Peter Verstraten
Universitair docent
- Naam
- Dr. P.W.J. Verstraten
- Telefoon
- +31 71 527 2248
- p.w.j.verstraten@hum.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-3348-4817
Peter Verstraten is universitair docent aan het Leiden University Centre for the Arts in Society.
Meer informatie over Peter Verstraten
Nieuws
In de media
Promovendi
Universitair docent
- Faculteit der Geesteswetenschappen
- Centre for the Arts in Society
- Literatuurwetenschap
- Verstraten P.W.J. (2024), The hidden force: Dutch films about the colonial past in the East Indies, Senses of Cinema (109): .
- Verstraten P.W.J. (19 juni 2024), (On)ethische cinema: het werk van Cyrus Frisch. sabzian.be. [webartikel].
- Verstraten P.W.J. (19 juni 2024), (Un)ethical cinema: the work of Cyrus Frisch. sabzian.be. [webartikel].
- Verstraten P.W.J., Van der Leest J. & Houppermans J.M.M. (red.) (2024), Van Kierkegaard tot Monty Python: Psychoanalyse en Humor. Psychoanalyse en Cultuur nr. 16. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
- Verstraten P.W.J. (2024), Introductie. In: Verstraten P.W.J., Van der Leest J. & Houppermans J.M.M. (red.), Van Kierkegaard tot Monty Python: Psychoanalyse en Humor nr. 16. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 7-13.
- Verstraten P.W.J. (2024), De wereld als abstracte constructie: Van een surrealistisch groen ei tot Gummbahs 'Henk Bleker'-cartoon. In: Verstraten P.W.J., Van der Leest J. & Houppermans J.M.M. (red.), Van Kierkegaard tot Monty Python: Psychoanalyse en Humor nr. 16. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 117-134.
- Verstraten P.W.J. (2024), De excessieve humor van Monty Python: Van Romanus eunt domus tot leverdonaties. In: Verstraten P.W.J., Van der Leest J. & Houppermans J.M.M. (red.), Van Kierkegaard tot Monty Python: Psychoanalyse en Humor nr. 16. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 209-225.
- Verstraten P.W.J. (2023), The exorcism of sinister ghosts : Saralisa Volm's The Silent Forest, Senses of Cinema (105): .
- Verstraten P.W.J. (2023), Liefde als een 'vorm van gekte': Van Éric Rohmer-fims tot Bruno Dumonts L'Humanité. In: Houppermans S. & De Kesel M. (red.), Ziek van verlangen: mystiek & psychoanalyse. Psychoanalyse en Cultuur nr. 15. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 231-247.
- Verstraten P.W.J. (2023), Time is not on our side: reading "Solaris mon amour" by Kuba Mirkurda, Widok. View: Theories and Practices of Visual Culture 36: .
- Verstraten P.W.J. (2023), Van paragone tot zevende kunst: over intermedialiteit en transmedialiteit in literatuur en film, Vooys: tijdschrift voor letteren 41(4): 59-63.
- Verstraten P.W.J. (2022), Camp, Grove Art Online : .
- Verstraten P.W.J. (2022), Acts of Faith: On Benedetta (Paul Verhoeven, 2021), Senses of Cinema (101): .
- Verstraten P.W.J. (2022), Sound in Cinema, ICA 22(2): .
- Verstraten P.W.J. (2022), Spookbeeld van de vrijheid: 10 films van Alex van Warmerdam. Amsterdam: International Theatre & Film Books.
- Verstraten P.W.J. (2021), "Words don't come easy": the transcendental style of Paul Schrader's first reformed, Image & Narrative 22(1): 70-81.
- Verstraten P.W.J. (2021), From 'Mini-Remakes' to Open-Ended Coda: How to Make a 'Proper' Homage. In: Cuelenaere E., Willems G. & Joye S. (red.), European Film Remakes nr. 4. Edinburgh: Edinburgh University Press. 45-58.
- Verstraten P.W.J. (2021), Dutch post-war fiction film through a lens of psychoanalysis. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Verstraten P.W.J. (2021), A cocktail of lunacy and love: poetic dimensions in Fabrice Du Welz’s “Ardennes” trilogy, Senses of Cinema 99: .
