Harriet Vermeer
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. H.J. Vermeer
- Telefoon
- +31 71 527 3491
- vermeer@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-7363-1792
Harriet Vermeer werkt als universitair hoofddocent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden en is momenteel voorzitter van de Examencommissie. Zij is geïnteresseerd in de invloed van andere opvoeders dan de biologische moeder (‘alloparenting’) op de ontwikkeling van kinderen (kinderopvang, adoptie en pleegzorg, vaders). Haar belangrijkste onderzoekslijn betreft de kinderopvang.
Kort CV
Harriet Vermeer werkt als Universitair Hoofddocent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Zij heeft in de loop der jaren verschillende bestuurstaken gehad binnen het Instituut en is momenteel voorzitter van de Examencommissie.
Zij is geïnteresseerd in de invloed van andere opvoeders dan de biologische moeder (‘alloparenting’) op de ontwikkeling van kinderen (kinderopvang, adoptie en pleegzorg, vaders). Haar belangrijkste onderzoekslijn betreft de kinderopvang. Vragen die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld: Wat betekent (fulltime) kinderopvang voor de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen? Wat betekent kinderopvang voor het welbevinden en de stress (cortisol) van baby’s en hoe kan de transitie van thuis naar kinderopvang zo soepel mogelijk verlopen voor baby’s? Kan de kwaliteit van kinderopvang verbeterd worden door middel van gerichte interventies? Deze vragen worden ook in cross-cultureel perspectief bestudeerd, bijvoorbeeld door samenwerking met onderzoekers uit andere landen (Chili, Noorwegen) en door meta-analytische vergelijkingen over landen heen.
Haar onderzoek integreert elementen van de gehechtheidstheorie, psychofysiologie en omgevingspsychologie (omgevingschaos). Zij maakt vooral gebruik van observaties in natuurlijke situaties in de kinderopvang en van fysiologische stressmetingen (o.a. cortisol).
Subsidies
2017 ZonMw: Een veilige basis: Een effectstudie naar VIPP-Babyopvang (€ 337.330)
2016 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Literatuurstudie kwaliteit
van babyopvang (€ 24,806)
2015 Jacobs Foundation: Day care attendance and early common infections: A systematic review
(€ 38,531)
Copromotor van
- Nikita Schoemaker (2020): I'll take you under my wing: Positive parenting in foster care
- Chloë Finet (2018): Cognitive functioning and behavioral adjustment of internationally adopted children: the role of pre-adoption experiences and adoptive parenting
- Regina Loehndorf (2018): Parenting and professional childcare in Chile: Relations with child developmental outcomes in preschoolers
- Rodrigo Cárcamo (2014): Childcare in Chile: The role of ethnicity and socioeconomic inequalities
- Claudia Werner (2014): Child wellbeing, caregiving quality and intervention programs in center-based child care
- Marleen Groeneveld (2010): Quality in home-based childcare: Impact and improvement
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Opvoeding en Ontwikkeling
- Vet S.M. de, Vrijhof C.I., Veek S.M.C. van der, Linting M. & Vermeer H.J. (2023), Young children's cortisol levels at out-of-home child care: a meta-analysis, Early Childhood Research Quarterly 63: 204-218.
- Vet S.M. de, Vrijhof C.I., Veek S.M.C. van der, Pieplenbosch J.M., van Bakel H.J.A. & Vermeer H.J. (2021), Child care in times of COVID-19: predictors of distress in Dutch children and parents when re-entering center-based child care after a 2-month lockdown, Frontiers in Psychology 12: 718898.
- Lohndorf R.T., Vermeer H.J., Harpe C. de la & Mesman J. (2021), Socioeconomic status, parental beliefs, and parenting practices as predictors of preschoolers' school readiness and executive functions in Chile, Early Childhood Research Quarterly 57: 61-74.
- Schoemaker N.K., Wentholt W.G.M., Goemans A., Vermeer H.J., Juffer F. & Alink L.R.A. (2020), A meta-analytic review of parenting interventions in foster care and adoption, Development and Psychopathology 32(3): 1149-1172.
- Finet C., Vermeer H.J., Juffer F., Bijttebier P. & Bosmans G. (2020), Adopted children’s behavioral adjustment over time: pre-adoption experiences and adoptive parenting, Journal of Early Adolescence 40(4): 453-479.
