Universiteit Leiden

nl en

Annemieke van Drenth

Gast

Naam
Dr. J.M.L. van Drenth
Telefoon
+31 71 527 2727
E-mail
j.m.l.van.drenth@fsw.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0002-7965-7632

Annemieke van Drenth presenteert 10 juni 2022 haar boek “De ontdekking van het speciale kind”. Die dag neemt ze tevens afscheid van de universiteit als universitair docent. Annemieke is medewerker van het Instituut Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden. Ze publiceerde een reeks van boeken en artikelen op het terrein van de cultuurgeschiedenis rond gender en disability.

Meer informatie over Annemieke van Drenth

Kort CV

  • Universitair Docent, Faculteit der Sociale Wetenschappen, Universiteit Leiden, Instituut Pedagogische Wetenschappen, programmagroep Neuropedagogiek en Ontwikkelingsstoornissen (1985-heden) 
  • Lid ISED (Institute for the Study of Education and Human Development) (2005-heden
  • Visiting Scholar, Institute for Research on Women, Rutgers University USA (2000)
  • Lid van de Nederlandse Onderzoeksschool Vrouwenstudies (NOV) (1995-2004)
  • Dissertatie Sociale Wetenschappen, Universiteit Leiden, 1991
  • Wetenschappelijk Medewerker, Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht, Vakgroep Sociale Pedagogiek (1982-1985)
  • Wetenschappelijk Medewerker, Faculteit Sociale Wetenschappen, Katholieke Universiteit Nijmegen (1980-1982)
  • Doctoraal Cultuur- en Godsdienstsociologie, Katholieke Universiteit Nijmegen, (1980)

Onderzoek

Geschiedenis van de orthopedagogiek, de zorg voor ‘probleem-kinderen’ (‘disability-history’) en speciaal onderwijs: ontwikkeling van expertise, professionaliteit en interventies gericht op ontwikkelingsstoornissen en psychopathologie bij kinderen: projecten rond ‘idiotie’ (de Haagse ‘Idiotenschool’ in de tweede helft van de 19e eeuw), ‘autisme’ (de Nederlandse ontdekking van kinderen met een autistische stoornis in de jaren 30 van de 20ste  eeuw) en het Cornelia de Lange syndroom (eveneens ontdekt in de jaren 30 van de vorige eeuw). Geschiedenis van gender en professionalisering in de pedagogiek, het speciaal onderwijs en de (gehandicapten)zorg: historisch en biografisch onderzoek naar de rol van (vrouwelijke) pedagogen.

Relevante links

Zie Engelstalig profiel Annemieke van Drenth

Gast

  • Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Instituut Pedagogische Wetenschappen
  • Instituutsbureau Pedagogiek

