Barend Barentsen in het AD over de stakingen in het streekvervoer
Een week lang staken de chauffeurs in het streekvervoer. Tenminste dat roepen de vakbonden FNV en CNV. Volgens werkgeversvereniging WVOV rijdt de helft van de bussen gewoon door.
Voor de bonden vormt de werkdruk een belangrijk onderwerp. Elke keer wordt er een minuutje van de dienstregeling afgehaald, waardoor de rijtijden in de praktijk niet worden gehaald. Chauffeurs kaarten deze werkdruk aan maar de werkgevers doen er helemaal niets aan zeggen de bonden. De werkgevers hebben op hun beurt hun eindbod ingetrokken nu de bonden staken. Hierdoor zit het conflict muurvast en daar is de passagier de dupe van.
Volgens Barend Barentsen, hoogleraar arbeidsrecht in Leiden “zou je ook vooraf kunnen bepalen een mediator of een arbiter in te schakelen. Maar soms zijn de belangentegenstellingen zo groot dat het uitgevochten moet worden.’’ En daar lijkt het op, tot verdriet van de reizigers, die afhankelijk zijn van het streekvervoer. Maar reizigers kunnen wel degelijk wat doen zegt Barentsen. ,,Passagiers die in hun belangen worden geschaad, kunnen naar de rechter stappen. Het duperen van reizigers is juridisch relevant. Dat kan ook via reizigersorganisatie Rover of bijvoorbeeld de Consumentenbond. Werkgevers kunnen ook naar de rechter stappen om de staking te laten verbieden als de schade onevenredig groot is. Het is wel aan de rechter te bepalen wat onevenredig is.’’