Jochanan Veerbeek
Universitair docent
- Naam
- Dr. J. Veerbeek
- Telefoon
- +31 71 527 3399
- j.veerbeek@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-9280-9066
Jochanan Veerbeek is universitair docent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Het onderzoek van Jochanan Veerbeek is gefocust op proces georiënteerd testen, waarbij de cognitieve processen en strategieën die een kind gebruikt tijdens het oplossen van een taak in kaart worden gebracht.
Meer informatie over Jochanan Veerbeek
Kort CV
Jochanan Veerbeek studeerde aan de Universiteit Leiden, waar hij eerst Psychologie (2009-2012) en vervolgens de master Child and Adolescent Psychology (2012-2014) volgde. Na het behalen van zijn masterdiploma, werkte hij bij het Feuerstein Centrum Nederland/Cordaan (2014-2019) met kinderen met leer- en ontwikkelingsmoeilijkheden.
Daarnaast werkte hij als docent bij de Universiteit Leiden bij Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie (2014-2018). Hij promoveerde in 2019 aan de Universiteit Leiden met zijn dissertatie “Hidden Treasures: Uncovering task solving processes in dynamic testing”.
Onderzoek
Het onderzoek van Jochanan Veerbeek is gefocust op proces georiënteerd testen, waarbij de cognitieve processen en strategieën die een kind gebruikt tijdens het oplossen van een taak in kaart worden gebracht. Hierbij heeft hij ook interesse in het effect van training op deze processen, zoals dat bijvoorbeeld met proces georiënteerd dynamisch testen kan worden onderzocht. Voor het in kaart brengen van cognitieve processen maakt hij gebruik gecomputeriseerde testen, geautomatiseerde scorings-algoritmes en logfile analyse.
Lees meer op de Engelstalige medewerkerspagina van Jochanan Veerbeek.
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Leer/Gedragsproblemen in het onderwijs
- Graafeiland N. van, Veerbeek J., Janssen B. & Vogelaar B. (2023), Discovering learning potential in secondary education using a dynamic screening instrument, Education Sciences 13: 1-17.
- Veerbeek J. & Vogelaar B. (2023), Computerized process-oriented dynamic testing of children’s ability to reason by analogy using log data, European Journal of Psychological Assessment 39(4): 280-288.
- Veerbeek J., Helder A., van Dijken M. & Espin C.A. (2023), Obtaining digital process data from a computerized CBM maze task. Pacific Coast Research Conference 1 februari 2023 - 3 februari 2023.
- Veerbeek J. & Vogelaar B. (2023), Computerized process-oriented dynamic testing of children’s ability to reason by analogy using log data, European Journal of Psychological Assessment 39(4): 280-288.
- Veerbeek J. & Vogelaar B. (2023), Computerized process-oriented dynamic testing of children’s ability to reason by analogy using log data. ENPAIR, 3rd Network Meeting and Conference 14 april 2023 - 15 april 2023 nr. 3. Halle (Saale), Germany.
- Veerbeek J., Helder A. & Espin C.A. (2022), Using digital process data from a computerized CBM maze reading task. EARLI SIG 27 30 augustus 2022 - 1 september 2022.
- Veerbeek J. (2022), Teachers’ data-based decision-making in education: what data can you use? . EuroScience Open Forum 2022 13 juli 2022 - 16 juli 2022.
- Espin C. & Veerbeek J. (2022), Teachers’ data-based decision-making in education: Monitoring a student’s learning journey and improving the chances of success. Part of panel: Educational research to improve education as a driving force for empowerment, inclusion, and equality. ESOF: Euroscience Open Forum.
- Vogelaar B., Veerbeek J., Splinter S.E. & Resing W.C.M. (2021), Computerized dynamic testing of children's potential for reasoning by analogy: the role of executive functioning, Journal of Computer Assisted Learning 37: 632–644.
- Kovalčíková I., Veerbeek J., Vogelaar B., Prídavková A., Ferjenčík J., Šimčíková E. & Tomková B. (2021), Domain-specific stimulation of executive functioning in low-performing students with a Roma background: cognitive potential of mathematics, Education Sciences 11(6): 285.
- Espin C.A. & Veerbeek J (2021), Do CBM maze scores reflect reading comprehension: scrambled maze studies .
- Veerbeek J. & Vogelaar B. (2020), Hoogbegaafdheid en dynamisch testen: De perfecte match?, Tijdschrift voor Orthopedagogiek 59(5): 4-10.
- Veerbeek J. (11 april 2019), Hidden treasures: Uncovering task solving processes in dynamic testing (Dissertatie. Institute of Psychology, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en) en copromotor(en): Resing W.C.M., Verhaegh J. & Vogelaar B.
- Veerbeek J., Vogelaar B. & Resing W.C.M. (2019), Process-oriented dynamic testing in a complex figure task, Journal of Cognitive Education and Psychology 18(1): 67-80.
- Veerbeek J., Vogelaar B., Verhaegh J. & Resing W.C.M. (2019), Process assessment in dynamic testing using electronic tangibles, Journal of Computer Assisted Learning 35(1): 127-142.
- Resing W.C.M., Touw K.W.J., Veerbeek J. & Elliott J.G. (2017), Progress in the inductive strategy-use of children from different ethnic backgrounds: A study employing dynamic testing, Educational Psychology 37(2): 173-191.
- Veerbeek J., Verhaegh J., Elliott J.G. & Resing W.C.M. (2017), Process oriented measurement using electronic tangibles, Journal of Education and Learning 6(2): 155-170.
- Veerbeek J., Hessels M.G.P., Vogelaar S. & Resing W.C.M. (2017), Pretest versus no pretest: An investigation into the problem-solving processes in a dynamic testing context, Journal of Cognitive Education and Psychology 16(3): 260-280.
- Stad F.E., Vogelaar B., Veerbeek J. & Resing W.C.M. (2017), Young children’s transfer of series completion in a dynamic test setting: does cognitive flexibility play a role?, International Journal of School and Cognitive Psychology 4(4): 199.
- voluntary work in (professional intervision about) dynamic assessment