Simone Dobbelaar
Onderzoeker
- Naam
- Dr. S. Dobbelaar
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- s.dobbelaar@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-2498-2809

Simone Dobbelaar werkt als postdoctoraal onderzoeker bij de unit Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de rol van sociale ervaringen in de gedrags- en neurale ontwikkeling van kinderen en adolescenten.
Meer informatie over Simone Dobbelaar
Nieuws
Simone Dobbelaar werkt als postdoctoraal onderzoeker bij de unit Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie van de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de rol van sociale ervaringen in de gedrags- en neurale ontwikkeling van kinderen en adolescenten.
Onderzoek
Het onderzoek van Simone Dobbelaar richt zich op de rol van leeftijdsgenoten en sociale ervaringen in de gedrags- en neurale ontwikkeling van kinderen en adolescenten, met een specifieke focus op gedrag zoals agressieregulatie, prosociaal gedrag en beloningsverwerking. Daarnaast probeert ze de rol van de sociale omgeving op mentale gezondheidsuitkomsten te begrijpen. Simone bestudeert ontwikkeling op zowel gedrags- als neuraal niveau, in verschillende contexten en met verschillende soorten wetenschappelijke methoden (bijv. experimentele taken, fMRI, vragenlijsten, sociometrie).
Kort cv
Simone Dobbelaar heeft een achtergrond in Psychobiologie en Psychologie, en behaalde haar Research Master Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam met een specialisatie in Hersenen en Cognitie en Klinische Psychologie (cum laude). In 2023 promoveerde ze op de gedrags- en neurale ontwikkeling van sociale competentie van kindertijd tot adolescentie bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie. Haar promotieproject was onderdeel van het Leiden Consortium on Individual Development (L-CID) en werd begeleid door Prof. dr. Eveline Crone, Dr. Anna van Duijvenvoorde en Dr. Michelle Achterberg.
Simone werkt momenteel als postdoctoraal onderzoeker bij het Growing Up Together in Society (GUTS) project, waar ze de effecten bestudeert van relaties met leeftijdsgenoten op de sociale en cognitieve ontwikkeling in de overgang van late adolescentie naar vroege volwassenheid.
Onderwijs
- Klinische kinder- en jeugdpsychologie
- Perspectief op loopbaanplanning
- Developmental Cognitive Neuroscience
- Masterscripties
Onderzoeker
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
Docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie