Emilie Prast
Universitair docent
- Naam
- Dr. E.J. Prast
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- e.j.prast@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-0514-2107
Emilie Prast is universitair docent Onderwijswetenschappen bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden. Differentiatie, oftewel het inspelen op verschillen tussen leerlingen in het basisonderwijs, is de focus van haar onderzoek.
Expertise
In het basisonderwijs zitten leerlingen met uiteenlopende niveaus van kennis en vaardigheden bij elkaar in de klas. Door deze individuele verschillen hebben leerlingen vaak verschillende onderwijsbehoeften: denk aan meer of minder uitleg, een ander soort uitleg, meer of minder oefening, etc. Het afstemmen van het onderwijs op deze uiteenlopende behoeften noemen we differentiatie en dit is het centrale thema van het onderzoek van Emilie.
Dit onderwerp benadert zij van verschillende kanten, zoals:
- Specificatie en meetinstrumenten: Wat is differentiatie precies en hoe meet je dit?
- Implementatie: Hoe passen leerkrachten differentiatie toe?
- Effectiviteit: Wat zijn de effecten van het toepassen van (bepaalde manieren van) differentiatie op leerlingprestaties?
- Motivatie: Hoe hangt het toepassen van (bepaalde manieren van) differentiatie samen met zelfvertrouwen en motivatie van leerlingen?
- Professionele ontwikkeling: Hoe kunnen de differentiatievaardigheden van leerkrachten vergroot worden?
- Leerlingperspectief: Wat vinden leerlingen zelf van differentiatie?
Dit soort vragen onderzoekt Emilie vaak, maar niet altijd, in de context van rekenonderwijs op de basisschool. Ze streeft ernaar om voorbij eventuele effecten op groepsniveau te kijken, om juist ook verschillen tussen leerlingen te kunnen detecteren - zoals verschillende effecten van differentiatie afhankelijk van prestatieniveau.
Verbindingen tussen onderzoek en onderwijs
Emilie vindt het belangrijk om verbindingen te leggen tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk. Dit doet zij o.a. in praktijkgerichte publicaties voor leerkrachten, maar zeker ook in het onderwijs dat ze zelf verzorgt aan de universiteit. Zo is ze binnen de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) betrokken bij het ontwerpen en verzorgen van de praktijklijn, waarin ze - ook haar eigen - onderzoek direct kan vertalen naar de praktijk.
Ook in andere cursussen die Emilie heeft ontworpen en verzorgd, zoals Onderwijs: Wetenschap en Praktijk en Onderwijs Ontwerpen spelen verbindingen tussen wetenschappelijk onderzoek en de onderwijspraktijk een belangrijke rol.
Kort cv
Emilie Prast is universitair docent onderwijswetenschappen bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden. In 2018 promoveerde zij aan de Universiteit Utrecht op een grootschalig onderzoek naar differentiatie in het rekenonderwijs op de basisschool. Daarvoor behaalde zij een bachelor pedagogische wetenschappen aan de Universiteit Leiden en een master onderwijspsychologie (met focus op excellentie in het onderwijs) aan de Ludwig-Maximilians-Universität in München.
Universitair docent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Hickendorff M. & Prast E.J. (7 november 2023), Differentiatie in het rekenonderwijs. Bunnik. [lezing].
- Otten M., Prast E.J. & Veldhuis M.. Leerlijnen als middel voor differentiatie. Nationale Rekencoördinatordag. iPabo, Amsterdam. [overige onderzoeksactiviteiten].
- Prast E.J. 20 juni 2016 - 22 juni 2016. The Biennial EARLI SIG 11 Conference. [congres deelnamen].