Maretha de Jonge
Hoogleraar Orthopedagogiek in het bijzonder tbv de universitaire postmaster beroepsopleiding tot Orthopedagoog-Generalist
- Naam
- Prof.dr. M.V. de Jonge
- Telefoon
- +31 71 527 3186
- m.v.de.jonge@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-1468-1615
Maretha de Jonge is hoogleraar Orthopedagogiek bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Zij is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren met ontwikkelingsstoornissen – in het bijzonder autisme spectrum stoornissen en selectief mutisme.
Meer informatie over Maretha de Jonge
Maretha de Jonge in de media
Leiden Pedagogiek Blog
Maretha de Jonge studeerde HBO-Jeugdwelzijnswerk (Rotterdam, 1991) en Orthopedagogiek (Utrecht, 1995). Zij promoveerde in 2006 op een onderzoek naar endofenotypische markers en het bredere fenotype van Autisme Spectrum Stoornissen. Naast haar huidige werk aan de Universiteit Leiden, werkt zij op de afdeling psychiatrie van het UMC Utrecht als Orthopedagoog-Generalist/GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut. Zij heeft zich gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren met ontwikkelingsstoornissen – in het bijzonder autisme spectrum stoornissen en selectief mutisme - en de begeleiding van hun gezinnen en leerkrachten. Tevens is zij als docent verbonden aan de RINO-groep.
Curriculum vitae (augustus 2017)
Onderzoek
Maretha hecht veel waarde aan de integratie van wetenschappelijk onderzoek en klinisch werk. Research is het fundament onder effectieve zorg, en tegelijkertijd voedt de klinische praktijk de wetenschap. Haar onderzoek richt zich op gedrag en cognitie van kinderen/jongeren met autisme of selectief mutisme. Zij ontwikkelde bovendien de gedragstherapeutische interventie “Spreekt voor zich” voor jonge kinderen met selectief mutisme.
Registraties
- Orthopedagoog-Generalist, NVO geregistreerd;
- Gezondheidszorgpsycholoog, BIG geregistreerd;
- Cognitief gedragstherapeut, VGCT geregistreerd;
- Internationaal trainer ADI-R en ADOS; geregistreerd: internationale trainersgroep, Cornell University
Nevenwerkzaamheden
- UMC Utrecht, Afdeling psychiatrie, ontwikkelingsstoornissen
werkzaam als orthopedagoog (geregistreerd als Orthopedagoog-Generalist en GZ-psycholoog) en cognitief gedragstherapeut (VGCT geregistreerd) - RINO Groep
Docent aan de postdoctorale opleiding tot GZ-psycholoog - Stichting Nour
Functie: Voorzitter
Stichting Nour stelt zich ten doel: de uitwisseling van kennis en ervaring op gebied van ontwikkelingsstoornissen en autisme, ten einde een bijdrage te leveren aan het verbeteren van ‘global mental health’ van kinderen en gezinnen die met deze problemen te maken krijgen. De stichting organiseert uitwisselingsbezoeken waarin het delen van kennis en ervaring, zowel in de praktijk als in wetenschappelijk onderzoek, centraal staan. Stichting Nour heeft als werkgebied Marokko. - Stichting Behandeling Selectief Mutisme
Functie: Adviseur
De stichting behandeling selectief mutisme werd opgericht om de ontwikkeling van een behandelprogramma voor kinderen met selectief mutisme mogelijk te maken. Dit resulteerde in de uitgave van de behandelmodule “Spreekt voor zich”. De stichting stelt zich nu ten doel bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van dit behandelprogramma en bij te dragen aan het delen van kennis over selectief mutisme.
Spreekt voor zich
Relevante links
Hoogleraar Orthopedagogiek in het bijzonder tbv de universitaire postmaster beroepsopleiding tot Orthopedagoog-Generalist
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Neuropedagogiek en ontwikk. stoornissen
- Voort A. van der, Tessensohn E.M. & Jonge M.V. de (2023), Studying voices of middle childhood online: conducting online video-based focus groups with children, International Journal of Qualitative Methods 22: 1-11.
- Jonge M.V. de, Nibbering N., Brand I. & Voort A. van der (2023), It's about more than just talking: exploring computer-mediated communication in adolescents with selective mutism, Journal of communication disorders : .
- Jonge M.V. de, Boutjdir M., El Korchi T., Torres H., Karpur A., Shih A. & El Idrissi A. (2023), Urban and rural differences in needs, service use and satisfaction among caregivers of autistic children in Morocco, Autism: International Journal of Research and Practice 28(1): 107-122.
- Andel D.M. van, Sprengers J.J., Königs M., Jonge M.V. de & Bruining H. (2023), Effects of bumetanide on neurocognitive functioning in children with autism spectrum disorder: secondary analysis of a randomized placebo-controlled trial, Journal of Autism and Developmental Disorders : .
- Spruijt A. & Jonge M. de (2023), Selectief mutisme en autisme: een verkenning en aanbevelingen voor de praktijk, Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme 22(2): 2-18.
- Jonge M.V. de (2023), Kinderen die niet durven praten, Tijdschrift Kinder- en Jeugd Psychotherapie 50(4): 37-59.
- Rodrigues Pereira C., Ensink J., Güldner M.G., Lindauer R., Jonge M.V. de & Utens E. (2023), Diagnosing selective mutism: a critical review of measures for clinical practice and research, European Child and Adolescent Psychiatry 32(10): 1821-1839.
