Klachten van universiteit om gebruik ChatGPT door studenten zijn krokodillentranen
Universiteiten moeten niet verbaasd zijn dat studenten ChatGPT gebruiken, schrijven de Leidse universitair docenten Femke Klaver en Alexander de Wit in Trouw. Want studenten reageren op efficiëntie en doelmatigheid. Hun suggestie: leer studenten kritisch na te denken.
Sinds de opkomst van ChatGPT maken universiteiten zich zorgen over het gebruik daarvan door studenten. Docenten Femke Klaver en Alexander de Wit melden dat ook zij essays of andere bijdragen van studenten lezen waar duidelijk ChatGPT voor gebruikt is. Deze kunnen vaak de wetenschappelijke toets niet doorstaan, bijvoorbeeld omdat bronnen door elkaar zijn gehusseld.
Maar universiteiten hebben zelf een aandeel in het gebruik van kunstmatige intelligentie, schrijven Klaver en de Wit, door een samenspel van overheidsregulering en eigen beleid. “Ze moeten zich realiseren dat het huidige universiteitsklimaat studenten aanspoort om te kiezen voor de makkelijke weg.”
Kunstmatige intelligentie is daarnaast niet meer weg te denken in het bedrijfsleven. Het zou daarom slimmer zijn om te focussen op goed gebruik van ChatGPT in combinatie met zelf goed en kritisch nadenken. De docenten betogen dan ook dat universiteiten hun bestaansrecht beter kunnen uitdragen. Dat betekent dat ze studenten trainen goed na te denken, zodat ze het instituut verlaten als weldenkende en kritische mensen.
“Het huidige universitaire klimaat plaatst studenten in een spagaat: ze moeten snel afstuderen, maar mogen geen gebruik maken van de beschikbare AI-middelen. Het alternatief is duidelijk: de universiteit moet weer pal voor haar traditionele taakopvatting gaan staan en die ook aan studenten uitleggen.”
Meer weten? Lees de opinie in Trouw
Foto: Tim Gouw via Unsplash