- Schoemaker N.K., Juffer F., Rippe R.C.A., Vermeer H.J., Stoltenborgh M., Jagersma G.J., Maras A. & Alink L.R.A (2020), Positive parenting in foster care: testing the effectiveness of a Video-feedback Intervention program on foster parents' behavior and attitudes, Children and Youth Services Review 110: 104779.
- Schoemaker N.K., Vermeer H.J., Juffer F., Spies R., Van Ee E., Maras A. & Alink L.R.A. (2020), Indiscriminate friendliness in foster children: Associations with attachment security, foster parents’ sensitivity, and child inhibitory control, Developmental Child Welfare 2(2): 92-109.
- Finet C., Waters T.E.A, Vermeer H.J., Juffer F., IJzendoorn M.H. van, Bakermans-Kranenburg M.J. & Bosmans G. (2020), Attachment development in children adopted from China: the role of pre-adoption care and sensitive adoptive parenting, Attachment & Human Development : 1-21.
- Finet C., Vermeer H.J., Juffer F., Bijttebier P. & Bosmans G. (2019), Remarkable cognitive catch-up in Chinese Adoptees nine years after adoption, Journal of Applied Developmental Psychology 65: e101071.
- Lohndorf R.T., Vermeer H.J., Carcamo R.A., De la Harper C. & Mesman J. (2019), Preschoolers' problem behavior, prosocial behavior, and language ability in a Latin-American context: The roles of child executive functions and socialization environments, Early Childhood Research Quarterly 48(3): 36-49.
- De Vries E.E., Van der Pol L.D., Vermeer H.J., Groeneveld M.G., Fiers T. & Mesman J. (2019), Testosterone and Fathers' Parenting Unraveled: Links with the Quantity and Quality of Father-Child Interactions, Adaptive Human Behavior and Physiology 5: 297–316.
- Vermeer H.J. (2019), Childcare. In: Ponzetti J.J., Blankemeyer M., Horan S.M., Lyons H. & Shigeto A. (red.), Macmillan Encyclopedia of Families, Marriages, and Intimate Relationships. New York: Macmillan Reference USA.. 115-119.
- Loehndorf R.T., Vermeer H.J., Cárcamo Leiva D.R.A. & Mesman J. (2018), Preschoolers' vocabulary acquisition in Chile: The roles of socioeconomic status and quality of home environment, Journal of Child Language 45(3): 559-580.
- Schoemaker N.K., Jagersma G., Stoltenborgh M., Maras A., Vermeer H.J., Juffer F. & Alink L.R.A. (2018), The effectiveness of Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting for Foster Care (VIPP-FC): Study protocol for a randomized controlled trial, BMC Psychology 6: e38.
- Finet C., Vermeer H.J., Juffer F. & Bosmans G. (2018), Behavioral adjustment of Chinese adoptees: The role of pre-adoption experiences, Children and Youth Services Review 86: 226-235.
- Vermeer H.J. & Groeneveld M.G. (2017), Children's physiological responses to childcare, Current Opinion in Psychology 15: 201-206.
- Werner C.D., Vermeer H.J., Linting M. & Van IJzendoorn M.H. (2017), Video-feedback intervention in center-based child care: A randomized controlled trial, Early Childhood Research Quarterly 42: 93-104.
- Vermeer H.J. & Groeneveld M. (2017), Kwaliteit van babyopvang: Een literatuurstudie. In: Fukkink R. (red.), De Nederlandse Kinderopvang in Wetenschappelijk Perspectief. Amsterdam: SWP. 39-86.
- Vermeer H.J. & Groeneveld M. (2017), Gehechtheid. In: Fukkink R. (red.), Pedagogisch Curriculum voor het Jonge Kind in de Kinderopvang. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. 21-24.
- Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H., Cárcamo R.A. & Harrison L.J. (2016), Quality of child care using the environment rating scales: A meta-analysis of international studies, International Journal of Early Childhood 48(1): 33-60.
- Werner C.D., Linting M., Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2016), Do intervention programs in child care promote the quality of caregiver-child interactions? A meta-analysis of randomized controlled trials, Prevention Science 17(2): 259-273.
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2016), Randomized video-feedback intervention in home-based childcare: improvement of children's wellbeing dependent on time spent with trusted caregiver, Child and Youth Care Forum 45(4): 587-606.
