Emilie Prast
Universitair docent
- Naam
- Dr. E.J. Prast
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- e.j.prast@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-0514-2107
Emilie Prast is universitair docent Onderwijswetenschappen bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden. Differentiatie, oftewel het inspelen op verschillen tussen leerlingen in het basisonderwijs, is de focus van haar onderzoek.
Expertise
In het basisonderwijs zitten leerlingen met uiteenlopende niveaus van kennis en vaardigheden bij elkaar in de klas. Door deze individuele verschillen hebben leerlingen vaak verschillende onderwijsbehoeften: denk aan meer of minder uitleg, een ander soort uitleg, meer of minder oefening, etc. Het afstemmen van het onderwijs op deze uiteenlopende behoeften noemen we differentiatie en dit is het centrale thema van het onderzoek van Emilie.
Dit onderwerp benadert zij van verschillende kanten, zoals:
- Specificatie en meetinstrumenten: Wat is differentiatie precies en hoe meet je dit?
- Implementatie: Hoe passen leerkrachten differentiatie toe?
- Effectiviteit: Wat zijn de effecten van het toepassen van (bepaalde manieren van) differentiatie op leerlingprestaties?
- Motivatie: Hoe hangt het toepassen van (bepaalde manieren van) differentiatie samen met zelfvertrouwen en motivatie van leerlingen?
- Professionele ontwikkeling: Hoe kunnen de differentiatievaardigheden van leerkrachten vergroot worden?
- Leerlingperspectief: Wat vinden leerlingen zelf van differentiatie?
Dit soort vragen onderzoekt Emilie vaak, maar niet altijd, in de context van rekenonderwijs op de basisschool. Ze streeft ernaar om voorbij eventuele effecten op groepsniveau te kijken, om juist ook verschillen tussen leerlingen te kunnen detecteren - zoals verschillende effecten van differentiatie afhankelijk van prestatieniveau.
Verbindingen tussen onderzoek en onderwijs
Emilie vindt het belangrijk om verbindingen te leggen tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk. Dit doet zij o.a. in praktijkgerichte publicaties voor leerkrachten, maar zeker ook in het onderwijs dat ze zelf verzorgt aan de universiteit. Zo is ze binnen de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) betrokken bij het ontwerpen en verzorgen van de praktijklijn, waarin ze - ook haar eigen - onderzoek direct kan vertalen naar de praktijk.
Ook in andere cursussen die Emilie heeft ontworpen en verzorgd, zoals Onderwijs: Wetenschap en Praktijk en Onderwijs Ontwerpen spelen verbindingen tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk een belangrijke rol.
Kort cv
Emilie Prast is universitair docent onderwijswetenschappen bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden. In 2018 promoveerde zij aan de Universiteit Utrecht op een grootschalig onderzoek naar differentiatie in het rekenonderwijs op de basisschool. Daarvoor behaalde zij een bachelor pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden en een master onderwijspsychologie (met focus op excellentie in het onderwijs) aan de Ludwig-Maximilians-Universität in München.
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Prast E.J. & Hickendorff M. (2023), How do Dutch teachers implement differentiation in primary mathematics education?. In: Maulana R., Helms-Lorenz M. & Klassen R.M. (red.), Effective teaching around the world: Springer. 757-774.
- Van der Ven S.H.G., Prast E.J. & Van de Weijer-Bergsma E. (2023), Towards an integrative model of math cognition: interactions between working memory and emotions in explaining children’s math performance, Journal of Intelligence 11: 136.
- Van Geel M., Prast E.J., Keuning T. & Luyten H. (2023), Differentiated instruction from students' perspective in mathematics lessons: presentation in invited symposium: 'More than just noise: new insights on heterogeneity in students' perceptions of instruction'. [congress paper].
- Prast E.J., Stroet K.F.A., Koornneef A.W. & Wilderjans T.F. (2023), What do students think about differentiation and within-class achievement grouping?, Frontline Learning Research 11(1): 57-93.
- Geel M. van, Prast E.J., Keuning T. & Luijten H. (2022), Hoe beoordelen leerlingen met verschillende niveaus differentiatie bij rekenen? . [congress paper].
- Prast E.J. (2021), Niveaugroepen in de rekenles: wat vinden leerlingen zelf? , JSW: Jeugd in School en Wereld 105(5): 32-35.
- Prast E.J. (2019), Hoe ervaren leerlingen differentiatie in de rekenles? Paper gepresenteerd op de Onderwijs Research Dagen (ORD).