- Verstraten P.W.J. (2021), Van vermeende milieuziekte tot 'magische hut': reflexieve kijkhoudingen bij rampenfilms. In: Winkler M., Sap J.W. & Malsch M. (red.), Nooit meer dansen? De veilige stad in tijden van pandemie. Den Haag: Boom criminologie. 269-286.
- Verstraten P.W.J. (2021), Was Nederland wel klaar voor het einde van De Oost?, rekto:verso : .
- Verstraten P.W.J. (2021), European 'Code Unknown' cinema, EuropeNow: A Journal of Research & Art (43): 1-7.
- Verstraten P.W.J. (2021), Entitled to Eccentricities: Guilt and Desire in 1940s Melodrama and in Thelma (Joachim Trier, 2017), Psychoanalytische Perspectieven 39(2): 187-201.
- Verstraten P.W.J. (2021), 'Go Get Them, Honey': Naar moeders hunkerende eigenheimers in de cinema van Paul T. Anderson. In: Houppermans S., Verstraten P.W.J. & Kesel M. De (red.), Narcissus Revisited: Van Shelley tot Fleabag. Psychoanalyse en Cultuur nr. 14. Antwerpen/Apeldoorn: Garant. 91-107.
- Houppermans J.M.M., Verstraten P.W.J. & Kesel M. De (red.) (2021), Narcissus Revisited: Van Shelley tot Fleabag nr. 14. Antwerpen/Apeldoorn: Garant.
- Verstraten P.W.J. (2021), Was Nederland wel klaar voor het einde van De Oost?, rekto:verso : .
- Verstraten P.W.J. (2020), Bespreking van: Hakemulder Frank, Kuijpers Moniek M., Tan Ed S., Bálint Katalin & Doicaru Miruna M. (2017), Narrative Absorption. Amsterdam: John Benjamins. Projections: The Journal for Movies and Mind 14(1): 89-93.
- Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.) (2020), De tijd hangt uit zijn naad: Hamlet en de psychoanalyse nr. 13. Antwerpen en Apeldoorn: Garant.
- Verstraten P.W.J. (2020), Introductie. In: Verstraten P.W.J. & Houppermans S. (red.), De tijd hangt uit zijn naad: Hamlet en de psychoanalyse. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 7-17.
- Verstraten P.W.J. (2020), Celluloid Hamlets: Van Back to the Future tot Blue Velvet. In: Verstraten P.W.J. & Houppermans S. (red.), De tijd hangt uit zijn naad: Hamlet en de psychoanalyse. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 151-177.
- Verstraten P.W.J. (2020), Hamlet als verlate punker: Conversatie met Tom Lanoye. In: Verstraten P.W.J. & Houppermans S. (red.), De tijd hangt uit zijn naad: Hamlet en de psychoanalyse. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 179-205.
- Houppermans J.M.M., Verstraten P., Dijkhuizen J.F. van, Horsman Y., Vieveen B., De Kesel M., Hees A. van & Kroon J. de (red.) (2020), De Tijd hangt uit zijn naad - Hamlet en de psychoanalyse. Psychoanalyse en Cultuur nr. 13. Antwerpen: Garant.
- Verstraten P.W.J. (2019), (On)blusbaar schuldgevoel: van The Deer Hunter tot Flandres, Impact Magazine (1): 14-17.
- Verstraten P.W.J. (2019), Saaie idioot. In: , Hoop: 100 wetenschappers, kunstenaars en ondernemers vertellen wat hun hoop geeft nr. 5. Amsterdam: Maven Publishing B.V.. 278-280.
- Verstraten P.W.J. (2019), Gekmakende panden: van Hitchcocks Rebecca tot Polanski's Repulsion. In: Traversier T., Kesel M. de & Houppermans S. (red.), Wonen op drift: Psychoanalyse en architectuur nr. 11. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 131-144.
- Verstraten P.W.J. (2019), Moonlight as a 'Mass Art' Film, Senses of Cinema (92): .
- Verstraten P.W.J. (2019), Growing Pains: The Supposed Sleaziness of Spetters (BFI). [overig].
- Verstraten P.W.J. (2018), Odd men in: Intouchables. In: Schulte Nordholt A. & Smith P.J. (red.), Jeux de Mots - enjeux littéraires, de Francois Rabelais à Richard Millett: essais en hommage à Sjef Houppermans. Faux Titre nr. 418. Leiden/Boston: Brill. 269-280.