- Vermeer H.J. & Groeneveld M.G. (2016), Kinderopvang in kinderdagverblijven en gastouderopvang. In: IJzendoorn M.H. van & Rosmalen L. van (red.), Pedagogiek in beeld. Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. Houten, the Netherlands: Bohn Stafleu van Loghum. 139-152.
- Cárcamo R.A., Vermeer H.J., Van der Veer R. & Van IJzendoorn M.H. (2016), Early full-time day care, mother–child attachment, and quality of the home environment in Chile: Preliminary findings, Early Education & Development 27(4): 457-477.
- Cárcamo R.A., Vermeer H.J., Van der Veer R. & Van IJzendoorn M.H. (2015), Childcare in Mapuche and non-Mapuche families in Chile: The importance of socio-economic inequality, Journal of Child and Family Studies 24(9): 2668-2679.
- Werner C.D., Linting M., Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2015), Noise in center-based child care: Associations with quality of care and child emotional wellbeing, Journal of Environmental Psychology 42: 190-201.
- Werner C.D., Linting M., Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2015), Do intervention programs in child care promote the quality of caregiver-child interactions? A meta-analysis of randomized controlled trails, Prevention Science 17: 259-273.
- Juffer F., Finet L., Vermeer H. & Van den Dries L. (2015), Bindung und kognitive sowie motorische Entwicklung in den ersten fünf Jahren nach der Adoption: Ein Review über international adoptierte Kinder aus China/ Attachment and Cognitive and Motor Development in the First Years after Adoption: A Review of Studies on Internationally Adopted Children from China, Praxis der Kinderpsychologie und Kinderpsychiatrie 64(10): 774-792.
- Van IJzendoorn M.H. & Vermeer H.J. (2015), How to protect scientific integrity under social and political pressure: Applied daycare research between science and policy. In: Sternberg R. & Fiske S.T. (red.), Ethical Challenges in the Behavioral and Brain Sciences. New York, USA: Cambridge University Press. 212-216.
- Carcamo R.A., Van IJzendoorn M.H., Vermeer H.J. & Van der Veer R. (2014), The validity of the Massie-Campbell attachment during stress scale (ADS), Journal of Child and Family Studies 23(5): 767-775.
- Carcamo R.A., Vermeer H.J., De la Harpe C., Van der Veer R. & Van IJzendoorn M.H. (2014), The quality of childcare in Chile: Its stability and international ranking, Child and Youth Care Forum 43(6): 747-761.
- Helmerhorst K.O.W., Riksen-Walraven J.M.A., Fukkink R.G., Tavecchio L.W.C. & Vermeer H.J. (2014), Measuring the interactive skills of caregivers in child care centers: Development and validation of the caregiver interaction profile scales, Early Education & Development 25(5): 770-790.
- Cárcamo R.A., Van der Veer R., Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2014), From foundling homes to day care: A historical review of childcare in Chile, Cadernos de Saúde Pública 30(3): 461-472.
- Linting M., Groeneveld M.G., Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2013), Threshold for noise in daycare: Noise level and noise variability areassociated with child wellbeing in home-based childcare, Early Childhood Research Quarterly 28(4): 960-971.
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Linting M., Noppe G. van, Rossum E.F.C. & Van IJzendoorn M.H. (2013), Children's hair cortisol as a biomarker of stress at school entry, Stress 16(6): 711-715.
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2012), Caregivers' cortisol levels and perceived stress in home-based and center-based childcare, Early Childhood Research Quarterly 27: 166-175.
- Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2012), Childcare quality worldwide: An international comparison using the ITERS(-R) and ECERS(-R). [overig].
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2012), Video-feedback intervention in home-based childcare to enhance childcare quality and children's wellbeing: A randomized controlled trial. [overig].
- Werner C.D., Linting M., Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2012), Childcare quality and child wellbeing: Investigating double risk. [overig].
- Linting M., Groeneveld M.G., Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2012), Noise in home-based child care: How do noise variability relate to child wellbeing?. [overig].
- Vermeer H.J., Werner C.D., Linting M., Van IJzendoorn M.H. & Groeneveld M.G. (2012), The ECERS-R brief: Psychometric properties. [overig].
- Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H., Groeneveld M.G. & Granger D.A. (2012), Downregulation of the immune system in low-quality day care: The case of secretory immunoglobulin A (SIgA) in toddlers, Physiology and Behavior 105: 161-167.
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., IJzendoorn M.H. van & Linting M. (2012), Stress, cortisol and well-being of caregivers and children in home-based child care: A case for differential susceptibility, Child: Care, Health and Development 38(2): 251-260.
- Juffer F. & Vermeer H.J. (2011), Een goed klimaat voor ontwikkeling. In: Geraerdts J., Everdingen J. van, Zimmermann L. & Everblij M. (red.), Baby aan boord. Den Haag: Stichting Bio-wetenschappen en maatschappij. 69-73.
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2011), Cortisol of caregivers and children in home-based childcare. [overig].
- Vermeer H.J., Groeneveld M.G., Van IJzendoorn M.H., Linting M., Juffer F. & Bakermans-Kranenburg M.J. (2011), From parenting to professional childcare: Effects of video-feedback intervention to promote positive parenting. [overig].
- Vermeer H.J. & Juffer F. (2011), Een goed klimaat voor ontwikkelingen. In: Baby aan boord. Van conceptie tot eerste verjaardag, Cahiers Bio-wetenschappen en Maatschappij 30: 69-73.
- Linting M., Groeneveld M.G., Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2011), Noise variability and child wellbeing in home-based childcare in the Netherlands. [overig].
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2011), Enhancing home-based child care quality through video-feedback intervention: A randomized controlled trial, Journal of Family Psychology 25(1): 86-96.
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2011), Caregivers' cortisol levels and perceived stress in home-based and centre-based childcare, Early Childhood Research Quarterly 27: 166-175.
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2010), Children's Wellbeing and Cortisol Levels in Home-based and Centre-based Childcare, Early Childhood Research Quarterly 25: 502-514.
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2010), Onderzoek in de Gastouderopvang: Leiden University.
- Vermeer H.J., Groeneveld M.G., Larrea I., Van IJzendoorn M.H., Barandiaran A. & Linting M. (2010), Child care quality and children's cortisol in Basque Country and the Netherlands, Journal of Applied Developmental Psychology 31: 339-347.
- Vermeer H.J., Groeneveld M.G., Larrea I., Van IJzendoorn M.H., Barandiaran A. & Linting M. (2009), Children's cortisol levels in day care centers: A comparison across basque country and the Netherlands. [overig].
- Vermeer H.J., Groeneveld M.G., Larrea I., Van IJzendoorn M.H., Barandiaran A. & Linting M. (2009), Children's wellbeing and involvement in basque and dutch day care centers: Relations with caregiver sensitivity. [overig].
- Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2008), Kinderopvang: Een veilige basis?. [overig].
- Groeneveld M.G., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2008), Effects of noise in childcare on children's wellbeing. [overig].
- Vermeer H.J., Groeneveld M.G., Van IJzendoorn M.H. & Linting M. (2008), Children's cortisol levels in child care centers versus child care homes. [overig].
- Vermeer H.J. & Bakermans-Kranenburg M.J. (2008), Attachment to mother and nonmaternal care: bridging the gap, Attachment & Human Development 10: 263-273.
- Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H., Kruif R.E.L. de, Fukkink R.G., Tavecchio L.W.C., Riksen-Walraven J.M.A. & Zeijl J. van (2008), Child care in the Netherlands: Trends in quality over the years 1995-2005, Journal of Genetic Psychology: Research and Theory on Human Development 169: 360-385.
- Kruif R.E.L. de, Fukkink R.G., Vermeer H.J., Riksen-Walraven J.M.A., Tavecchio L.W.C., Van IJzendoorn M.H. & Zeijl J. van (2007), De Nationale Studie Pedagogische Kwaliteit Kinderopvang: Eindrapport Project 0 en 1. Amsterdam: the Netherlands: NCKO.
- Fukkink R., Tavecchio L.W.C., Kruif R. de, Vermeer H.J. & Zeijl J. van (2006), Criteria voor de kwaliteit van kinderopvang: Visies van sleutelfiguren, Pedagogiek 25(4): 243-261.
- Vermeer H.J. & Van IJzendoorn M.H. (2006), Children's elevated cortisol levels at daycare: A review and meta-analysis, Early Childhood Research Quarterly 21: 390-401.
