Suzanne van de Groep
Promovendus / gast
- Naam
- S.W. van de Groep
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- s.w.van.de.groep@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-6135-0053
Kort CV
Suzanne van de Groep is promovendus in het Brain and Development Research Center, dat deel uitmaakt van de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Suzanne heeft een onderzoeksmaster Ontwikkelingspsychologie gevolgd aan Universiteit Leiden en heeft deze cum laude afgerond in 2016. Voor haar masterscriptie was Suzanne betrokken bij het longitudinale BRAINTIME onderzoek. Haar scriptie richtte zich op de relatie tussen prosociaal gedrag en beloningsgevoeligheid.
Suzanne ging vanaf september 2016 aan de slag als onderzoeksassistent in het Brain and Development Research Center. In januari 2017 begon ze aan haar PhD-project, wat zich richt op de neurale basis van prosociale ontwikkeling in de adolescentie, onder supervisie van dr. Kiki Zanolie en prof. dr. Eveline Crone. Voor haar PhD-project houdt ze zich bezig met alle fases (bijv. design, dataverzameling, analyses, schrijven) van een groot onderzoeksproject naar de ontwikkeling van prosociaal gedrag in de adolescentie, genaamd ‘BrainLinks’. In dit onderzoek, waaraan 150 adolescenten en hun ouders zullen deelnemen, zullen verschillende technieken worden gebruikt (bijv. MRI, hormoondata, gedragstaken, vragenlijsten, dagelijkse dagboeken en ouderrapportages) om de ontwikkeling van prosociaal gedrag in de adolescentie te bestuderen. Suzanne onderzoekt prosociale ontwikkeling vanuit een multi-dimensionaal perspectief, waarbij ze focust op verschillende vormen en ontvangers van prosociaal gedrag, maar ook op de rol van individuele verschillen en sociale context.
Onderzoek
Suzanne houdt zich bezig met alle fases (bijv. design, dataverzameling, analyses, schrijven) van een groot onderzoeksproject naar de ontwikkeling van prosociaal gedrag in de adolescentie, genaamd ‘BrainLinks’. In dit onderzoek, waaraan 150 adolescenten en hun ouders zullen deelnemen, zullen verschillende technieken worden gebruikt (bijv. MRI, hormoondata, gedragstaken, vragenlijsten, dagelijkse dagboeken en ouderrapportages) om de ontwikkeling van prosociaal gedrag in de adolescentie te bestuderen. Suzanne onderzoekt prosociale ontwikkeling vanuit een multi-dimensionaal perspectief, waarbij ze focust op verschillende vormen en ontvangers van prosociaal gedrag, maar ook op de rol van individuele verschillen en sociale context.
Onderwijs
- Bachelor thesis supervisie
- (Research) master thesis supervisie
- Onderzoeksstage supervisie
- Docent Clinical Child and Adolescent Psychology
Betrokken promotoren
Relevante links
Promovendus / gast
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Groep S.W. van de, Zanolie C.K.K., Burke S.M., Brandner P., Fuligni A.J. & Crone E.A.M. (2022), Growing in generosity?: The effects of giving magnitude, target, and audience on the neural signature of giving in adolescence, Developmental Cognitive Neuroscience 54: 101084.
- Brandner P., Güroğlu B., Groep S.W. van de, Spaans J.P. & Crone E.A.M (2021), Happy for us not them: differences in neural activation in a vicarious reward task between family and strangers during adolescent development, Developmental Cognitive Neuroscience 51: 100985.
- Van de Groep S., Meuwese R., Zanolie K., Güroğlu B. & Crone E.A. (2020), Developmental Changes and Individual Differences in Trust and Reciprocity in Adolescence, Journal of Research on Adolescence 30(S1): 192-208.
- Groep S. van de, Zanolie K. & Crone E.A. (2020), Giving to friends, classmates, and strangers in adolescence, Journal of Research on Adolescence 30(S2): 290-297.
- Groep S. van de Zanolie K. Green K.H Sweijen S.W. Crone E.A. (2020), A daily diary study on adolescents' mood, empathy, and prosocial behavior during the COVID-19 pandemic, 15(10): e0240349.
- Groep S. van de, Zanolie K. & Crone E.A. (2020), Familiarity and audience effects on giving: a functional magnetic resonance imaging study, Journal of Cognitive Neuroscience 32(8): 1577-1589.
- Burke S.M., Groep S. van der, Brandner P. & Crone E.A. (2020), Social relationships in adolescence: Trust and reciprocity. In: Cohen Kadosh K. (red.), The Oxford Handbook of Developmental Cognitive Neuroscience.
- Sellaro R., Hommel B., De Kwaadsteniet E.W., Van de Groep S. & Colzato L.S. (2014), Increasing interpersonal trust through divergent thinking, Frontiers in Psychology 5: e561.