Simone Dobbelaar
Onderzoeker
- Naam
- Dr. S. Dobbelaar
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- s.dobbelaar@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-2498-2809
Simone Dobbelaar is promovenda bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Simone Dobbelaar
Nieuws
Simone Dobbelaar is promovenda bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Na de bachelors Psychobiologie en Psychologie, behaalde ze in 2018 haar Research Master Psychology aan de Universiteit van Amsterdam, met een specialisatie in Brein en Cognitie en Klinische Psychologie. Voor haar masterthesis onderzocht ze de rol van context in het optreden van geheugeninterferentie.
In januari 2019 is Simone begonnen aan haar PhD project over de relatie tussen variaties in de sociale omgeving en hersenontwikkeling bij kinderen en jonge adolescenten, onder supervisie van Prof. Dr. Eveline Crone. Dit project is onderdeel van het Leiden Consortium on Individual Development (L-CID).
Onderzoeker
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
Docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Dobbelaar S. (26 oktober 2023), Helping me, helping you: behavioral and neural development of social competence from childhood to adolescence (Dissertatie. Institute of Psychology, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Crone E.A., Duijvenvoorde A.C.K. van & Achterberg M.
- Meulen M. van der, Dobbelaar S., Drunen L. van, Heunis J.S.,IJzendoorn M.H. van, Blankenstein N.E. & Crone E.A.M. (2023), Transitioning from childhood into adolescence: a comprehensive longitudinal behavioral and neuroimaging study on prosocial behavior and social inclusion, NeuroImage 284: 120445.
- Dobbelaar S., Achterberg M., Duijvenvoorde A.C.K. van, IJzendoorn M.H. van & Crone E.A.M. (2023), Developmental patterns and individual differences in responding to social feedback: a longitudinal fMRI study from childhood to adolescence, Developmental Cognitive Neuroscience 62: 101264 (101264).
- Dobbelaar S., Achterberg M., van Drunen L., van Duijvenvoorde A.C.K., van IJzendoorn M.H. & Crone E.A. (2022), Development of social feedback processing and responses in childhood: an fMRI test-replication design in two age cohorts, Social Cognitive and Affective Neuroscience : 1-13.
- Zondervan-Zwijnenburg M., Dobbelaar S., Meulen M. van der & Achterberg M. (2022), Longitudinal associations between prosocial behavior and behavioral problems across childhood: a robust random-intercept cross-lagged panel model, Developmental Psychology 58(6): 1139-1155.
- Dobbelaar S., Duijvenvoorde A.C.K. van, Achterberg M., Meulen M. van der & Crone E.A. (2021), A bi-dimensional taxonomy of social responsivity in middle childhood: prosociality and reactive aggression predict externalizing behavior over time, Frontiers in Psychology 11: a586633.
- Achterberg M., Dobbelaar S., Boer O.D. & Crone E.A. (2021), Perceived stress as mediator for longitudinal effects of the COVID-19 lockdown on wellbeing of parents and children, Scientific Reports 11: 2971 .
- Drunen L. van, Dobbelaar S., Cruijsen L.W.P. van der, Meulen M. van der, Achterberg M., Wierenga L.M. & Crone E.A.M (2021), The nature of the self: neural analyses and heritability estimates of self-evaluations in middle childhood, Human Brain Mapping 42(17): 5609-5625.
- Cox W.R., Dobbelaar S., Meeter M., Kindt M. & Ast V.A. van (2021), Episodic memory enhancement versus impairment is determined by contextual similarity across events, Proceedings of the National Academy of Sciences 118(48): .
- Crone E.A.,M. Achterberg M., Dobbelaar S., Euser S., Bulk B.G. van den, Meulen M. van der, Drunen L. van, Wierenga L.M., Bakermans-Kranenburg M.J. & IJzendoorn M.H. van (2020), Neural and behavioral signatures of social evaluation and adaptation in childhood and adolescence: the Leiden consortium on individual development (L-CID), Developmental Cognitive Neuroscience 45: 100805.