Cornelis de Brabander
- Naam
- Dr. C.J. de Brabander
- Telefoon
- +31 71 527 4045
- brabander@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-2671-2781
Kort CV
Na zijn studie psychologie in Leiden was Kees de Brabander enige jaren verbonden aan het Leids Interdisciplinair Centrum voor OnderwijsResearch, waar hij verschillende onderzoeksprojecten uitvoerde. In 1981 werd hij universitair docent bij de programmagroep Onderwijswetenschappen, Universiteit Leiden, waar hij in 1990 promoveerde op de vakopvattingen van leraren voortgezet onderwijs. In 2010 werd hij universitair hoofddocent bij het Ruud de Moor Centrum van de Open Universiteit. Na zijn pensionering is hij als gastdocent verbonden zowel aan de afdeling Onderwijsstudies van de Universiteit Leiden als aan het Welten Instituut van de Open Universiteit.
CV Kees de Brabander (2014)
Onderzoek
Hoofdonderwerp is motivatie (zelfverantwoordelijk leren op school). Daarnaast: Ict-toepassingen in het onderwijs, onderwijsopvattingen van docenten en meer specifiek de opvattingen van leraren secundair onderwijs over de kennis van het eigen vak, later uitmondend in onderzoek naar persoonlijke epistemologie, en professionele ontwikkeling van leraren.
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Martens R.L., Brabander C.J. de, Rozendaal J.S., Boekaerts M. & Nuland H.J.C. van (22 augustus 2008), Inducing mind sets in self-regulated learning with motivational information. Paper presented in symposium at the 11th ICM - Motivation in Action -. Turku, Finland. [lezing].
- Brabander C.J. de, Ende J. van der & Rozendaal J.S. (25 augustus 2005), An exploration of teacher versus student regulated learning in higher education. Paper presented at the 11th biennial meeting of the European Association of Research on Learning and Instruction.. Nicosia, Cyprus. [lezing].
- Brabander C.J. de & Rozendaal J.S. (25 augustus 2005), The development of epistemological reasoning in primary and secondary school children. In Stahl, E., Conceptual and methodological issues of research on epistemological beliefs. Symposium conducted at the 11th biennial meeting of the European Association of Research on Learning and Instruction.. Nicosia, Cyprus. [lezing].
- Rozendaal J.S., Brabander C.J. de & Dahl T.I. (26 augustus 2003), Epistemological understanding and interpretive theory of mind. EARLI conference. Padova. [lezing].
- Minnaert A.E.M.G., Boekaerts M. & Brabander C.J. de (9 september 2002), Constructing and evaluating an ICT-instrument to assess students' quality of working in groups. ECER. Lissabon. [lezing].
- Imants J.G.M., Brabander C.J. de & Bakkenes I. (13 april 1998), Principal isolation and educational leadership in primary schools. Annual meeting of the American Educational Research Association. San Diego. [lezing].
- Bakkenes I., Brabander C.J. de & Imants J.G.M. (24 maart 1997), Communication, task perception and task performance by primary school teachers. Annual meeting of the American Educational Research Association. Chicago. [lezing].