Ben Smit
Onderzoeker
- Naam
- Dr. B.H.J. Smit
- Telefoon
- +31 71 527 3498
- smit@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-6144-6490
Ben Smit (1958) studeerde in 1985 af als psycholoog aan de Universiteit Leiden, met als hoofdvak Onderwijskunde en bijvakken Onderwijssociologie en Computers & Onderwijs. Na het behalen van zijn doctoraal werkte hij als onderzoeker en projectleider, eerst bij het Leids Interdisciplinair Instituut voor Onderwijs Research (LICOR) en daarna bij het Leids Instituut voor Sociaal-Wetenschappelijk Onderzoek (LISWO), waar hij zich specialiseerde in onderwijsbeleidsonderzoek, studentloopbanen in het hoger onderwijs en lerarenopleiding.
Sinds 1995 werkt hij bij het ICLON als adviseur/onderzoeker op het gebied van leraren en lerarenopleiding. Van 2008 tot 2011 combineerde hij zijn werk bij het ICLON met activiteiten als adviseur/onderzoeker bij een nieuw opgerichte kenniskring aan de Hogeschool Utrecht, Faculteit Educatie. Daarnaast is hij International Coordinator van het Pedagogy, Education & Praxis (PEP) research programme en actief lid van de PEP Theme Group 'Learning & Didaktik/Professional Learning’.
De laatste 10 jaar is de onderzoeksinteresse van Ben vooral gericht op actieonderzoek en praktijkonderzoek in het onderwijs, met name in de lerarenopleiding. Naast methodologische onderwerpen rond dit type onderzoek, zijn leerlingenparticipatie en de veranderende positie van betrokkenen in onderwijsonderzoek onderwerp van zijn onderzoek geworden. In 2015 startte Ben zijn promotieonderzoek 'Teachers and students as partners in researching educational practice'.
Onderzoeker
- ICLON
- Onderzoek
- Klunder S. & Smit B. (2024), Meedoen op afstand in een hybride klas: interactie met leerlingen met een chronische aandoening. Tilburg. [lezing].
- Smit B.H.J. (6 december 2020), Source, respondent, or partner? Involvement of secondary school students in Participatory Action Research. online conference. [lezing].
- Smit B.H.J., Admiraal W.F. & Berry A.K. (2018), Docenten en leerlingen als mede-onderzoekers: Participatory Action Research in de lerarenopleiding. Nijmegen. [lezing].
- Hardy I., Jakhelln R. & Smit B.H.J. (3 december 2018), The policy and politics of teachers’ initial learning: Netherlands, Norway and Australia. Sydney, Australia. [lezing].
- Smit B.H.J., Admiraal W.F. & Berry A.K. (3 december 2018), From PAR to Partnership: design of a teacher education program preparing for student participation in schools. Sydney, Australia. [lezing].
- Kan C. van, Brouwer P., Smit B.H.J., Spreeuwenberg L., Swet J. van & Admiraal W.F. (30 juni 2017), Voorbij de kloof tussen onderwijsonderzoek en de onderwijspraktijk. Onderwijs Research Dagen 2017. Antwerpen. [lezing].
- Hardy I.J., Olin A., Heikkinen H., Jakhelln R., Smit B.H.J. & Tyren L. (2017), The Policy, Politics, Practice and Praxis of Teachers’ Initial and Continuing Learning [in Symposium: The Politics and Practices of Teacher Professional Learning (Part II): Current Policy Conditions in Sweden, Norway, Finland, Netherlands and Australia; chair: Ian Hardy]. ECER 2017. Copenhagen, Denmark. [lezing].
- Olin A., Jakhelln R. & Smit B.H.J. (2017), Understanding ‘Research-based educational practice’ in Initial and Continuing Teacher Professional Learning [in Symposium: The Politics and Practices of Teacher Professional Learning (Part II): Current Policy Conditions in Sweden, Norway, Finland, Netherlands and Australia; chair: Ian Hardy]. ECER 2017. Copenhagen, Denmark. [lezing].
- Smit B.H.J., Admiraal W.F. & Berry A.K. (2017), ‘Focus on the Learner’ in Teacher Education: PAR as a Strategy to Enable Student Voice in Schools. ECER 2017. Copenhagen, Denmark. [lezing].
- Kan C. van, Brouwer P., Smit B.H.J., Spreeuwenberg L., Swet J. van & Admiraal W.F. (2017), Moving Beyond the Research-practice Gap: Impact of Teacher Research on Professional Development and Knowledge Utilization in Schools. ECER 2017. Copenhagen, Denmark. [lezing].