Veroordeling Ali B is het startschot voor maatschappelijke discussie over consent

De veroordeling van Ali B voor zedendelicten krijgt veel aandacht in de media, en zorgt voor vernieuwde discussies rond consent. Hoogleraar Jeroen ten Voorde sprak met Het Parool over de impact die deze rechtszaak zal hebben.

Op 12 juli werd Ali B veroordeeld tot twee jaar cel voor verkrachting en poging tot verkrachting. Zijn zaak viel samen met de nieuwe Wet seksuele misdrijven (ook wel de nieuwe Zedenwet genoemd in de volksmond). Consent staat in deze wet centraal. Beide partijen moeten voortaan expliciet toestemming geven voor seksuele handelingen. Slachtoffers hoeven niet meer te bewijzen dat er sprake was van dwang. Jeroen ten Voorde, hoogleraar straf- en strafprocesrecht, vertelt dat deze nieuwe wet onlosmakelijk verbonden is met de MeToo-beweging die begon in 2017. Net als in 2017 zal deze zaak ook voor nieuwe discussies rond seksueel geweld en consent zorgen.

Jeroen ten Voorde vertelt aan Het Parool dat het echte maatschappelijke debat over consent nog moet beginnen: ‘Wanneer is iets moreel onacceptabel en wanneer is het strafbaar? Waar trekken we de grens? Het echte gesprek over wat wij aanvaardbaar vinden en wat niet – tussen ouders en kinderen, op school, in de kroeg, in de sportkantine, op het werk en in de media – moet nu gaan plaatsvinden.’

Lees het volledige artikel in Het Parool (€).

Foto: Mihai Surdu via Unsplash