- Verstraten P.W.J. (2018), "Mijn eigen Citizen Kane," Frans Weisz in de jaren zestig, : 6-7.
- Verstraten P.W.J. (2018), Recensie: Barend de Voogd, Tot de laatste akte! 19 filmverzamelaars en hun sterke verhalen, Boekman 114: 62-63.
- Verstraten P.W.J. (2018), Le Fidèle as a Postmodern Love Romance: The Flemish Crime Dramas of Michael R. Roskam, Senses of Cinema (86): .
- Verstraten P.W.J. (2018), Valeska Grisebach's Western: an Unacknowledged Remake of Run of the Arrow (Samuel Fuller, 1957), Senses of Cinema (87): .
- Verstraten P.W.J. (2018), The Freedom to Make Racial Jokes: Satires on Nationalism and Multicultural Comedies in Dutch Cinema. In: Harvey J. (red.), Nationalism in Contemporary Western European Cinema. Cham (Schwitzerland): Palgrave Macmillan. 125-143.
- Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.) (2018), Oog om oog: Psychoanalyse en tv-series nr. 9. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
- Verstraten P.W.J. (2018), Inleiding. In: Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.), Oog om oog: Psychoanalyse en tv-series. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 7-17.
- Verstraten P.W.J. (2018), Een wak in het ijs: Seizoen 1 van de televisie Fargo. In: Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.), Oog om oog: Psychoanalyse en tv-series. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 63-81.
- Verstraten P.W.J. (2018), Innemende advocaten. In: Jong J. de, Marion O. van & Rademaker A. (red.), Vertrouw mij! Manipulaties van imago. Amsterdam: Amsterdam University Press. 185-190.
- Verstraten P.W.J. & Fossati G. (2018), Between Nostalgia and Utopia: A Conversation on the Legibility of Film Archives. In: Hesselberth P., Houwen J., Peeren E. & Vos R. de (red.), Legibility in the Age of Signs and Machines. Thamyris/Intersecting: Place, Sex and Race nr. 33. Leiden / Boston: Brill / Rodopi. 199-211.
- Verstraten P.W.J. (2017), Forrest Dump. In: Geels M. & Opijnen T. van (red.), Waar verzet jij je tegen? 101 Wetenschappers, ondernemers en kunstenaars geven antwoord. Amsterdam: Maven Publishing. 282-284.
- Verstraten P.W.J. (2017), Accelerated Gestures: Play Time in Agnès Varda's Cléo de 5 à 7. In: Hesselberth P. & Poulaki M. (red.), Compact Cinematics: The Moving Image in the Age of Bit-sized Media. New York, London: Bloomsbury Academic. 36-44.
- Verstraten P.W.J. (2017), Psychoanalyse in de film, Tijdschrift voor Psychotherapie 43(1): 76-78.
- Verstraten P.W.J. (2017), Fortunate Sinners: Martin Koolhoven's Brimstone as an 'Edam' Western, Senses of Cinema (83): .
- Verstraten P.W.J. (2017), 'My Very Own Citizen Kane', Inspired by Godard and Fellini: Frans Weisz's Adaptation of Remco Campert's Het gangstermeisje, Journal of Dutch Literature 8(1): 60-74.
- Verstraten P.W.J. (2017), Projecties: Over narcisten en moederskindjes, Tijdschrift voor Psychoanalyse 23(2): 142-143.
- Verstraten P.W.J. (2017), "Disposable Architecture": Herman Rosse's Art Direction. In: Uringa Christien & Voges Lauren (red.), Herman Rosse, Design / Art / Love / Architecture / Film / Theatre / History 56 - 58.
- Verstraten P.W.J. (2017), Poëtisch filmsprookje, Tijdschrift voor Psychoanalyse 23(4): .
- Verstraten P.W.J. (2016), Theatrical Films and Cinematic Novels: De dans van de reiger and L'Année dernière à Marienbad, Image [&] Narrative 17(2): 61-73.
- Verstraten P.W.J. (2016), Humour and Irony in Dutch Post-war Fiction Film. Amsterdam: Amsterdam University Press.
- Verstraten P.W.J. (2016) 'Recensie'. Bespreking van: Fossati Giovanna & Oever Annie van den (2016), Exposing the film apparatus: the film archive as a research laboratory. Framing Film. Amsterdam: Amsterdam University Press. Boekman 109: 58-59.
