Marlou Schrover in het AD over rassenrellen in Nederland
Internationaal wordt Nederland vaak gezien als het boegbeeld van tolerantie. Wij hebben echter ook een lange geschiedenis van rassenrellen, waarbij racisme vaak wordt ontkend of gebagatelliseerd. Hoogleraar economische en sociale geschiedenis Marlou Schrover licht dit verder toe in het AD.
Schrover stelt dat we in Nederland rassenrellen nauwelijks als zodanig bestempelen, terwijl ze in landen als bijvoorbeeld de Verenigde Staten en Zuid-Afrika wel expliciet genoemd worden.
‘In Nederland wordt sinds de Tweede Wereldoorlog de beladen term ‘ras’ niet meer gebruikt. Bij incidenten wordt gesproken over een etnisch conflict. Dat klinkt heel anders. Maar er zijn momenten waarop echt sprake is van racistische rellen en incidenten.’ Zo noemt ze onder andere een geval uit 1926, waarbij honderden Nederlandse zeelieden in de Rotterdamse haven op de vuist gaan met - zoals het in krantenberichten wordt omschreven - vijftig ‘Arabieren’, ‘zwartjes’ en ‘kleurlingen’.
Tegenwoordig zien we vooral online ook veel racistische uitingen. Schrover stelt dat er door internet en sociale media zijn meer mogelijkheden om je mening te uiten, wat ook de drempel voor racisme verlaagt. ‘Vroeger schreef je een boze brief naar de krant, maar die werd vaak niet geplaatst. Nu post je anoniem ‘negerhoer’ op internet en zien meer mensen het.’
Meer weten?
Het complete interview met Marlou Schrover is terug te lezen op de website van het AD.
Beeld: Visserij. Tijdens rellen tussen 'Arabische en blanke zeelieden' in 1926 in Rotterdam, arresteert de Rotterdamdse politie vier Arabische vissers uit Het Leven (Leven 022), Rotterdam 1926.