
Niet Veilig Thuis verdient kritiek, maar het systeem
Medewerkers van Veilig Thuis ontvangen dagelijks honderden meldingen van huiselijk geweld en kindermishandeling. Ondanks hun inzet krijgen ze felle kritiek vanwege lange wachttijden. Mariëlle Bruning, hoogleraar Jeugdrecht was te gast bij Eva om het Nederlandse zorg- en opvangsysteem te duiden.
Veilig Thuis is het landelijk meldpunt voor kindermishandeling, huiselijk geweld en verwaarlozing. De wettelijke taken van de organisatie zijn het geven van advies, meldingen in ontvangst nemen, onderzoek doen of er sprake is van de gemelde feiten en doorverwijzen naar hulporganisaties. ‘Veilig Thuis is dus zelf geen hulpverlenende organisatie’, stelt Bruning.
De wettelijke termijn waarin de organisatie hun onderzoek moet starten is vijf dagen. Jaarlijks komen er zo’n 130.000 meldingen binnen bij Veilig Thuis. Door de grote hoeveelheid lukt het de medewerkers niet om binnen die termijn de meldingen op te pakken en dat leidt tot veel kritiek. Volgens de hoogleraar is dat onterecht: ‘Overal is er te weinig personeel en te weinig geld. Het allerbelangrijkste dat mist is het aanbod van jeugdhulp. Dit is veel te weinig.’ Bruning is ervan overtuigd dat de verantwoordelijkheid bij de politiek ligt: ‘Het stelsel is te ingewikkeld en dat kunnen we zo niet volhouden. Kinderen hebben recht op bescherming en zorg.’
Meer weten?
Kijk het volledige Eva-fragment hier terug
Foto: Alexander Grey via Unsplash