- Verstraten P.W.J. (2016), Oidipous, Oedipus, Edipo: Productieve bewerkingen door Mulisch, Claus, Pasolini. In: Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.), Oedipus heerst!? nr. 7. Apeldoorn-Antwerpen: Garant. 109-126.
- Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.) (2016), Oedipus heerst!? nr. 7. Apeldoorn-Antwerpen: Garant.
- Verstraten P.W.J. (2016), Inleiding. In: Verstraten P.W.J. & Houppermans J.M.M. (red.), Oedipus heerst!? nr. 7. Apeldoorn-Antwerpen: Garant. 7-11.
- Verstraten P.W.J. (2016), A French Connection: Paul Verhoeven's Elle in Tandem with Jean Renoir's The Rules of the Game, Senses of Cinema (81): .
- Verstraten P.W.J. (2016) De 'slechte' psychoanalyticus. Bespreking van: Huskinson L. & Waddell T. (2014), Eavesdropping - The psychotherapist in film and television. Londen & New York: Routledge 22(1): 59-60.
- Verstraten P.W.J. (2015), De logica van een schuifdeurtje: Respons bij Willem Elias. In: Kinet M., Vuylsteke Vanfleteren K. & Houppermans S. (red.), Als het lichaam spreekt. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 171-175.
- Verstraten P.W.J. (2015), IJskoude douche. In: Geels M. & Opijnen T. van (red.), Dit is het mooiste ooit: 99 wetenschappers, ondernemers en kunstenaars geven antwoord op 1 vraag van Viktor&Rolf nr. 3. Amsterdam: Maven Publishing B.V.. 126-128.
- Verstraten P.W.J. (2015), Huilen om The Dirty Dozen. In: Jong J. de, Pieper C. & Rademaker A. (red.). Amsterdam: Amsterdam University Press. 203-208.
- Verstraten P.W.J. (2015), De beste spion is (een) Nemo: Spionagethrillers van Fritz Lang en Alfred Hitchcock, Leidschrift 30(3): 99-111.
- Verstraten P.W.J. (2015), Het lichaam in psychoanalytische filmtheorie. Bespreking van Agnieszka Piotrowska, ed. Embodied Encounters, 21(3): 238-240.
- Verstraten P.W.J. (2015), Middlebrow Modernism in Film (Theory): Visconti's Senso (1954) vis-à-vis Diamant-Berger's La madone des sleepings (1955), RELIEF - Revue Électronique de Littérature Française 9(1): 89-101.
- Verstraten P.W.J. (2014), Exclusieve cinema, voor iedereen. In: Geels M. & Opijnen T. van (red.), Dit wil je weten: Wetenschappers, ondernemers en kunstenaars geven adviezen voor het dagelijks leven. Nederland in Ideeën nr. 2. Amsterdam: Maven Publishing. 243-245.
- Houppermans S., De Kroon J. & Verstraten P.W.J. (2014), Ter inleiding. In: Houppermans S., Kroon J. de & Verstraten P.W.J. (red.), Psychose en de kunsten nr. 5. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 7-13.
- Verstraten P.W.J. (2014), Geraakt door Gods stralen: Over psychose en cinema. In: Houppermans S., Kroon J. de & Verstraten P. (red.), Psychose en de kunsten nr. 5. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 161-178.
- Verstraten P.W.J. (2014), 'Europe in the Mist': The Imaginary of European History in Lars von Trier's Europa and in Dancer in the Dark. In: Weigelin-Schwiedrzik S. (red.), Broken Narratives: Post-Cold War History and Identity in Europe and East Asia. Leiden / Boston: Brill. 21-37.
- Houppermans S., De Kroon J. & Verstraten P.W.J. (red.) (2014), Psychose en de kunsten nr. 5. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
- Verstraten P.W.J. (2014) Ethiek in documentairefilms. Bespreking van: Piotrowska Agnieszka (2014), Psychoanalysis and ethics in documentairy film. New York: Routledge. Tijdschrift voor Psychoanalyse 20(3): 233-235.
- Verstraten P.W.J. (2014), De geslaagde (vertel)strategie van Nymph()maniac, rekto:verso 60: .
- Verstraten P.W.J. (2014) Jungiaanse filmanalyses. Bespreking van: Hauke Christopher (2014), Visible Minds: Movies, Modernity and the Unconscious. New York: Routledge. Tijdschrift voor Psychoanalyse 20(3): 228-230.