Publicaties

  • Drenth J.M.L. van (11 april 2012), Idiocy and childhood: Nineteenth century perceptions of mental retardation and child pathology in the Dutch context. Paper presented at the European Social Science History Conference. Glasgow, Glasgow University, UK. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (21 augustus 2012), Care and curiosity: Ida Frye and the discovery of autism in the 1930's in the Netherlands. Paper presented at the conference 'The Imperfect Historian. Disability Histories in Europe'.. Cologne, University of Cologne, Germany. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (23 juni 2011), Knowledge and normalcy: The discovery of the first Dutch boy with autism in the Netherlands. Paper presented at 'The State of Children, Politics and Policies of Childhood in Global Perspectives' Society for the History of Childhood and Youth. Teachers College and Columbia University New York, USA. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (13 april 2010), Anomalous children and eponymous fame: Gender and childhood in the work of the Dutch pediatrician Cornelia de Lange in the 1930's. Paper presented at the European Social Science History Conference. Ghent (Belgium). [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (19 november 2009), Cornelia de Lange (1871-1950) en de ontdekking van de ‘typus Amstelodamensis’ meisjes. Studiedag van het Genootschap Historia Paediatrica van de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde, AMC. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (23 juli 2008), Religious stratification and the development of Dutch special education schools in the interwar period (1918-1940). Paper presented at the International Standing Conference on the History of Education (ISCHE). Rutgers University, New Brunswick/New Jersey, United States. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (31 juli 2008), Gender, power and care in syndrome history. Women and the development of knowledge on 'the abnormal child' in the Dutch case (1900-1950). Paper presented at Conference of the American Association for the History of Disability: Theory and Practice. San Francisco State University, United States. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van & Essen M. van (27 februari 2008), Dutch Special Education Schools for children with mental impairments in the Interwar Period. Paper presented at the European Social Science History Conference/ Section Childhood & Education. Lisbon. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (11 april 2007), Josephine Butler (1828-1906). Over religieuze inspiratie en zorgende macht. Studiedag Strijdbare Spiritualiteit. Groningen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (10 maart 2006), Contested History. The social contruction of identity, disability and gender. ESCR-Seminar: Social change in the History of Education. Winchester UK. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (22 maart 2006), Religious Inspiration and prfessionalism in the care of the feeble-minded"in the Netherlands, 1850-1920. European Social Science History Conferance. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (1 november 2006), Gender and professionalism in primary special education in the Netherlands in the Interbellum Period. Annual Conferance of the History of Education Society. Londen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (6 augustus 2005), Mental boundaries and medico-pedagogical selection. Girls and boys in the Dutch 'School for Idiots', The Hague 1857-1873. Paper presented at the International Standing Conference on the History of Education XXVII. Sydney, Australia. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van & Essen M. van (11 april 2005), The ambiguity of professing gender. Women educationalists and New Education in the Netherlands (1890-1940). Paper presented at the Annual Meetings of the American Educational Research Association (AERA). Montreal, Canada. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (2004), Van Koetsveld and his 'School for Idiots' in the Hague (1855-1920). Gender and the History of Special Education in the Netherlands. Paper presented at the Fifth European Social Science History Conference. Berlin. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (22 september 2004), Risico's in de ontwikkeling van kinderen in historisch perspectief. Symposium over de zorg voor het jonge risicokind. Stichting Jorik, Noordwijkerhout. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van & Essen M. van (14 juli 2004), Professing gender. Women practicing educational sciences and 'new education' in the Netherlands. Paper presented at the International Standing Conference on the History of Education (ISCHE). University of Geneva. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (15 juli 2003), The Weaker Sex and the Feeble-Minded. Gender and the History of Special Education in the Netherlands. International Standing Conference on the History of Education (ISCHE) 'Education and Modernity'. Sao Paulo, Brasil. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (28 november 2003), Het zwakke geslacht en de armen van geest. Gender en de negentiende-eeuwse zwakzinnigenzorg: het Haagse 'Idiotenschooltje'. Lezing voor de Belgisch-Nederlandse Vereniging voor de Geschiedenis van Onderwijs en Opvoeding (BNGVOO). 's Heren Loo in Ermelo. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (15 april 2003), Holy beliefs and caring power. Josephine Butler's influence on abolitionism and the women's movement in the Netherlands (1850-1920). International Seminar 'Josephine Butler Revisited'. Liverpool. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (8 juni 2002), Social Care and Professional Identity. The Case of Women Teachers of the Deaf in the United States in the Second Half of the 19th Century. ISCRAT Conference. Symposium 'Cultural, Institutional and International Constructions of a "Handicap".. Vrije Universiteit Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (23 februari 2002), De zorg voor het fabrieksmeisje. Viering van het 50-jarig bestaan van de Soroptimistenclub Eindhoven. Eindhoven. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (1 juli 2001), The City and the Self. The case of Girl's Protection in the Netherlands around 1900. ISCHE. University of Birmingham, United Kingdom. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van & Essen M. van (1 november 2001), Strategies of nineteenth century women educational scientists in the Netherlands and in the United States. Groningen Studies in Cultural Change. University of Groningen. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (24 oktober 1998), Kiesheid en kiesrecht. Zedelijkheid, sociale zorg en burgerschap tijdens de Nationale Tentoonstelling van Vrouwenarbeid (1898). Conferentie 'Een Vaderland voor vrouwen' Honderd jaar nationale tentoonstelling Vrouwenarbeid 1898 - 1998. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (31 januari 1997), Over vrouwelijkheid, professionele zorg, macht en ethiek. Lezingencyclus van de Hogeschool Amsterdam, Faculteit Sociaal Agogische Dienstverlening. Amsterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (14 november 1997), Over dienende liefde en zorgende macht. Landelijk Colloquium Vrouwengeschiedenis 'Sekse en Publiek Gezag'. Utrecht. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Drenth J.M.L. van (3 juni 1997), Caring power. On gender, religion and social care in the biography of Marianne Klerck-van Hogendorp (1834-1909). Meeting of the Standing Working Group on Gender of the International Standing Conference for the History of Education. Dublin, Ierland. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Geen relevante nevenwerkzaamheden
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.