- Rodrigues Pereira C. Ensink J.B.M. Güldner M.G. Kan K.J. Jonge M.V. de Lindauer R.J.L. Utens E.M.W.J. (2022), The Validation of the Selective Mutism Questionnaire for Use in the Dutch Population, Child Psychiatry and Human Development : .
- Tessensohn E.M., Voort A. van der & Jonge M.V. de (2022), Werkgevers over orthopedagogen en orthopedagoog-generalisten: over competenties, positie en de toekomst, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 61(2): 3-17.
- Di Lorenzo R., Munsters N.M., Ward E.K., Jonge M.V. de, Kemner C & Boomen C. van den (2021), Is It Fear?: Similar brain responses to fearful and neutral faces in infants with a heightened likelihood for autism spectrum disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders 51(3): 961-971.
- Stevanovic D., Costanzo F., Fucà E., Valeri G., Vicari S., Robins D.L., Samms-Vaughan M., Ozek Erkuran H., Yaylaci F., Deshpande S.N., Deshmukh V., Arora N.K., Albores-Gallo L., García-López C., Gatica-Bahamonde G., Gabunia M., Zirakashvili M., Machado F.P., Radan M., Samadi S.A., Toh T.H., Gayle W., Brennan L., Zorcec T., Auza A., Jonge M.V. de, Shoqirat N., Marini A. & Knez R. (2021), Measurement invariance of the Childhood Autism Rating Scale (CARS) across six countries, Autism Research 14(12): 2544-2554.
- Rooijen R. van, Ward E.K., Jonge M.V. de, Kemner C. & Junge C. (2021), Two-year-olds at elevated risk for ASD can learn novel words from their parents, Journal of Child Language : 1-12.
- Servatius-Oosterling I., Jonge M.V. de & Bildt A. de (2021), Autisme: een plaatsbepaling. In: Bildt A. de, Servatius-Oosterling I.J. & Jonge M.V. de (red.), Autisme bij kinderen: signalering, diagnostiek en behandeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. 1-3.
- Buitelaar J., Velders F. & Jonge M.V. de (2021), Autisme in het licht van het biopsychosociaal model. In: Bildt A. de, Servatius-Oosterling I.J. & Jonge M.V. de (red.), Autisme bij kinderen: signalering, diagnostiek en behandeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. 21-40.
- Jonge M.V., Servatius-Oosterling I. & Bildt A. de (2021), Het diagnostisch proces : van vragen over de ontwikkeling naar behandelplan en terug. In: Bildt A. de, Servatius-Oosterling I.J. & Jonge M.V. de (red.), Autisme bij kinderen: signalering, diagnostiek en behandeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. 59-66.
- Dinteren E. van & Jonge M.V. de (2021), Zorg voor het gezin . In: Bildt A. de, Servatius-Oosterling I.J. & Jonge M.V. de (red.), Autisme bij kinderen: signalering, diagnostiek en behandeling. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. 159-171.
- Coenen F., Scheepers F.E., Palmen S.J.M. & De Jonge M.V. (2020), Serious Games as Potential Therapies: A Validation Study of a Neurofeedback Game, Clinical EEG and Neuroscience 51(2): 87-93.
- Noten M., Vedder P. & De Jonge M (2020), Opleiden en nascholen van orthopedagogen(generalist) in tijden van transitie, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 59(3): 148-162.
- Rodrigues Pereira C., Ensink J.B.M., Jonge M.V. de, Wippo E., Lindauer R.J.L. & Utens E.M.W.J. (2019), Speech problems and speech delay: possible underdiagnosis of selective mutism, Turkish Journal of Pediatrics 61: 817-819.
- De Jonge M.V. (2019), An orthopedagogical perspective on the treatment of selective mutism. Young Professional Network Day, Utrecht. Young Professional Network Day 12 april 2019 - 14 april 2019.
- De Jonge M.V. (2019), A blended-care CBT program with applied game to treat children with selective mutism. SA-ACAPAP 2019, Johannesburg. SA-ACAPAP 2019 23 mei 2019 - 25 mei 2019.
- De Jonge M.V. (2019), De orthopedagoog van de toekomst. Conferentie Toekomst voor de Orthopedagoog, Ede. Tijdschrift voor Orthopedagogiek Conferentie 25 november 2019 - 25 november 2019.
- De Jonge M.V. (2018), Selective Mutism in monolingual, simultaneous and sequential multilingual children. IACAPAP 2018 23 juli 2018 - 27 januari 2019. Prague: IACAPAP 2018.
- De Jonge M.V. (2018), A review of diagnostic measures for ASD in low- and middle-income regions: Autism Spectrum Disorder International Consortium (ASDIC). IACAPAP 2018, Prague. 23 juli 2018 - 27 januari 2019. [conferentie poster].
- Hoofdopleider OG opleiding regio Leiden/R'dam/Utrecht
- Hoofdopleider GZ opleiding K&J regio Leiden/R'dam
- initiator/oprichter en adviseur van de stichting
- kwaliteitsbewaking bundeling/verzameling wetenschappelijke kennis KC en signaleren kennislacunes
- Initiator en voorzitter
- Bestuurslid
- Commissie tbv organisatie, kwaliteit en ontwikkeling van trainingen in NL taalgebied
- Docent ADOS-2 en ADI-R landelijke trainingen in hoedanigheid geaccrediteerd internationaal trainer