- Verstraten P.W.J. (2014), Middle-of-the-road Absurdism: The Cinema of Dutch Director Alex van Warmerdam, Senses of Cinema 70(March): .
- Verstraten P.W.J. (2013), Middle-of-the-road absurdisme. In: Geels M. & Opijnen T. van (red.), Nederland in ideeën: 101 denkers over inzichten en innovaties die ons land verander(d)en. Amsterdam: Maven Publishing. 58-61.
- Verstraten P.W.J. (2013), A modernist 'attempt at cinema': The 'impurity' of Pierrot le Fou. In: Baetens J., Houppermans J.M.M, Boele O. & Liebregts P. (red.), Modernism Today nr. 72. Amsterdam: Rodopi. 219-235.
- Verstraten P.W.J. (2013), De schaamte (niet) voorbij: Het voorwaardelijke genot van hard-core art cinema. In: Kinet Mark, De Kesel Marc & Houppermans Sjef (red.), For Your Pleasure? Psychoanalyse over esthetisch genot nr. 4. Antwerpen / Apeldoorn: Garant. 123-141.
- Verstraten P.W.J. (2013), A Spatial Obsession: The Man Who Fell to Earth as Countercultural Science Fiction. In: Parys T. van & Hunter I.Q. (red.), Science Fiction across Media: Adaptation/Novelization. Canterbury: Gylphi Limited. 67-80.
- Verstraten P.W.J. (2013), Cinefilie in Cinema Egzotik, Tijdschrift voor Psychoanalyse 19(2): 124-125.
- Verstraten P.W.J. (2013), The Irony of Irony: On Paul Verhoeven's Adaptation of Gerard Reve's De vierde man [The Fourth Man], Journal of Dutch Literature 04(02): 27-42.
- Verstraten P.W.J. (2012), A Cinema of Modernist Poetic Prose: On Antonioni and Malick, Image [&] Narrative 13(2): 117-132.
- Verstraten P.W.J. (2012), Foreword. In: Oosterhout R. van, Rossem M. van & Verstraten P. (red.), Shooting Time: Cinematographers on Cinematography. Rotterdam: Post Editions. 21-29.
- Verstraten P.W.J. (2012), From Gance to Reygadas: On the History of Style in Art Cinema. In: Oosterhout R. van, Rossem M. van & Verstraten P. (red.), Shooting Time: Cinematographers on Cinematography. Rotterdam: Post Editions. 30-62.
- Verstraten P.W.J. (2012), De droomachtige kwaliteit van cinema. Over Andrey Tarkovsky en Apichatpong Weerasethakul. In: Houppermans J.M.M., Kinet M. & Kesel M. De (red.), De bedrieger bedrogen: Dromen in psychoanalyse en cultuur. Leuven: Garant. 147-167.
- Verstraten P.W.J. (2012), Cinema as a Digest of Literature: A Cure for Adaptation Fever. In: Brillenburg Wurth K. (red.), Between Page and Screen: Remaking Literature Through Cinema and Cyberspace. New York: Fordham University Press. 173-183.
- Verstraten P.W.J., Oosterhout R. van & Rossem M. van (red.) (2012), Shooting Time: Cinematographers on Cinematography. Rotterdam: Post Editions.
- Verstraten P.W.J. (2012), 'Never Mind the Words': The Artist door de ogen van Chaplin, Frontiers in Synaptic Neuroscience (september): 675-683.
- Verstraten P.W.J. (2012), Mesmerized by mysticism: The Transcendental Style of Bruno Dumont's Hadewijch, Journal of Dutch Literature 2(2): 27-45.
- Verstraten P.W.J. (2012), A New Alphabet for the Cinema: The Tragic Irony of Napoléon (Abel Gance, 1927), Relief revue électronique de littérature française 6(1): 48-65.
- Verstraten P.W.J. (2011), 'Play It Again ...': De waarde van remakes. In: Houppermans S., Jacobs J. & Kruk R. (red.), Déjà Vu: Herhaling in culturen wereldwijd. Leiden: Leiden University Press. 205-223.
- Verstraten P.W.J. (2011), Interpassief internetten. In respons op Mark Kinet. In: Kinet Mark, Kesel Marc De & Houppermans Sjef (red.), Het nieuwe onbehagen in de cultuur. Antwerpen: Garant. 71-76.
