Van molens naar sawa’s: is er een toekomst voor Nederlandse rijstteelt?

Denkend aan Holland zie ik brede rivieren en ... rijstvelden? In de Vrouw Vennepolder in Oud-Ade doen wetenschappers van de Universiteit Leiden en Wageningen onderzoek naar de landbouw van de toekomst. Dit stuk veengrond, beheerd door coöperatie Land van Ons, dient als locatie voor een argrarisch avontuur: Nederlandse rijsteelt. 2DOC maakte er een podcast-documentaire over.

De rijstteelt moet een duurzame oplossing bieden voor veenlandbeheer in de toekomst: het waterpeil verhogen en toch voedsel produceren. Maar voordat dat zover is, is er veel onderzoek nodig, aldus ecoloog Maarten Schrama. ‘Een bedrijf stapt natuurlijk niet zomaar over naar een niet bestaande rijstsector. Het duurt zeker tien tot vijftien jaar voordat dat ontwikkelt is.’

Nieuwe poging met 32 soorten

Polderrijst heeft potentie, misschien zelf in combinatie met het kweken van vis, maar door hevige regelval mislukt de oogst. Gelukkig zetten de onderzoekers door, en het jaar daarop planten ze opnieuw rijst, 32 soorten om precies te zijn.

Hoe dat afloopt? Dat zie en hoor je op 2Doc.nl: Sawa’s in de polder – nieuwe verdienmodellen in de landbouw.