- Vermeer H.J. & Boekaerts M. (2005), Rekenonderwijs: motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijs. In: IJzendoorn M.H. van & Frankrijker H. de (red.), Pedagogiek in Beeld. Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. (Geheel gereviseerde druk. Eerdere druk 2002). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. 385-398.
- Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H., Kruif R.E.L. de, Fukkink R.G., Tavecchio L.W.C., Riksen-Walraven J.M.A. & Zeijl J. van (2005), Kwaliteit van de Nederlandse kinderdagverblijven: Trends in kwaliteit in de jaren 1995-2005. Amsterdam: Nederlands Consortium Kinderopvang Onderzoek (NCKO).
- Seegers G.H.J., Van Putten C.M. & Vermeer H.J. (2004), Effects of causal attributions following mathematics tasks on student cognitions about a subsequent task, The Journal of Experimental Education 72: 307-328.
- Milo B.F., Seegers G.H.J., Ruijssenaars A.J.J.M. & Vermeer H.J. (2004), Affective consequences of mathematics instruction for student with special needs, European Journal of Special Needs Education 19(1): 49-68.
- Milo B.F., Seegers G.H.J., Ruijssenaars A.J.J.M. & Vermeer H.J. (2004), Affective consequences of mathematics instruction for students with special needs, European Journal of Special Needs Education 19: 49-68.
- Vermeer H.J. & Boekaerts M. (2002), Rekenonderwijs: Motivatie van jongens en meisjes bij rekenen in het basisonderwijs. In: IJzendoorn M.H. van & Frankrijker H. de (red.), Pedagogiek in beeld: Een inleiding in de pedagogische studie van opvoeding, onderwijs en hulpverlening. Houten: Bohn Satfleu Van Loghum. 397-410.
- Vermeer H.J., Seegers G.H.J. & Gravemeijer K. (2002), Varianten van reken-wiskundeonderwijs in relatie tot motivatie en prestaties. Daems F. & Rymenans R. (red.), Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen. Proceedings van de 29e Onderwijs Research Dagen 2002. 83-84.
- Seegers G.H.J., Vermeer H.J. & Beishuizen M. (2002), Strategiegebruik: ontwikkeling in inzicht, inzicht in ontwikkeling: een kritische terugblik op de bijdragen tot het themanummer, Pedagogische Studiën 79: 157-162.
- Vermeer H.J., Seegers G.H.J. & Gravemeijer K.P.E. (2001), Mathematics difficulties and intervention: Background of the research. [overig].
- Vermeer H.J., Seegers G.H.J., Milo B.F., Ruijssenaars A.J.J.M. & Gravemeijer K. (2000), Theoretische achtergronden van het onderzoek Instructievarianten binnen het reken-wiskundeonderwijs. Driel J.H. van, Smit B.H.J., Verloop N. & Voorkamp M.P. (red.), Onderwijsonderzoek in Nederland en Vlaanderen 2000. Onderwijs Research Dagen 2000. Leiden: ICLON. 83-84.
- Vermeer H.J., Boekaerts M. & Seegers G.H.J. (2000), Motivational and gender differences: Sixth-grade students' mathematical problem-solving behavior, Journal of Educational Psychology : 308-315.
- Heuvel-Panhuizen M. van den & Vermeer H.J. (1999), Verschillen tussen meisjes en jongens bij het vak rekenen-wiskunde op de basisschool: Eindrapport MOOJ-onderzoek. Utrecht: CD- ß Press.
- Vermeer H.J. & Seegers G.H.J. (1998), Affectieve en motivationele elementen binnen het leerproces. In: Verschaffel L. & Vermunt J.D. (red.), Het leren van leerlingen. Alphen aan den Rijn: Samsom. 99-114.
- Vermeer H.J. (16 oktober 1997), Sixth-grade students' mathematical problem-solving behavior. Motivational variables and gender differences (Dissertatie, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University): Rijksuniversiteit Leiden, Grafisch Bedrijf UFB. Promotor(en): Boekaerts M. & Seegers G.H.J.
- Vermeer H.J. (16 oktober 1997), Sixth-grade students' mathematical problem-solving behavior. Motivational variables and gender differences (Dissertatie, Leiden University). Leiden: Rijksuniversiteit Leiden, Grafisch Bedrijf UFB. Promotor(en): Boekaerts M. & Seegers G.H.J.