- Verstraten P.W.J. (2011) Anatomy of Film. Bespreking van: Phillips W.H., Corrigan T., White P. & Dick B.F. (2009|2009|2010), Film: An Introduction|The Film Experience: An Introduction|Anatomy of Film nr. 2. Boston-New York|Boston-New York|Boston-New York: Bedford/St. Martin's|Bedford/St. Martin's|Bedford/St. Martin's. Historical Journal of Film, Radio and Television 31: 311-314.
- Verstraten P.W.J. (2011), Meer onkruid in de Nederlandse cinema!, rekto:verso : .
- Verstraten P.W.J. (2011), Hip consumentisme: film tussen kunst en commercie, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek : .
- Verstraten P.W.J. (2011), Plafond aan het genot. Verslag van 'Het nieuwe onbehagen in de cultuur [Gent, 27 november 2010], Tijdschrift voor Psychoanalyse (1): 51-53.
- Verstraten P.W.J. (2011), Het ambachtelijke effect van Super 16 mm: Black Swan, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 47: 10.
- Verstraten P.W.J. (2010), Between Attraction and Narration: Early Film Adaptations of Fairy Tales, Relief revue électronique de littérature française 4(2): 237-251.
- Verstraten P.W.J. (2010), Introductie bij ´Spreken, schrijven ... zwijgen´. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel M. de (red.), Spreken, zwijgen ... schrijven: Psychoanalyse en taal. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 9-19.
- Verstraten P.W.J. (2010), Van modernistische vervreemding naar postmoderne bevreemding. Ingmar Bergmans Persona versus David Lynch´ Mulholland Drive. In: Baetens Jan, Houppermans Sjef, Langeveld Arthur & Liebregts Peter (red.), De erfenis van het Modernisme: Modernisme(n) in de Europese Letterkunde - deel 4: Rozenberg Publishers. 273-287.
- Verstraten P.W.J. (2010), Liefde in de vorm van een onorthodox taalspel: Rachels rokje van Charlotte Mutsaers. In: Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel M. de (red.), Spreken, zwijgen, ... schrijven: Psychoanalyse en taal. Antwerpen-Apeldoorn: Garant. 63-74.
- Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel Marc de (red.) (2010), Spreken, zwijgen, ... schrijven: Psychoanalyse en taal. Antwerpen-Apeldoorn: Garant.
- Verstraten P.W.J. (2010), Westerlingen zijn de pineut in rampenfilm 2012, rekto:verso (http://www.rektoverso.be/content/view/1093/42/): .
- Verstraten P.W.J. (2010), The Wolfman loopt verloren rond in oogstrelende beelden, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek : .
- Verstraten P.W.J. (2010), Fly Me to the Moon: De status van science fiction anno 2010, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 44: 12.
- Verstraten P.W.J. (2009), Van jeugdsentiment tot camp: Ja zuster, nee zuster, Spiegel der Letteren 51(3): 387-402.
- Verstraten P.W.J. (2009), Film Narratology. Toronto, Buffalo, London: University of Toronto Press.
- Verstraten P.W.J. (2009), Introductie: Psychoanalyse en autobiografisch schrijven. In: Verstraten P.W.J, Houppermans J.M.M. & Kesel M. de (red.), Het verlangen om te herinneren: Psychoanalyse en Memoires. Amsterdam: Rozenberg Publishers. 7-16.
- Verstraten P.W.J. (2009), 'De fantasie is de beste schuilplaats': Arthur Japin binnen en buiten de psychoanalyse. Houppermans J.M.M., Kesel M. de & Verstraten P.W.J. (red.), Het verlangen om te herinneren: Psychoanalyse en Memoires. . Amsterdam: Rozenberg Publishers. 69-83.
- Verstraten P.W.J. (2009), Between Attraction and Story: Rethinking Narrativity in Cinema. Sommer R. & Heinen S. (red.), Narratology in the Age of Cross-Disciplinary Narrative Research. . Berlin, New York: Walter de Gruyter. 154-169.
- Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel Marc de (red.) (2009), Het verlangen om te herinneren: Psychoanalyse en Memoires. Amsterdam: Rozenberg Publishers.