- Prast E.J., Kaskens J.M.M., Cijvat I. & Van Luit J.E.H. (2019), Differentiëren in rekenonderwijs: afstemmen op onderwijsbehoeften, JSW: Jeugd in School en Wereld 103(5): 12-15.
- Prast E.J., Van de Weijer-Bergsma E., Kroesbergen E.H. & Van Luit J.E.H. (2018), Differentiated instruction in primary mathematics: Effects of teacher professional development on student achievement, Learning and Instruction 54: 22-34.
- Prast E.J. (18 mei 2018), Differentiation in primary mathematics education (Dissertatie, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Utrecht University). Utrecht. Promotor(en) en copromotor(en): Van Luit H. & Kroesbergen E., Van de Weijer-Bergsma E.
- Prast E.J., Van der Weijer-Bergsma E., Miočević M., Kroesbergen E.H. & Van Luit J.E.H. (2018), Relations between mathematics achievement and motivation in students of diverse achievement levels, Contemporary Educational Psychology 55: 84-96.
- Weijer-Bergsma E. van de, Luit J.E.H. van, Prast E.J., Kroesbergen E.H., Kaskens J.M.M., Compagnie-Rietberg C.W., Cijvat I. & Logtenberg H. (2016), Differentiëren in het rekenonderwijs: hoe doe je dat in de praktijk?. Doetinchem: Graviant scientific & Educational Books.
- Prast E.J., Weijer-Bergsma E. van de, Kroesbergen E.H. & Luit J.E.H. van (2016), Effecten van een nascholingstraject over differentiatie in het rekenonderwijs op de rekenprestaties van basisschoolleerlingen. Onderwijs Research Dagen 2016 25 mei 2016 - 27 mei 2016.
- Prast E.J., Weijer-Bergsma E. van de, Kroesbergen E.H. & Luit J.E.H. van (2015), Readiness-based differentiation in primary school mathematics: Expert recommendations and teacher self-assessment, Frontline Learning Research 3(2): 90-116.
- Weijer-Bergsma E. van de, Kroesbergen E.H., Prast E.J. & Luit J.E.H. van (2015), Validity and reliability of an online working memory task for self-reliant administration in school-aged children, Behavior Research Methods 47: 708-719.
- Prast E.J. (2015), Effects of readiness-based differentiation on student achievement in primary mathematics education. Paper presented at the ISED-VNOP-CAS Research Days .
- Prast E.J., Kroesbergen E.H., Weijer-Bergsma E. van de, Luit J.E.H. van & Hooijdonk M. van (2015), Enhancing quality of math instruction with teacher professional development about differentiation. 16th Biennial EARLI Conference 25 augustus 2015 - 29 augustus 2015.
- Prast E.J., Hooijdonk M. van, Weijer-Bergsma E. van de, Kroesbergen E.H. & Luit J.E.H. van (2013), Wat vinden leerlingen van hun rekenlessen? Rekenen met plezier, JSW: Jeugd in School en Wereld 98(2): 6-9.
- Weijer-Bergsma E. van de & Prast E.J. (2013), Gedifferentieerd rekenonderwijs volgens experts: De resultaten uit een Delphi onderzoek, Orthopedagogiek: Onderzoek en Praktijk 52: 336-349.
- Prast E.J., Weijer-Bergsma E. van de, Kroesbergen E.H. & Luit J.E.H. van (2013), Teacher self-assessment of differentiation strategies recommended by experts: paper presented at the biennial EARLI conference. The biennial EARLI conference 31 augustus 2013 - 31 augustus 2013.
- Prast E.J., Weijer-Bergsma E. van de, Kroesbergen E.H. & Luit J.E.H. van (2013), What constitutes good differentiation in primary mathematics education? Results of an expert consensus procedure: paper presented at the biennial JURE conference. The biennial JURE conference 27 augustus 2015 - 28 augustus 2015.
- Allgaier A.K., Pietsch K., Frühe B., Prast E.J., Sigl-Glöckner J. & Schulte-Körne G. (2012), Depression in pediatric care: is the WHO-Five Well-Being Index a valid screening instrument for children and adolescents?, General Hospital Psychiatry 34: 234-241.
- Weijer-Bergsma E. van de, Prast E.J., Kroesbergen E.H. & Luit J.E.H. van (2012), Afstemmen op onderwijsbehoeften: Gedifferentieerd rekenonderwijs, Volgens Bartjens - ontwikkeling en onderzoek 31(4): .