Universiteit Leiden

nl en

Paul van den Broek

Emeritus hoogleraar pedagogische en onderwijswetenschappen

Naam
Prof.dr. P.W. van den Broek
Telefoon
+31 71 527 2727
E-mail
broekpwvanden@fsw.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0001-9058-721x

Paul van den Broek is hoogleraar Cognitieve en Neurobiologische Grondslagen van Leren en Doceren, en tevens hoogleraar Cognitieve Wetenschappen aan de University of Minnesota in de VS. Hij promoveerde in 1985 aan de University of Chicago. Hij is sinds 1987 verbonden aan de University of Minnesota, en sinds 2008 aan de Universiteit Leiden.

Curriculum vitae (met o.a. een volledig overzicht van alle publicaties)
Oratie Paul van den Broek (uitgesproken op 2 november 2009)

Naar Engelstalig profiel van Paul van den Broek

Onderzoek

Paul en zijn medewerkers onderzoeken de cognitieve en neurologische structuren en processen die van invloed zijn op leren en lezen, bij zowel kinderen als volwassenen. Het onderzoekprogramma heeft tot doel inzicht te krijgen in deze structuren en processen en hun ontwikkeling – op basis van zowel succesvolle als onsuccesvolle toepassing – en daaruit richtlijnen voor efficiënte methoden voor diagnostiek en interventie af te leiden.

Links

- Brain and Education Lab 
- Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC)
- Leiden Institute for Brain and Cognition Junior (LIBC-Junior)
Centre for Learning and Literacy across Media

Emeritus hoogleraar pedagogische en onderwijswetenschappen

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Pedagogische Wetenschappen
  • Onderwijswetenschappen

Publicaties

  • Janda B., McMaster K., Jung P-G., Shin J., Van den Broek P.W. & Espin C.A. (2015), How readers process narrative and informational texts: Insights from think-alouds. Society for Text and Discourse, Minneapolis, USA. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Mouw J.M., Saab N., Leijenhorst L. van & Broek P.W. van den (2014), Identifying valence and arousal of protagonists' and readers' own emotional states. ST&D Annual Meeting, Chicago, USA. Chicago, United States. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Seipel B., Clinton V.E., Broek P.W. van den & Olman C. (14 april 2009), Examination of global text coherence utilizing functional MRI. Paper presented at the 2009 annual meeting of the American Educational Research Association. San Diego, CA. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Broek P.W. van den (11 april 2009), Reading comprehension, second language, and assessment. Paper presented at Nebrijas University. Madrid, Spain. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Broek P.W. van den (15 januari 2009), Some observations on cognitive and neurological processes during reading comprehension. Paper presented at workshop Causality in Discourse and Cognition.. Utrecht, The Netherlands. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Broek P.W. van den (2 november 2009). Cognitieve en neurologische processen tijdens begrijpend lezen: Fundamenteel onderzoek en onderwijskundige toepassing. Leiden. [oratie]. Inaugurele rede
  • Seipel B. & Broek P.W. van den (16 april 2009), Where readers look when reading new words: Using eye-tracking to monitor word learning. Paper presented at the 2009 annual meeting of the American Educational Research Association.. San Diego, CA. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Elfenbein A., Broek P.W. van den, Carlson S., Lewis M. & Kendeou P. (14 juli 2008), Eye-tracking and text-structure. Paper presented at the Annual Meeting of the Society for Text and Discourse. Memphis, TN. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Clinton V., Seipel B., Broek P.W. van den, McMaster K., Rapp D. & White M.J. (14 juli 2008), Gender differences in elaborative inference generation in fourth grade students. Paper presented at the Annual Meeting of the Society for Text and Discourse. Memphis, TN. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Broek P.W. van den (16 januari 2008), Issues in neurological study of inference generation during reading. Presentation at Causality in Discourse Processing and Acquisition Workshop. Utrecht, the Netherlands. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Broek P.W. van den (23 april 2008), Developmental and individual differences in reading comprehension: On- and off-line aspects. Presentation at the ETS/IES conference on Assessing Reading in the 21st Century Conference: Aligning and Applying Advances in the Reading and Measurement Sciences. Philadelphia, PA. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Broek P.W. van den (13 juni 2008), The mind in action: Cognitive processes in comprehending texts. Invited presentation at the Netherlands Institute for Advanced Study (NIAS). Wassenaar, the Netherlands. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • White M.J., Broek P.W. van den, McMaster K., Rapp D.N., Kendeou P., Bohn K. & Carlson S. (25 maart 2008), Using cognitive science to inform reading comprehension interventions for struggling, average, and good readers. Presentation at the annual meeting of the American Educational Research Association. New York, NY. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Geen relevante nevenwerkzaamheden
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.