- Verstraten P.W.J. (2009), Een meisje, een telefoon en een brok engagement: Oogverblindend, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek (38): 22-23.
- Verstraten P.W.J. (2009), Een stijlvaste pastiche: Three Monkeys, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 36: 22-23.
- Verstraten P.W.J. (2009), Ongebreidelde beeldvorming: Zwartboek versus Jezus van Nazaret, Parmentier 18(4): 17-23.
- Verstraten P.W.J. (2008), Tweede, herziende druk Handboek filmnarratologie. Nijmegen: Vantilt.
- Verstraten P.W.J. (2008), Kernthema's in de filmwetenschap. Amsterdam: Boom Academic.
- Verstraten P.W.J. (2008), Fotoshots als het 'optisch onbewuste' in de cinema. Houppermans J.M.M., Kesel M. De & Verstraten P.W.J. (red.), Van verbeelding gesproken: psychoanalyse en fotografie. . Amsterdam: Rozenberg Publishers. 21-30.
- Verstraten P.W.J. (2008), Representation as a process: a film of the /cloud/. Jansen M.E.R.G.N. & Broekhoven L.N.K. (red.), Mixtec Writing and Society / Escritura de Ñuu Dzaui. . Amsterdam: KNAW Press. 45-55.
- Verstraten P.W.J. (2008), Introductie fotografie: Get the picture. Houppermans J.M.M., Kesel M. De & Verstraten P.W.J. (red.), Van verbeelding gesproken: psychoanalyse en fotografie. . Amsterdam: Rozenberg Publishers. 1-7.
- Houppermans J.M.M., Kesel Marc de & Verstraten P.W.J. (red.) (2008), Van verbeelding gesproken: psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg Publishers.
- Houppermans J.M.M., Kesel Marc de & Verstraten P.W.J. (red.) (2008), Van verbeelding gesproken - psychoanalyse en fotografie. Amsterdam: Rozenberg.
- Verstraten P.W.J. (2008) Boekbespreking. Bespreking van: Biltereyst D. & Stalpaert C. (2007), Filmsporen. Opstellen over film, verleden en geheugen. Gent: Academia Press. Frontiers in Synaptic Neuroscience 5: 473-474.
- Verstraten P.W.J. (2008), Kneedbare cinema: The Fall van Tarsem Singh, rekto:verso 31: 24-25.
- Verstraten P.W.J. (2008), Een poging tot 'zuivere' filmkunst: Stellet Licht van Carlos Reygadas, rekto:verso 28: 20-21.
- Verstraten P.W.J. (2008), Succes van een levende dode: The Dark Knight, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 32: 24-25.
- Verstraten P.W.J. (2008), Hitchcock als architect, Frontiers in Synaptic Neuroscience 75(6): 555-559.
- Verstraten P.W.J. (2008), Onderweg naar morgen. Over hedendaagse apocalyptische cinema, Parmentier 4: 50-57.
- Verstraten P.W.J. (2007), Introductie. Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel M. de (red.), Tussen Orpheus en Freud: Over Psychoanalyse & Muziek. . Amsterdam: Dutch University Press. 1-7.
- Verstraten P.W.J. (2007), "I Can't Give You Anything But Love, Baby." Muziek als drager van verlangen in screwball comedy en melodrama. Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel M. de (red.), Tussen Orpheus en Freud: Over Psychoanalyse & Muziek. . Amsterdam: Dutch University Press. 71-81.
- Verstraten P.W.J., Houppermans J.M.M. & Kesel Marc. de (red.) (2007), Tussen Orpheus en Freud: Over Psychoanalyse & Muziek. Amsterdam: Dutch University Press.
- Verstraten P.W.J. (2007), James Bond als tamagotchi, rekto:verso 22: 13-14.
- Verstraten P.W.J. (2007), Films of arrested movements, HTV - News 69: 13.
- Verstraten P.W.J. (2007), "When you have an itch, scratch it." Over Rescue Dawn van Werner Herzog, rekto:verso 26: 18-19.
- Verstraten P.W.J. (2007), 'In the script it is written, and on the screen, it's pictures.' (Min)achting voor adaptaties, Frame. Tijdschrift voor Literatuurwetenschap : 23-37.
- Verstraten P.W.J. (2007), 'Stop ... making photographs of yourself': vrouwelijke identiteit in Not She van Ine Lamers, Parmentier 16(1&2): 37-45.
