Harriet Vermeer
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. H.J. Vermeer
- Telefoon
- +31 71 527 3491
- vermeer@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-7363-1792
Harriet Vermeer werkt als universitair hoofddocent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden en is momenteel voorzitter van de Examencommissie. Zij is geïnteresseerd in de invloed van andere opvoeders dan de biologische moeder (‘alloparenting’) op de ontwikkeling van kinderen (kinderopvang, adoptie en pleegzorg, vaders). Haar belangrijkste onderzoekslijn betreft de kinderopvang.
Kort CV
Harriet Vermeer werkt als Universitair Hoofddocent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Zij heeft in de loop der jaren verschillende bestuurstaken gehad binnen het Instituut en is momenteel voorzitter van de Examencommissie.
Zij is geïnteresseerd in de invloed van andere opvoeders dan de biologische moeder (‘alloparenting’) op de ontwikkeling van kinderen (kinderopvang, adoptie en pleegzorg, vaders). Haar belangrijkste onderzoekslijn betreft de kinderopvang. Vragen die aan de orde komen zijn bijvoorbeeld: Wat betekent (fulltime) kinderopvang voor de sociaal-emotionele en cognitieve ontwikkeling van kinderen? Wat betekent kinderopvang voor het welbevinden en de stress (cortisol) van baby’s en hoe kan de transitie van thuis naar kinderopvang zo soepel mogelijk verlopen voor baby’s? Kan de kwaliteit van kinderopvang verbeterd worden door middel van gerichte interventies? Deze vragen worden ook in cross-cultureel perspectief bestudeerd, bijvoorbeeld door samenwerking met onderzoekers uit andere landen (Chili, Noorwegen) en door meta-analytische vergelijkingen over landen heen.
Haar onderzoek integreert elementen van de gehechtheidstheorie, psychofysiologie en omgevingspsychologie (omgevingschaos). Zij maakt vooral gebruik van observaties in natuurlijke situaties in de kinderopvang en van fysiologische stressmetingen (o.a. cortisol).
Subsidies
2017 ZonMw: Een veilige basis: Een effectstudie naar VIPP-Babyopvang (€ 337.330)
2016 Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: Literatuurstudie kwaliteit
van babyopvang (€ 24,806)
2015 Jacobs Foundation: Day care attendance and early common infections: A systematic review
(€ 38,531)
Copromotor van
- Nikita Schoemaker (2020): I'll take you under my wing: Positive parenting in foster care
- Chloë Finet (2018): Cognitive functioning and behavioral adjustment of internationally adopted children: the role of pre-adoption experiences and adoptive parenting
- Regina Loehndorf (2018): Parenting and professional childcare in Chile: Relations with child developmental outcomes in preschoolers
- Rodrigo Cárcamo (2014): Childcare in Chile: The role of ethnicity and socioeconomic inequalities
- Claudia Werner (2014): Child wellbeing, caregiving quality and intervention programs in center-based child care
- Marleen Groeneveld (2010): Quality in home-based childcare: Impact and improvement
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Opvoeding en Ontwikkeling
- Vermeer H.J. (23 september 2017), Adoption as an intervention. Invited lecture Childbearing parenthood and outcomes of children- an interplay between psychological and biological factors. Childbearing parenthood and outcomes of chidren- an interplay between psychological and biological factors. [lezing].
- Vermeer H.J. (19 september 2017), Wat is de kwaliteit van de Nederlandse babyopvang? Lezing Symposium: De Nederlandse kinderopvang in wetenschappelijk perspectief, Amsterdam. [lezing].
- Vermeer H.J. (24 augustus 2015), Interventions to improve quality of daycare. Conference The Early Years - Why quality of daycare matters. Oslo, Norway. [lezing].
- Vermeer H.J. (24 augustus 2015), Daycare quality, child wellbeing and stress. Conference The Early Years - Why quality of daycare matters. Oslo, Norway. [lezing].
- Vermeer H.J., Groeneveld M.G., Werner C.D., Linting M. & Van IJzendoorn M.H. (2015), From positive parenting to positive caregiving: Effectiveness of VIPP-Child Care. 7th International Attachment Conference (IAC), New York. International Attachment Conference. New York. [lezing].
- Vermeer H.J. (23 mei 2014), Babyopvang. Lezing bijeenkomst Kwaliteit in Kinderopvang, Zeist. Zeist, The Netherlands. [lezing].
- Tavecchio L.W.C., Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H., Kruif R.E.L. de, Fukkink R.G., Riksen-Walraven J.M.A. & Zeijl J. van (4 juli 2006), Decrease in quality of Dutch day care centers between 1995 - 2005. Paper presented at the 19th biennial meeting ISSBD.. Melbourne, Australia. [lezing].
- Vermeer H.J., Van IJzendoorn M.H., Kruif R.E.L. de, Fukkink R.G., Tavecchio L.W.C., Riksen-Walraven J.M.A. & Zeijl J. van (8 juni 2006), Quality in Dutch child care centres: Trends in quality between 1995-2005. World Association for Infant Mental Health.. Parijs. [lezing].
- Vermeer H.J., Seegers G.H.J. & Gravemeijer K.P.E. (31 augustus 2001), Instruction in mathematics related to students' motivational beliefs. EARLI-conferentie. Fribourg. [lezing].
- Vermeer H.J., Seegers G.H.J. & Ruijssenaars A.J.J.M. (25 mei 2000), Theoretische achtergrond van het onderzoek Instructievarianten binnen het reken-wiskunde onderwijs. Onderwijsresearchdagen. Leiden. [lezing].
- Vermeer H.J. (16 september 1998), Verschillen tussen jongens en meisjes. Regionale Rekenavond NVORWO "Rekenen met verschillen". Alkmaar. [lezing].
- Vermeer H.J. (5 november 1998), Verschillen tussen jongens en meisjes in reken-wiskundeprestaties. 17e Panama najaarsconferentie "Overzicht en samenhang". Noordwijkerhout. [lezing].
- Vermeer H.J., Boekaerts M. & Seegers G.H.J. (14 juli 1997), Gender differences in cognitive and affective variables during two types of mathematics tasks. 21st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Lahta, Finland. [lezing].