakermans-Kranenburg M.J. & IJzendoorn M.H. van (2015), Attachment and maternal sensitivity are related to infants’ monitoring of animated social interactions, Brain and Behavior 5(12): e00410.
- Peltola M.J., Bakermans-Kranenburg M.J., Alink L.R.A., Huffmeijer R., Biro S. & Van IJzendoorn M.H. (2014), Resting frontal EEG asymmetry in children: Meta-analyses of the effects of psychosocial risk factors and associations with internalizing and externalizing behavior, Developmental Psychobiology 56(6): 1377-1389.
- Verschoor S., Paulus M., Biro S. & Hommel B. (2014), Infants' sequential-action representation: Eye-tracking and pupillometric results support concurrent-activation models. ICIS, Berlin, Germany. . Berlin, Germany.
- Peltola M.J., Bakermans-Kranenburg M.J., Van IJzendoorn M.H., Biro S., Alink L.R.A., Huffmeijer R., Forssman L., Yrttiaho S., Puura K. & Leppanen J.M. (2014), Attachment-related individual differences in attention and neural responses to emotional expressions at 5 and 7 months of age. Conference paper ICIS, Berlin. . Berlin, Germany.
- Biro S., Alink L.R.A., Peltola M.J., Huffmeijer R., Bakermans-Kranenburg M.J. & Van IJzendoorn M.J. (2014), Attachment security biases infants' information processing during observation of others' social interaction. Conference paper ICIS, Berlin. . Berlin, Germany.
- Biro S. (2014), The influence of contextual cues on infants' expectations about the adjustability of an agent's direct approach. XIX Biennial International Conference on Infant Studies ICIS, Berlin. 3 juli 2014 - 5 juli 2014. [conferentie poster].
- Biro S. (2014), Individuating abstract agents based on preference demonstration. XIX Biennial International Conference on Infant Studies ICIS, Berlin. 3 juli 2014 - 5 juli 2014. [conferentie poster].
- Biro S., Alink L.R.A., Van IJzendoorn M.H. & Bakermans-Kranenburg M.J. (2014), Infants' monitoring of social interactions: The effect of emotional cues, Emotion 14(2): 263-271.
- Biro S., Verschoor S., Coalter E. & Leslie A. (2014), Outcome producing potential influences twelve-month-olds’ interpretation of a novel action as goal-directed, Infant Behavior & Development 37(4): 729-738.
- Biro S. & Alink L.R.A. (2013), Infants' processing of separation events and the quality of their attachment relationships. Society for Research in Child Development (SRCD), Seattle USA (15-11). Society for Research in Child Development (SRCD) 17 april 2013 - 20 april 2013.
- Biro S. & Alink L.R.A. (2013), The association between infants' monitoring of separation events and the quality of their attachment relations. Society for Research in Child Development (SRCD), Seattle USA (17-4) . Society for Research in Child Development (SRCD) 17 april 2013 - 20 april 2013. Seattle.
- Biro S. & Botterbloem S. (2013), Do infants interpret direct reach and grasp as a goal-directed action?. Society for Research in Child Development (SRCD), Seattle. 17 april 2013 - 20 april 2013. [conferentie poster].
- Verschoor S.A., Spapé M., Biro S. & Hommel B. (2013), From outcome prediction to action selection: Developmental change in the role of action-effect bindings, Developmental Science 16(6): 801-814.
- Biro S. (2013), The role of the efficiency of novel actions in infants' goal anticipation, Journal of Experimental Child Psychology 116(2): 415-427.
- Verschoor S.A., Eenshuistra R., Kray J., Biro S. & Hommel B. (2012), Explicit learning of arbitary and non-arbitary action-effect relations in adults and 4-year-olds, Frontiers in Psychology 2: e354.
- Biro S. (1 februari 2012), Leids babylab koopt kinderhoofdjesscanner. Leidsch Dagblad.
- Biro S. (1 oktober 2012), Zingen voor je kind. Leidsch Dagblad.
- Biro S. (2012), The nature of infants' goal representation: commentary on Hernik and Southgate, Developmental Science 15: 723-724.
- Verschoor S.A. & Biro S. (2012), Primacy of information about means selection over outcome selection in goal attribution by infants, Cognitive Science 36(4): 714-725.
- Biro S., Verschoor S.A. & Coenen L. (2011), Evidence for a unitary goal-concept in 12 months old infants, Developmental Science 14(6): 1255-1260.
- Verschoor S.A., Weidema M.A., Biro S. & Hommel B. (2010), Where do action goals come from? Evidence for spontaneous action -effect binding in infants, Frontiers in Psychology 1: e201.
- Biro S. & Leslie A. (2007), Infants' perception of goal-directed actions: development through cues-based bootstrapping, Developmental Science 10(3): 379-398.
- Biro S. & Hommel B. (2007), Becoming an intentional agent: introduction to the special issue, Acta Psychologica 124(1): 1-7.
- Biro S., Csibra G. & Gergely G. (2007), The role of behavioural cues in understanding goal-directed actions in infancy. In: Von Hofsten C. & Rosander K. (red.), Progress in brain research: from action to cognition. Progress in Brain Research nr. 164.
- Csibra G., Biro S, Gergely G. & Koos O. (2003), One-year-old infants use teleological representations of actions productively, Cognitive Science 27(1): .
- Biro S. & Russell J. (2001), The execution of arbitrary procedures by children with autism, Development and Psychopathology 13(1): 97-110.
- Csibra G., Gergely G., Biro S., Koos O. & Brockbank M. (1999), Goal attribution without agency cues: the perception of 'pure reason' in infancy, Cognition 72(3): 237-267.
- Gergely G., Csibra G, Biro S. & Koos O. (1997), Understanding rational action in infancy, Psychology of Language and Communication 1(2): 29-37.
- Gergely G., Csibra G., Nadasdy Z. & Biro S. (1995), Taking the intentional stance at 12 months of age, Cognition 56(2): 165-193.