- Verstraten P.W.J. (2006), Handboek filmnarratologie. Nijmegen: Vantilt.
- Verstraten P.W.J. (2006), Introductie. Houppermans Sjef, Kesel Marc De & Verstraten Peter (red.), Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. . Amsterdam: Dutch University Press. 1-10.
- Verstraten P.W.J. (2006), 'Crazy Little Thing Called Love': Jacques Lacan en de films van Frans Weisz. Houppermans Sjef, Kesel Marc De & Verstraten Peter (red.), Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. . Amsterdam: Dutch University Press. 53-62.
- Verstraten P.W.J. (2006), Vader een gezicht geven: Een bewerking van Sasha Vojkovic' lezing van new Hollywood cinema. Houppermans Sjef, Kesel Marc De & Verstraten Peter (red.), Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. . Amsterdam: Dutch University Press. 73-79.
- Verstraten P.W.J. (2006), 'Hoe meer een personage zich bewust is van zijn rol, hoe 'naakter' hij is': Interview met Frans Weisz. Houppermans Sjef, Kesel Marc De & Verstraten Peter (red.), Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. . Amsterdam: Dutch University Press. 63-66.
- Houppermans J.M.M., Kesel Marc de & Verstraten P.W.J. (red.) (2006), Scènes uit een huwelijk: Psychoanalyse & Film. Amsterdam: Dutch University Press.
- Verstraten P.W.J. (2006), Hoe subversief is ironie? Over de films van Todd Solondz, rekto:verso 19: 22-23.
- Verstraten P.W.J. (2006), Fatale flashbacks: Over Mystic River, A History of Violence en Caché, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek 17(mei-juni): 22-23.
- Verstraten P.W.J. (2006), De poëzie van de cinema, de cinema van de poëzie, Parmentier 15(3): 163-173.
- Verstraten P.W.J. (2005), Een modernistische 'poging tot cinema': de 'onzuiverheid' van Godards Pierrot le Fou. Baetens J., Houppermans S., Langeveld A. & Liebregts P. (red.), Modernisme(n) in de Europese letterkunde: Een ander meervoud. . Leuven: Peeters.
- Verstraten P.W.J. (2005), Ouroboros ironicus: een 'remedie' tegen adaptatiekoorts, rekto:verso mrt-apr: 42-49.
- Verstraten P.W.J. (2005), Liefde in tijden van cynisme: Eternal Sunshine of the Spotless Mind en Punch-drunk Love als postmoderne romances, Rekto:Verso, Tijdschrift voor Kunstkritiek juli: 32-39.
- Verstraten P.W.J. (2004), Celluloid echo's: cinema kruist postmodernisme. Nijmegen: Vantilt.
- Verstraten P.W.J. (2004), "Mannelijkheid tussen ironie en naïeve omarming" (met reacties van Jan Teurlings). In: Metsenaere Machteld De & Celis Karen (red.), Weten mannen waarom? Mannelijkheid feministisch bekeken: Tweespraak Vrouwenstudies. Brussel: VUBPress. 71-95.
- Verstraten P.W.J. (2004), "Where have I come from? Where am I going? How long have I got?" Fotografie als fundament voor de (post)moderne cinema, Kunstlicht 25(1-2): 10-15.
- Verstraten P.W.J. (2003), Masculinity as a 'Gift': The Case of the Western. Höchtl Nina & Rossenberg Suzanne (red.), Trans/Gender. . Rotterdam: Piet Zwart Institute. 37-43.
- Verstraten P.W.J. (2000), The (Dis)illusion of White Masquerade: Douglas Sirk's Imitation of Life, Thamyris: mythmaking from past to present 7(1): .
- Verstraten P.W.J. (2000), De gemiste ontmoeting tussen cowboy en indiaan: de wildheid van witte mannelijkheid, Tijdschrift voor Genderstudies : .
- Verstraten P.W.J. (1999), "Screening Cowboys: Reading Masculinity in Westerns."Brief: Come to Your Senses!, ASCA Yearbook. . Amsterdam: ASCA Press. 127-130.
- Verstraten P.W.J. (25 november 1999), Screening Cowboys: reading masculinities in westerns (Dissertatie, Leiden University). Amsterdam: ASCA. Promotor(en): Alphen E.J. van & Boheemen C. van.